پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۸۱۸۸۰
تاریخ انتشار : ۲۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۲
تیم ملی فوتبال ژاپن از همین حالا خیالش راحت است که یک بازیکن بسیار مستعد در ترکیبش دارد. بازیکنی که در سن ۱۹ سالگی از او به عنوان ستاره آینده رئال مادرید نام می‌برند.
شعار سال: بامداد دیروز (یکشنبه) تیم فوتبال بارسلونا موفق شد در اولین دیدارش در لالیگا بعد از تعطیلی طولانی مدت، برابر مایورکا به پیروزی برسد. ستاره‌های بارسلونا مخصوصا مسی سوژه اصلی دوربین‌های تلویزیونی بودند، اما این مسابقه یک سوژه جذاب دیگر برای کارگردان تلویزیونی داشت؛ تاکه‌فوسا کوبو.

* مسی ژاپنی در مسیر ستاره شدن

بازیکن ۱۹ ساله رئال مادرید که این فصل به صورت قرضی در مایورکا بازی می‌کند، امید اصلی ویسنته مورنو، سرمربی این تیم بود. کوبو هر چند نتوانست مانع شکست سنگین تیمش شود، اما چندین بار خط دفاع و دروازه‌بان بارسلونا را به زحمت انداخت. بیشتر حملات مایورکا هم روی حرکات انفرادی او طرح‌ریزی شده بود. کوبو حتی مسئول زدن ضربات ایستگاهی پشت محوطه جریمه بود؛ موضوعی که اعتماد بالای سرمربی و بازیکنان را به بازیکنی در سن او نشان می‌دهد.

کوبو که به خاطر قد و قواره، شکل بازی و چپ پا بودنش به مسی ژاپنی معروف است، کارش را در اسپانیا از آکادمی بارسلونا شروع کرد. او بعد از چهار سال به کشورش برگشت، اما در سال ۲۰۱۹ و زمانی که همه آماده امضای قراداد بارسلونا با او بودند، کوبو تصمیم گرفت به باشگاه رقیب یعنی رئال مادرید برود. رئال هم او را به مایورکا قرض داد تا به سطح مطلوبی برسد.

او در همه رده‌های سنی برای ژاپن بازی کرده و هفت بار هم پیراهن تیم بزرگسالان کشورش را به تن کرده است.

* خیال راحت ژاپن

ایران در مرحله اول انتخابی جام جهانی ۲۰۲۲ با ژاپن هم‌گروه نیست، اما احتمال دارد در صورت صعود به مرحله دوم با ژاپن هم‌گروه شود. در سال‌های گذشته بازیکنان آسیایی بزرگی که در اروپا بازی می‌کردند برابر ایران مسابقه دادند. بازیکنانی نظیر هیده‌توشی ناکاتا، پارک جی سونگ و این اواخر سون هیونگ مین.

به نظر می‌رسد کوبوی ژاپنی که خیلی از رسانه‌ها از او به عنوان ستاره آینده رئال نام می‌برند، می‌تواند خطرناک‌ترین بازیکنی باشد که برابر تیم ملی ایران قرار می‌گیرد. ژاپن در طول این سال‌ها در ستاره سازی بسیار موفق عمل کرده و با فرستادن بازیکنان مستعدش به اروپا از سنین پایین، آن‌ها را برای حضور در سطح بالای جهانی آماده کرده است.

* پرورش استعداد یا نخبه‌کشی

همیشه شنیده‌ایم که اهالی فوتبال از با استعداد بودن بازیکنان ایرانی می‌گویند و دلیل شکوفا نشدن آن‌ها را یک ضعف ساختاری می‌دانند. بازیکنان ایرانی در رده‌های نوجوانان و جوانان با حضور در مسابقات آسیایی و جهانی بعضا نامی برای خودشان دست و پا می‌کنند و در لیست بازیکنان آینده‌دار جهان هم قرار می‌گیرند، اما بعد از مدتی یا کلا از فوتبال محو می‌شوند یا به بازی در تیم‌های معمولی رضایت می‌دهند.

استعدادیابی هم در ایران برای باشگاه‌ها معنایی ندارد و هر از چندگاهی یک مربی از طرف فدراسیون مامور پیدا کردن بازیکنان مستعد می‌شود و آن‌ها را در قالب تیم‌های ملی ردهه‌های پایین سر و سامان می‌دهد. یعنی مسیری که در اروپا و کشور‌هایی نظیر ژاپن از باشگاه‌ها به تیم ملی می‌رسد در ایران برعکس است و حتی باشگاه‌ها خیلی تمایل ندارند از بازیکنان جوانشان در رده بزرگسالان استفاده کنند. می‌دانیم که در ایران هم کودکانی داریم که می‌توانیم به آن‌ها لقب مسی ایرانی بدهیم، اما ضعف ساختار فوتبال ایران کار را به جایی می‌رساند که کسی نامی از آن‌ها نمی‌شنود یا نهایتا به یک بازیکن معمولی تبدیل می‌شوند.

* رویا‌های واقعی در فضای مجازی

این اواخر یکی از سوژه‌های اصلی رسانه‌ها مخصوصا در فضای مجازی آرات حسینی است. پسری شش ساله که از سنین پایین‌تر تحت هدایت پدرش ورزش را شروع کرده است. اوایل که ویدئو‌های او بیرون می‌آمد خیلی‌ها به روش پدر او برای افزایش آمادگی جسمانی او توجه نمی‌کردند وصرفا به عنوان یک پدیده از او یاد می‌کردند، اما این اواخر بحث‌های زیادی درباره غلط بودن روش‌های پدرش مطرح شده است. بعضی‌ها او را متهم کردند که می‌خواهد با استفاده غیرقانونی از فرزندش درآمدزایی کند. پدر آرات دائما او را در موقعیت‌های مختلف قرار می‌دهد؛ تمرینات بسیار سختی که برای کودکی به سن او طاقت‌فرساست تدارک می‌بیند و از او می‌خواهد در لایو اینستاگرام با افراد زیادی که شاید حتی آن‌ها را نشناسد صحبت کند. صفحه او در اینستاگرام هم دنبال کننده‌های زیادی دارد و پدرش دائما با کامنت گذاشتن در پیج افراد و باشگاه‌های مشهور دنیا از جمله مسی و بارسلونا سعی می‌کند مخاطبان پسرش را افزایش دهد.

یک بار باشگاه بارسلونا یکی از ویدئو‌های آرات را - که در آن با پیراهن این تیم گل قیچی برگردان به ثمر رسانده بود - در صفحه اینستاگرامش منتشر کرد که واکنش مثبت لیونل مسی را هم به دنبال داشت. علی‌رغم اینکه بعضی از افراد از روش پدر آرات برای تربیت فرزندش دفاع می‌کنند، اما شمار بسیاری از کاربران در فضای مجازی رفتار او با پسرش را تقبیح می‌کنند.

* آیا ممکن است ...؟

کوبو با مسی درون زمین به رقابت پرداخت؛ کاری که در بازی رفت در ورزشگاه نوکمپ هم انجام داده بود. چیزی که برای او از کودکی برنامه‌ریزی کرده بودند رسیدن به سطوح بالای فوتبال در دنیا بوده است. همان تصوری که احتمالا پدر آرات هم در ذهن دارد، اما آیا با این روش، بار به مقصد می‌رسد؟ آیا مسی ایرانی هم روزی درون زمین سوژه دوربین‌های تلویزیونی می‌شود یا فقط باید در لایو اینستاگرام با مخاطبانش صحبت کند؟

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ انتشار: 26 خرداد ۱۳۹۹، کد خبر: ۹۹۰۳۲۵۱۶۰۶۷، www.isna.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین