پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۷۹۳۳۴
تاریخ انتشار : ۱۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۲:۴۸
سایت های صیغه یابی در گذشته فعالیت زیادی می کردند و افراد با ثبت نام در این سایت ها مورد اذیت و آزار قرار می گرفتند.
شعار سال: فعالیت این سایت‌ها چند سال پیش با واکنش‌های بسیاری همراه بود و در نهایت پلیس آگاهی اعلام کرد که هیچ یک از آن‌ها دارای مجوز نیستند و صرفا سایت‌های کلاهبرداری هستند. روش کار به این صورت بود که افراد در این سایت‌ها ثبت نام می‌کردند و مشخصات شخصی خود را وارد می‌کردند و با کیس مورد نظر خود آشنا می‌شدند، اما ماجرا از جایی شروع می‌شد که برای آشنایی با کیس مورد نظر خود موظف به پرداخت وجهی می‌شدند که در هر یک از سایت‌ها متغیر بود. در نهایت با هشدار‌های پلیس آگاهی بساط آن‌ها جمع شد، اما پیشرفت تکنولوژی این امکان را برای آن‌ها فراهم آورد تا در کانال‌های تلگرامی به کار خودشان ادامه دهند، به همین دلیل هم قبل از فیلتر شدن تلگرام شاهد رشد قارچ گونه کانال‌های صیغه یابی بدون هیچ گونه نظارت قانونی در تلگرام بودیم، اما فیلتر شدن این پیام رسان بار دیگر بساط آن‌ها را جمع کرد. حالا امروز همین بساط در بستری دیگر پهن شده است و اپلیکیشن‌هایی با نام «صیغه یابی» مشغول به فعالیت هستند که بدون هیچگونه نظارتی کلاهبرداری می‌کنند.

‏- چگونگی کارکرد این اپلیکیشن‌ها برای مردان
کافی است در اپ استور کلمه صیغه یابی را جستجو کنید آن وقت با انواع و اقسام اپلیکیشن‌هایی رو به رو خواهید شد که در اسم‌ها و شکل‌های مختلف به این کار مشغولند. برای بررسی چگونگی عملکرد آن‌ها یکی از اپلیکیشن‌ها را روی گوشی تلفن همراه نصب می‌کنیم. برای وارد شدن به این فضا باید در ابتدا برخی مشخصات شخصی خود که مشخصات ظاهری، وضعیت مالی و وضعیت تاهل است را وارد می‌کنیم، اما این بار هویت یک مرد به خود میگیریم و سعی می‌کنیم که شرایط مورد نظر را با ایده آل‌ترین شرایط وارد کنیم، این کار بدون دریافت هیچ وجهی اتفاق می‌افتد و پس از آن فضایی باز می‌شود که مشخصات کلی اشخاص مختلفی را نشان می‌دهد و می‌توانیم با هر کس که بخواهیم ارتباط بر قرار کنیم، اما وقتی خواهان ارتباط با یکی از افرادهستیم پیامی ارسال می‌شود که باید اشتراک خریداری کنید، اشتراک‌ها در زمان‌های مختلف و با وجه‌های متغیر عرضه شده است و کمترین آن یک ماهه و ۳۵ هزار تومان است. این مبلغ را پرداخت می‌کنیم برای ایجاد ارتباط دوباره تلاش می‌کنیم، اما در کمال تعجب هیچ جوابی داده نمی‌شود. این روند را به صورت مکرر یک هفته انجام می‌دهیم و برای ایجاد ارتباط با افراد مختلف تلاش می‌کنیم، اما طی این یک هفته تنها ۲ بار جواب دریافت می‌کنیم که آن هم معلوم است متن جواب‌ها از پیش تعیین شده است. این روند نشان می‌دهد که فعالیت در این اپلیکیشن کاملا کلاهبرداری و تنها برای کسب در آمد است و تمام اکانت‌های حاضر صرفا فیک و تقلبی هستند.

‏- چگونگی کارکرد این اپلیکیشن‌ها برای زنان
یکی دیگر از اپلیکیشن‌ها را روی گوشی تلفن همراهمان نصب‌ می‌کنیم و این بار با هویت یک زن وارد می‌شویم. اطلاعات شخصی درخواستی را به صورت کاملا معمولی وارد می‌کنیم و وارد فضای اپلیکیشن می‌شویم. از همان ابتدا پیام‌های بسیاری را از افراد مختلف دریافت می‌کنیم به طوری که طی ۲۴ ساعت بیش از ۵۰ پیام درخواست ارتباط دریافت می‌شود که مشخص است بعضی از پیام‌ها از پیش تعیین شده است. یکی از پیام‌های از پیش تعیین شده عبارت است از: «با سلام؛ با توجه به شناخت کلی که از اطلاعات مطرح در نمایه شما ب دست آوردم، شما را تاحدودی به معیار‌های خود نزدیک میبینم. از آنجا که بدنبال ازدواج موقت هستم، در صورتیکه مایل باشید دوست دارم طی تماس‌های آتی بیشتر با شما آشنا بشوم.»
این پیام بار‌ها و بار‌ها توسط اکانت‌های مختلف ارسال شده است.
اما پیام‌های دیگری هم ارسال می‌شود که مشخص است از اکانت‌های فیک نیست؛ برخی از این پیام‌ها عبارتند از: «سلام میتونید تا یک ماه صیغه بشید بیاید استان گیلان ....» شخص دیگری پیام داده است: «سلام؛ ماهانه ۳ الی ۵ میلیون تومان برای یک رابطه سالم و بلند مدت که توش آرامش باشه، آیا تمایل دارین؟.» این پیام‌ها نشان می‌دهد در اپلیکیشن مورد نظر افرادی حضور دارند که مشغول به فعالیت هستند و همه این اکانت‌ها فیک و تقلبی نیست.

‏- روند رو به رشد یک آسیب
سوالی که در این بین مطرح می‌شود این است که چرا چنین بستر‌هایی برای صیغه یابی فراهم شده است؟ شادان کریمی جامعه شناس اجتماعی در این خصوص به آفتاب یزد گفت: «صیغه یابی از ابتدا که در سایت‌های مختلف ایجاد شد یک آسیب به شمار می‌آمد و همان زمان‌ها هم واکنش‌های منفی بسیاری را در پی داشت، اما متاسفانه برخی از افراد جامعه به دلایل مختلف به این آسیب تن می‌دهند، مشکل اینجاست که از همان ابتدای امر برخورد درست و اصولی با این موضوع به عمل نیامد و همین موضوع سبب شد سال‌های بعد این آسیب در بستر‌های متفاوتی به روند خودش ادامه بدهد و رشد کند. برخورد با چنین آسیب‌هایی نباید صرفا قهری باشد باید فرهنگسازی درستی در این خصوص صورت بگیرد. سال‌ها پیش وقتی ماجرای سایت‌های صیغه یابی مطرح بود زنان آسیب‌های بسیاری را متحمل شدند، خیلی از زنان متاهل به دلیل ترس از وجود چنین بستر‌هایی که ممکن است موجب انحراف همسرشان شود، دچار اختلال استرسی و اضطراب شدند و از طرف دیگر زنانی که به دلایل مختلف مثل بالا رفتن سن ازدواج یا تامین معاش زندگی، تن به این آسیب داده بودند به شکل‌های مختلف مورد آزار و اذیت و اخاذی قرار گفتند.
کلاهبرداری‌های بسیاری هم برای مردان اتفاق افتاد و می‌توان به جرات گفت تا مدت‌ها شکایت‌های زیادی در خصوص سایت‌های صیغه یابی مطرح می‌شد تا در نهایت معلوم شد هیچ یک از آن‌ها مجوز قانونی ندارند و صرفا برای کلاهبرداری تاسیس شده اند.»
او در ادامه تاکید کرد: «واقعیت این است که با کتمان یک آسیب‌ نمی‌توانیم آن را از بین ببریم. ما باید ریشه‌های پیدایش آسیب را پیدا کنیم و بخشکانیم تا شاهد رشد آن در بستر‌های مختلف دیگر نباشیم در غیر این صورت اگر امروز از اپلیکیشن‌های صیغه یابی جلوگیری شود روز دیگر در بستر دیگری خود نمایی خواهند کرد و متاسفانه مشتریان خاص خودشان را هم دارند. ما باید از ضربه زدن این آسیب به بدنه جامعه جلوگیری کنیم و این موضوع تنها نیاز به آگاهی رسانی و آموزش دارد.» این روز‌ها اپلیکیشن‌ها بستر جدیدی برای رشد قارچ گونه آسیب‌هایی در پوشش صیغه هستند، اما چرا برخورد درست و موثری در این خصوص صورت نمی‌گیرد؟

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه آفتاب یزد، کد خبر: ۱۶۱۶۴۶، تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۹۹، aftabeyazd.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین