پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۸۴۶۴۷
تاریخ انتشار : ۰۹ تير ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۰
«دیوید استروناخ» باستان‌شناس و ایران‌شناس معروف اسکاتلندی که سابقه کاوش در چندین محوطه تاریخی ایران از جمله پاسارگارد را داشت، در سن ۸۹سالگی درگذشت.
شعار سال : تورج دریایی - ایران‌شناس و مورخ ایرانی و رئیس مرکز مطالعات ایرانی دانشگاه کالیفرنیا - در صفحه شخصی خود، خبر درگذشت پروفسور «دیوید استروناخ» را اعلام کرده است.
او نوشته است: «به یاد استروناخ که امشب (۲۷ ژوئن - ۷ تیر) فوت کرد. باستان‌شناس خوب و انسان خوب‌تر. از پاساردگاد تا تپه نوش جان»
دیوید استروناخ (David Stronach) باستان‌شناس اهل اسکاتلند و کارشناس تاریخ ایران و عراق و استاد دانشگاه برکلی بود. وی متخصص دوران تاریخی بود و در یافتن و کاوش محوطه پاسارگاد نقش مهمی داشت. کتاب او درباره پاسارگاد هنوز در ردیف کتاب‌های مرجع قرار دارد.
استروناخ مدرک کارشناسی ارشد خود را در سال ۱۹۵۸ از دانشگاه کمبریج دریافت کرد و در دهه‌های ۶۰ و ۷۰ میلادی مدیر موسسه بریتانیایی پژوهش‌های ایرانی در تهران بود. او در دهه‌ ۹۰ نیز اقدام به کاوش‌های باستان‌شناسی در چندین بخش نینوا در میان‌رودان کرد.
استروناخ برنده‌ سی و نهمین مدال انجمن باستان‌شناسی آمریکا بود و یکی از نویسندگان دانشنامه ایرانیکا به‌ شمار می‌رود که مقالات متعددی را برای این دانشنامه نوشته‌ است.
او در بررسی‌های انجام‌داده در ملایر ارگ باستانی نوشیجان مربوط به دوره ماد را شناسایی و کاوش کرد که بدون تردید فصلی نو در پژوهش‌های مادشناسی ایفا کرد و ابهام‌های دوره ماد را تا حدودی روشن کرد.
پاسارگاد: گزارشی از کاوش‌های انجام‌شده توسط موسسه مطالعات ایرانی بریتانیا، شکل‌گیری باغ سلطنتی پاسارگاد و تأثیر آن در باغ‌سازی ایران، پاسارگاد مرکز جهان، و نوشیجان ۱: بناهای بزرگ دوره ماد از جمله پژوهش‌های مهم او در زمینه ایران‌شناسی و باستان‌شناسی است.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ انتشار:9 تیر 1399، کد خبر: isna.ir99040805803

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین