پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۸۵۵۰۳
تاریخ انتشار : ۱۳ تير ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۷
با آغاز جنگ ایران و عراق در سال ۱۳۵۹ قصر شیرین نخستین شهر از ایران بود که توسط ارتش بعث عراق تسخیر شد. ارتش عراق با ورود به شهر به تخریب شهر پرداخت، چنانکه تمامی ساختمان‌های شهر در مدت کوتاهی ویران گشت و تنها یک ساختمان باقی‌ماند که به عنوان مقر نیروهای بعثی مورد استفاده قرار می‌گرفت. آثار تاریخی شهر نیز همگی مورد تخریب قرار گرفتند.

شعار سال: قصرشيرين در منطقه اي کوهستاني از نوار مرزي طوري واقع شده است که از شمال و غرب با عراق هم مرز مي باشد و توسط دو جاده آسفالت از گيلان غرب و سرپل ذهاب به شبکه جاده اي کشور مرتبط است. قصر شیرین قبل از شروع جنگ تحميلي، هواپيماها و توپخانه ارتش عراق بارها اين شهر را مورد تهاجم قرار دادند. ارتش عراق ، با دو لشگر به قصرشيرين حمله کرد و در روز پنجم مهر ۱۳۵۹ شهر را به طور کامل اشغال کرد در حالي که عده اي از مردم موفق به ترک شهر نشدند و در خانه هاي خود محبوس بودند. ارتش عراق پس از اشغال قصرشيرين مردم شهر را در مسجد مهديه شهر جمع کرد. نيروهاي عراقي در اقدام بعدي جوانان و مدافعان باقي مانده در شهر را شناسايي کردند و به اسارت گرفتند.

با آغاز جنگ ایران و عراق در سال ۱۳۵۹ قصر شیرین نخستین شهر از ایران بود که توسط ارتش بعث عراق تسخیر شد. ارتش عراق با ورود به شهر به تخریب شهر پرداخت، چنانکه تمامی ساختمان‌های شهر در مدت کوتاهی ویران گشت و تنها یک ساختمان باقی‌ماند که به عنوان مقر نیروهای بعثی مورد استفاده قرار می‌گرفت. آثار تاریخی شهر نیز همگی مورد تخریب قرار گرفتند. اگرچه قصر شیرین در روز ۲۰ فروردین ۱۳۶۰ از نیروهای عراقی بازپس گرفته شد، اما بازسازی آن تا پایان جنگ انجام نشد. پس از پایان جنگ در سال ۱۳۶۷ اهالی شهر مجدداً به بازسازی شهر پرداختند و شهر را از نو بنا کردند. همچنین تعدادی از مردمان قصرشیرین در شهرستان ایوانغرب ساکن می‌باشند.

در اینجا می توانید گزارشی از از روزنامه کیهان – ۹ تیر 1361 را بخوانید:

«گزارش گروه خبری کیهان از شهر ویران قصر شیرین» تیتر اول کیهان در ۹ تیر ۱۳۶۱ بود . با آغاز جنگ ایران و عراق در سال ۱۳۵۹ قصر شیرین نخستین شهر ایران بود که توسط ارتش بعث عراق تسخیر شد. این شهر در حمله ایران در تیر ماه ۱۳۶۱ آزاد شد اما تا پایان جنگ یکی – دو بار دیگر دست به دست شد.

هاشمی رفسنجانی در آن زمان به عنوان سخنگوی ستاد جنگ گفت: ارتش عراق از ترس دادن اسیر و تلفات بیشتر از قصر شیرین فرار کرد. کیهان گزارش داد که بعثی‌ها کلیه روستاهای اطراف جاده گیلانغرب – قصر شیرین را با خاک یکسان کردند و تمام مزارع را به آتش کشیدند. این روزنامه همچنین خبر داد که در قصر شیرین حتی یک خانه سالم باقی نمانده است.

شهر ویران قصر شیرین

پایگاه تحلیلی خبری شعار سال برگرفته از فضای مجازی

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین