شعار سال: حجتالاسلام "کریم خوشنظر" دوشنبه 18 آبان، در نشست علمی و امام خمینی با موضوع "هرمنوتیک و تفسیر از منظر امام خمینی (ره)" افزود: خواه متعلق یا قلمرو فهمیدن متون مکتوب بوده یا مطلق، فعالیتهای ارادی و اختیاری انسان و یا مطلق واقعیتهای هستی باشد، به عبارت دیگر هرمنوتیک دانشی است که چگونگی و سازوکار فهمیدن را بیان می کند.
وی در ادامه به بررسی واژه تفسیر در قرآن پرداخت و عنوان کرد: تفسیر فقط یکبار در قرآن به کار رفته و آن در آیه ۳۳سوره مبارکه فرقان است، واژه تفسیر به معنای کشف حقیقت بوده و در دانش و فن تفسیر مقصود است، پرواضح است که رسالت تفسیر، بیان و کشف مقصود خداوند از آیات قرآنی است.
خوشنظر افزود: ارائه نیکوترین تفسیر نسبت به مثل یا مطلب مشرکان، بیانگر این حقیقت است که تفسیر به فهم و بیان متون مکتوب دینی اختصاصی ندارد و از این جهت با نظریه هرمنوتیستها که متعلق فهم را فراتر از متون مکتوب میدانستند، مشابهت دارد.
وی، روششناسی تفسیر قرآن را یک بحث هرمنوتیکی دانست که چگونگی فهم مفاهیم و معانی کلام الهی را روشن میسازد.
رئیس دانشکده علوم قرآنی ملایر، با اشاره به نظرات هرمنوتیک فلسفی همچون "نظریه گادامرو"، به بیان قواعد هرمنوتیکی پرداخت و معناگروی متن، محوریت مولف درتفسیر، لایههای درونی معنا و تفسیر متن به متن را از قواعد هرمنوتیکی عنوان کرد.
عضو هیأت علمی دانشکده علوم قرآنی ملایر نیز در بخشی از سخنان خود ضمن اشاره به برخی نظرات در خصوص هرمنوتیک ، به بیان ارتباط میان دانش هرمنوتیک با تفسیر، تأویل و بطن قرآن پرداخت.
حجتالاسلام "مقدس" اظهارکرد: آنچه در اینجا مهم بوده، این است که ما بتوانیم به فهم حقیقی کلام متکلم و مؤلف پی ببریم و در این راستا، نگاه مؤلف متن و فهم خود مفسر و مخاطب قابل دقت است.
وی گفت: ای بسا مخاطب یا مفسر چیزی را می فهمد که مدنظر مؤلف نیست، از سویی ممکن است مؤلف امری را قصد نموده که مفسر یا مخاطب به مفهوم آن مطلب نرسد. هرچند اصل بر این است که به مقصود مؤلف توجه شود.
عضو هیأت علمی دانشکده علوم قرآنی ملایر، به دیدگاه حضرت امام (ره) در مورد قرآن پرداخت و افزود : از نظر امام ، قرآن از منظر وجود شناسی دارای مراتب عالی بوده است.
این استاد دانشگاه، ادامه داد: عالیترین مرتبۀ آن نزد خدای متعال است و در آنجا سخن از الفاظ و معانی نیست بلکه حقایق وجودی است و از سویی، خداوند درکلام خویش تجلی نموده لذا فهم قرآن بسیار مشکل بوده است.
حجتالاسلام مقدس در پایان یادآور شد: در این جا تفسیر نمودن و یا تأویل و رسیدن به بطون قرآن، مرهون ایمان قوی و تزکیه نفس بوده و هرکس که به هر مقدار منزه تر ومقدس تر است، تجلی قرآن بر او بیشتر و حظّ و نصیبش از حقایق قرآن فراوانترخواهد بود.
با اندكي اضافه و تلخيص برگرفته از خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، تاریخ انتشار: 18 آبان 1394، کد مطلب: 948-8097-5:www. isna.ir