پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۸۶۷۱۸
تاریخ انتشار : ۱۹ تير ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۷
ویروس کرونا پیامدها و تبعات روانی، اجتماعی و اقتصادی زیادی را به همراه داشت و افراد زیادی با شیوع این ویروس مشکلات عدیده‌ای را در زندگی خود تجربه کرده و می‎کنند. زنان سرپرست خانوار نیز از این قاعده مستثثنی نیستند و البته که تجربه‌های ناخوشایند و مشکلات بیشتری را با شیوع ویروس کرونا تجربه کرده‌اند.
شعار سال : یکی از مهم‌ترین مواردی که باید به آن توجه شود، افزایش شمار زنان سرپرست خانوار است؛ به شخصه شاهد زنانی بوده‌ام که همسران‌شان به‌دلیل وضعیت نامساعد اقتصادی و بیکار شدن، خانه و زندگی‌شان را ترک کرده‌اند و به مقاصد نامعلومی رفته‌اند.این مسئله ازجمله مسائلی است که باید به آن توجه جدی شود.
یکی دیگر از مسائل مهم در ایام شیوع کرونا که زنان سرپرست خانوار - همانند دیگر اقشار جامعه - با آن دست به گریبان شده‌اند تورم افسار گسیخته و گرانی‌هایی است که باعث شده زندگی این افراد سخت‌تر از گذشته شود و اندک درآمدی که دارند کفاف زندگی روزمره آنها را نمی‌دهد.
برخی از این زنان فعالیت‌های روزمره داشتند و با کمک برخی شرکت‌ها به‌صورت روزمزد مشغول به کارهای خدماتی بودند و به‌دنبال تعطیلی بسیاری از این مراکز، زنان سرپرست خانوار نیز بیکار شدند. تعدادی دیگر نیز زنانی هستند که تحصیلات دانشگاهی دارند و در مراکز و شرکت‌ها مشغول به‌کار بودند، اما با تعطیلی این مراکز و شرکت‌ها، این زنان نیز بیکار شدند و زندگی سختی را تجربه می‌کنند.
از طرف دیگر حضور فرزندان این زنان در خانه هزینه زندگی را بیشتر کرده است، تا قبل از این بچه‌ها نیمی از روز را در مدرسه بودند و اکنون با تعطیل شدن مدارس، فرزندان این زنان نیز ناچار به خانه‎مانی شده و تدریس فضای مجازی و نداشتن گوشی هوشمند برای حاضر شدن در سر کلاس از مهم‌ترین مشکلات فرزندان زنان سرپرست خانوار است.
افسار گسیختگی قیمت مسکن، مسئله مهم دیگر در زندگی این زنان است. زنانی که سال‌ها با رنج و محنت پول پیش برای کرایه خانه جمع‎آوری کرده و به سختی اجاره ماهانه منزل‌شان را تهیه می‌کنند، به یکباره با جهش حیرت‌انگیز مبلغ اجاره‌بها روبه‌رو شدند که همین مسئله بی‌ثباتی و پایداری زندگی آنها را به‌دنبال دارد. اگرچه برخی صاحبخانه‌ها برای چند ‌ماه اجاره خانه‌هایشان را بخشیده‌اند اما در نهایت تا ابد نمی‌توان انتظار بخشش اجاره‌بها را از صاحبخانه‌‎ها داشت. مهاجرت به حاشیه شهرها در ماه‌های اخیر توسط زنان سرپرست خانوار بیشتر از قبل شده است، زنانی که توانایی پرداخت افزایش اجاره بها و پول رهن خانه‌های خود را ندارند و با اندک پس اندازی که دارند، ناچار شده‌‎اند زندگی در حاشیه شهرها را انتخاب کنند تا بتوانند با درآمد کمی که دارند زندگی خود را بگذرانند.
در چند ماه اخیر با گرفتار شدن مراکز درمانی به درمان بیماران مبتلا به کرونا، وضعیت درمان زنان سرپرست خانوار نیز دچار بحران شد، تعطیلی برخی مطب‌ها، پذیرش نکردن بیمارستان‌ها و گرانی دارو از دیگر مشکلاتی است که این زنان در ماه‌های اخیر یکه و تنها آنها را به دوش کشیده‌اند.
به‌دلیل همین مشکلات است که معتقدم مجموعه حاکمیت در کنار اقداماتی که برای عبور از بحران کرونا انجام می‌دهد باید نگاه ویژه‌ای نیز به زنان سرپرست خانوار داشته باشد. اکنون موقعیتی است که از نظر اقتصادی بیشتر مردم کشور دچار محدودیت شده و افزایش مهار گسیخته قیمت‌ها، زندگی را برای همه سخت کرده است؛ همین محدودیت‌های مالی باعث شده تا تعداد زیادی از افرادی که تا پیش از این به زنان سرپرست خانوار کمک‌هایی را ارائه می‌کردند، نتوانند این کمک‌ها را ادامه دهند؛ البته که ما معتقدیم در اختیار قرار دادن پول، درمانی موقتی است و دردی را دوا نمی‌کند، اما اینجا وظیفه متخصصان وکارشناسان حوزه اقتصادی است که تدبیری برای این مسئله بیندیشند؛ در غیر این صورت باید منتظر آسیب‌های جبران ناپذیری در جامعه باشیم.
 

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازهمشهری آنلاین ، تاریخ انتشار:19تیر 1399، کد خبر: hamshahrionline.ir/103980

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین