شعار سال: اعضایی که به عنوان مثال در دو باشگاه استقلال و پرسپولیس با حکم وزیر ورزش و جوانان به عضویت این دو تیم درمی آیند تا در قامت افرادی که مسئولیت غیرفنی و مدیریتی دارند، تمام تلاش خود را برای حل مشکلات اقتصادی باشگاه و همچنین کسب درآمد و تامین امکانات لازم به کار بگیرند.
با این حال گویی نقش این افراد کاملا در شرایط این روزهای فوتبال ایران تغییر کرده است. اعضای هیئت مدیره این باشگاهها ظاهرا پیش از آن که تمام تلاش و استعداد خود را برای حل مشکلات این تیمها به کار ببندند، بیشتر به دنبال این هستند که با استفاده از پست و مقامی که به اعتبار نام استقلال یا پرسپولیس و یا حتی سایر تیمها به دست آورده اند، برای خود یک برند شخصی بسازند تا بعدها بتوانند از آن منتفع شوند. یکی از سادهترین راهها برای تحقق این امر هم حضور مدام و مستمر در فضای رسانهای است.
اعضای هیئت مدیره باشگاهها به طور منظم با خبرگزاریها مصاحبه میکنند یا به عنوان مهمان حضوری و یا تلفنی راه خود را به برنامههای زنده ورزشی در رادیو یا تلویزیون باز میکنند و به همین طریق مدام در معرض توجهات هستند.
به این وسیله آنها کم کم تعداد بیشتری فالوئر در فضای مجاز جذب میکنند و از صفحه شخصی خود در این شبکه اجتماعی به عنوان رسانهای پر مخاطب بهرههای زیادی میبرند.
این در حالی است که اگر شاید بخشی از این تلاش برای چهره شدن و دیده شدن در راه حل مشکلات باشگاهها نظیر بدهی ها، عدم وجود درآمد پایدار و فقر امکانات سخت افزاری به کار گرفته میشد، قطعا باشگاههای ایرانی شرایط بهتری پیدا میکردند.
عضو هیئت مدیره آرسنال یا بارسلونا را میشناسید؟
روندی که مدیران باشگاههای اروپایی برای اداره باشگاهها در پیش گرفته اند کاملا متفاوت با آن چیزی است که در ایران وجود دارد.
اعضای هیئت مدیره باشگاههای اروپایی به هیچ عنوان تا این اندازه در مقابل دوربینها و رسانهها نیستند و مدام اخبار آنها در کانالهای هواداری یا خبرگزاریها نمیچرخد بلکه تمرکز آنها بر اداره هرچه بهتر باشگاه است و آنها تلاش میکنند تا با سودآوری و بازدهی بیشتر، تیم را رو به جلو ببرند.
در آن باشگاهها مدیرعامل به عنوان نماینده مدیران باشگاه تنها کسی است که پاسخگوی هواداران و رسانهها است، اما در ایران بقیه اعضا هم به اندازه مدیرعامل در این امور دخالت میکنند چرا که خوب میدانند به زودی و با حکمی جدید، باید صندلی خود را به عضوی دیگر بدهند پس، از فرصت اندک در باشگاه برای مشهور کردن خود در جامعه استفاده میکنند تا نان آن شهرت را پس از ترک باشگاه بخورند.
این چرخه باطلی است که فقط در فوتبال ایران وجود دارد. کسی هم نیست که از آقایان عضو در هیات مدیره بپرسد که دستاورد شما غیر از مصاحبه کردن برای باشگاههایی که در آن فعالیت میکنید چه بوده است؟
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری خبر آنلاین ، تاریخ انتشار 25 تیر 99، کد خبر: 1409512 ، https://www.khabaronline.ir