پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۷۷۵۲۸
تاریخ انتشار : ۰۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۱:۰۲
امروزه بر كسي پوشيده نيست، كه كرونا علي رغم اندازه ميكروسكوپي (كوچك مقیاس)، تاثيرات ماكروسكوپي (بزرگ مقياس) عميقي بر جهان مادي و معنوي گذاشته است. در قرن بيست و يكم و عصر انقلابهاي علم و فناوري در جهان، انتظار مي رود كه انسان خردمند، اثرات هر پديده اي را به شايستگي شناسايي نموده و تهديداتش را به فرصت تبديل كند.

شعار سال: امروزه بر کسی پوشیده نیست، که کرونا علی رغم اندازه میکروسکوپی (کوچک مقیاس)، تاثیرات ماکروسکوپی (بزرگ مقیاس) عمیقی بر جهان مادی و معنوی گذاشته است. در قرن بیست و یکم و عصر انقلاب‌های علم و فناوری در جهان، انتظار می‌رود که انسان خردمند، اثرات هر پدیده‌ای را به شایستگی شناسایی نموده و تهدیداتش را به فرصت تبدیل کند.

اگرچه کرونا موجب تعطیلی آموزش حضوری آموزشگاه ها، مدارس، دانشگاه‌ها و سایر مراکز آموزشی کشور‌ها شده است، اما نباید اثرات مثبت آن، نادیده گرفته شود. اثرات مثبتی از جمله سخاوت علمی (رایگانی دسترسی به منابع و کتب)، توسعه فرهنگ کتبی و مستند همراه با شفاهی [تدریس بر خط (آنلاین) و برون خط (آفلاین)]، توجه بیشتر به سرفصل دروس، تدریس منطبق با طرح درس و نظارت بیشتر بر فرآیند آموزش را می‌توان نام برد.

خوشبختانه با تدبیر مناسب نظام آموزشی کشورمان و جایگزینی تدریس مجازی به جای حضوری، آموزش در مقاطع مختلف استمرار یافته و بستر‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری لازم برای فراگیری تدریس مجازی در سرتاسر کشور به صورت بر خط (آنلاین) یا برون خط (آفلاین) تا حد قابل قبولی توسعه یافته است.

معلمان و اساتید محترم به فناوری و شیوه‌ی تدریس مجازی مسلط شدند. فراگیران مقاطع مختلف تحصیلی در کشور، یادگیری از طریق آموزش مجازی را به سبد درسی و تحصیلی خویش هوشمندانه افزودند. با علم به اینکه، سیستم مجازی، فعلا جایگزین مناسبی برای تدریس مناسب دروس عملی و میدانی علوم طبیعی عرضه نکرده است، هدف نگارنده از نگارش این متن بیان پیشنهاد‌های ذیل برای اثر بخشی بیشتر نظام آموزشی کشور در آینده می‌باشد:

١- مراکز آموزشی کشور ظرفیت سازی سخت افزاری و نرم افزاری کافی را برای تدریس کلیه دروس ارائه شده به صورت برخط (آنلاین) و برون خط (آفلاین) در دانشگاه، موسسه و آموزشگاه خویش مهیا کنند.

٢- معلمان و اساتید محترم ترغیب و تشویق شوند تا علاوه بر تدریس حضوری در سر کلاس، تدریس آفلاین هر جلسه خویش را جهت مرور مجدد فراگیران مقاطع مختلف، در درس افزار موسسه آموزشی خویش بارگذاری کنند، این اقدام امکان مرور مطالب درسی و عمق بخشی بیشتر آن، در نزد دانش آموزان و دانشجویان می‌شود. بدیهی است که ساعت موظفی حضوری معلمان و استادان و یا تعداد جلسات تشکیل کلاس‌های حضوری درس نیاز به بازنگری دارد، در غیر این صورت حجم کاری معلمان و استادان محترم، بیش از حد توان خواهد بود و این پیشنهاد با استقبال روبرو نخواهد شد.

٣- تدریس آفلاین می‌تواند به صورت مشارکتی توسط چند استاد داخل یا خارج از یک موسسه و مرکز آموزشی نیز انجام شود تا حجم کاری معلمان و استادان کاهش یابد. همچنین با حمایت مالی وزارتخانه‌های مربوطه و با مدیریت انجمن‌های علمی مرتبط کشور می‌توان برای هر درس یک تدریس آفلاین منطبق بر سرفصل، به صورت مشارکتی توسط استادان خوش نام، با تجریه، توانمند، هنرمند و خوش ذوق انجام شود و امکان استفاده‌ی همگان از آن مقدور باشد.

٤- استفاده از درس افزار مجازی بخشی از موظفی معلمان و استادان محترم باشد. ایشان بخشی از تکالیف کلاسی و درسی فراگیران خویش را از طریق سیستم درس افزار مجازی ارائه و پیگیری نمایند. در حال حاضر تعداد قابل توجهی از اساتید از چنین شیوه‌ای بهره می‌برند.

٥- تلاش شود تا با امکان استفاده عمومی از تدریس‌های آفلاین، سخاوت علمی و آموزشی در کشور نهادینه شود. زیرا در علم مالکیت مطرح نیست و با انتشار، دانش شخصی به دانش اجتماعی تبدیل می‌گردد.

در پایان امید می‌رود، معلمان و استادان فرهیخته، با نظرات صائب خویش، پیشنهادات فوق را حک و اصلاح نموده و از شرایط کرونایی موجود برای آیندگان فرصت سازی نمایند.

شعار سال،  با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  از سایت اکسار ، تاریخ انتشار 3    خرداد    99، کد خبر:    467917، www.ca.axar.az

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین