پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۷۹۱۱۵
تاریخ انتشار : ۱۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۰:۵۱
اتخاذ تصمیمات نابه هنگام دولت ترکیه مبنی بر افزایش ۲۰۰ درصدی تعرفه هندوانه از ۱۰۰ به ۳۰۰ دلار برای تجار ایرانی قابل قبول نیست چرا که قیمت تمام شده هندوانه نسبت به ارزش تعرفه پایین‌تر است و به عبارتی با پرداخت تعرفه، تاجران علاوه بر هندوانه مبلغی باید از جیب پرداخت کنند.
شعارسال: چند روزی از گیر و دار صادرکنندگان هندوانه در مرز ترکیه می‌گذرد و این فعالان اقتصادی با بزرگترین ضرر و زیان امسال مواجه شده اند.

افزایش یکباره تعرفه واردات هندوانه از ۱۰۰ درصد به ۳۰۰ درصد و توقف حدود دو هفته‌ای واگن‌های صادراتی ایران در مرز ترکیه، صادرکنندگان قید صادرات و حتی خود محصول کشاورزی را زدند.

حالا قرار است ۲۰۰ واگن هندوانه صادراتی ایران امحا شود. بر اساس توافقی به تازگی صورت گرفته گمرک "وان" ترکیه با اخذ امضا از صاحبین هندوانه‌های صادراتی ایران، مالکیت هندوانه‌ها را در اختیار می‌گیرد تا درباره آن تصمیم گیری کند. هندوانه‌هایی که با ضعف دیپلماسی کشورمان در همچنین عدم حمایت نهاد‌های تجارت بین الملل با مشکلی بزرگ همراه شد.
 

زیان یک میلیون و ۷۵۰ هزار دلاری در مرز ایران و ترکیه

سید رضا نورانی رییس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی با انتقاد از افزایش ۲۰۰ درصدی تعرفه واردات هندوانه اظهار کرد: بیش از ۷ هزار تن هندوانه با ارزش بالغ بر یک میلیون و ۷۵۰ هزار دلار توسط تجار ایرانی از طریق ۲۰۰ واگن ریلی به ترکیه صادر شده است.

وی افزود: اتخاذ تصمیمات نابه هنگام دولت ترکیه مبنی بر افزایش ۲۰۰ درصدی تعرفه هندوانه از ۱۰۰ به ۳۰۰ دلار برای تجار ایرانی قابل قبول نیست چرا که قیمت تمام شده هندوانه نسبت به ارزش تعرفه پایین‌تر است و به عبارتی با پرداخت تعرفه، تاجران علاوه بر هندوانه مبلغی باید از جیب پرداخت کنند.

نورانی ادامه داد: با توجه به افزایش چشمگیر تعرفه هندوانه وارداتی به ترکیه، تاجران چاره‌ای جز بازگرداندن هندوانه به کشور ندارند که این امر هزینه‌های گزافی برای تاجران در بر دارد.
اتخاذ تصمیمات یک شبه دولت ترکیه تاجران ایرانی را ورشکست کرد

به گفته این مقام مسئول، در شرایط فعلی هزینه بازگشت هندوانه به قدری برای تاجران سنگین است که آن‌ها حاضرند کالا‌های خود را رها کنند.

وی افزایش یکباره تعرفه واردات را ناشی از ضعف دیپلماسی دانست و گفت: ضعف دیپلماسی اقتصادی در قرارداد‌ها و پروتکل‌های تجاری با کشور‌های ایران و کره جنوبی، ایران و پاکستان، ایران و چین و ایران و هند نشان می‌دهد که تعرفه واردات کالا‌های این کشور‌ها به ایران بسیار پایین است، در حالیکه تعرفه صادرات کالای ایرانی به این کشور‌ها بالاست.

رئیس اتحادیه محصولات کشاورزی با اشاره به اینکه صادرات غیرنفتی ضرر و زیان اقتصادی در بر دارد، بیان کرد: با توجه به آنکه جایگزینی به غیر از محصولات کشاورزی برای صادرات نفت نمی‌توان نام برد، از این رو پروتکل‌های اقتصادی بین کشور‌ها باید عادلانه باشد به طوریکه یک ناظر خوب و سفارتخانه‌های ما در کشور‌هایی که روابط تجاری داریم بر بخش بازرگانی فعال شوند تا از بروز چنین اتفاقاتی جلوگیری شود.

نورانی در پایان با اشاره به اینکه صادرات محصولات کشاورزی باید جایگزین قرارداد‌های نفتی در اقتصاد شود، تصریح کرد: با وجود آنکه ۲۵ درصد اشتغال زایی در بخش کشاورزی و صنایع جانبی است، به همین خاطر انتظار می‌رود وزارت امور خارجه تشکل‌های بخش کشاورزی را تا حدی جدی‌تر بگیرد تا از بروز چنین اتفاقاتی جلوگیری شود.

اکبری یکی از صادر کنندگان صیفی جات، در خصوص مشکلات صادرات به کشور ترکیه اظهار کرد: ما چندین سال است که به صورت متوالی به کشور ترکیه هندوانه صادر می‌کنیم ما متاسفانه امسال در این رابطه با مشکلاتی مواجه شدیم که در این خصوص می‌شود به افزایش قیمت مرزی اشاره کرد به طوری که تعرفه را از مبلغ ۷۰ هزار تومان ناگهان به ۳۰۰ هزار تومان تغییر دادند.

این صادر کننده صیفی جات در ادامه افزود: مسئولان گمرگ در این خصوص می‌گویند که اگر می‌خواهید بارتان را به ترکیه صادر کنید باید این مبلغ را بپردازید در غیر این صورت باید کاغذی را امضاء کنید که ما این بار را به ترکیه هدیه می‌کنیم.

او در پایان تاکید کرد: به تازگی در تماسی به ما گفته اند که شما علاوه بر اینکه این بار را به ترکیه هدیه می‌کنید باید مبلغی را هم تحت عنوان خسارت بپردازید؛ در ادامه باید این موضوع را یاد آور شد که ما به تمام مسئولان مربوط در این خصوص مراجعه کرده ایم، اما نتیجه‌ای نگرفتیم.

طبق اطلاعات واصله ، تعدادی از بار این هندوانه‌ها هم چنان در مرز بوده و سازمان‌های مسئول بر امر صادرات نیز هیچ راهکاری برای نجات این میزان از محصولات کشاورزی را پیش پای این صادرکنندگان قرار نمی‌دهند، از طرفی هم سیستم دیپلماسی کشور هنوز واکنشی در این باره نشان نداده است که چرا کشور ترکیه یک شبه به اعمال چنین تعرفه‌ای دست برده است؟


شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از باشگاه خبرنگاران جوان، کد خبر:۷۳۷۳۶۳۹، تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۹، www.yjc.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین