پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۸۹۰۳۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۳:۴۵
موسی ایرانشهر در سال1325 وارد وزارت کشاورزی شد و سپس در سال1345 به موسسه تحقیقات آفات و بیماری های گیاهی منتقل شد و در کنار شادروان اسفندیار اسفندیاری به رشد یکی از قدیمی ترین مراکز تحقیقاتی گیاهشناسی کمک نمود. دکتر ایرانشهر یکی از خوش نامترین گیاهشناسان ایران در سطح بین المللی بود که به دلیل احترامی که در جامعه بین الملل داشت مورد اعتماد کارل هاینز رشینگر مولف اصلی و تدوینگر فلورا ایرانیکا بود. موسی ایرانشهر گیاهشناس برجسته ایرانی در سن97 سالگی امروز27 تیرماه در وین (اطریش) درگذشت.
شعار سال:موسی ایرانشهر گیاهشناس برجسته ایرانی در سن97 سالگی امروز27 تیرماه در وین (اطریش) درگذشت.

دکتر ایرانشهر یکی از خوش نامترین گیاهشناسان ایران در سطح بین المللی بود که به دلیل احترامی که در جامعه بین الملل داشت مورد اعتماد کارل هاینز رشینگر مولف اصلی و تدوینگر فلورا ایرانیکا بود.

ایرانشهر اولین ایرانی بود که در تهیه مجلدات فلورا ایرانیکا همراهی می‌کرد. بعد از انقلاب که رابطه رشینگر با مجموعه‌های ایرانی دچار مشکل شد، ایرانشهر همکاری خود را با پروژه بین المللی فلورا ایرانیکا ادامه داد.

موسی ایرانشهر در سال1325 وارد وزارت کشاورزی شد و سپس در سال1345 به موسسه تحقیقات آفات و بیماری های گیاهی منتقل شد و در کنار شادروان اسفندیار اسفندیاری به رشد یکی از قدیمی ترین مراکز تحقیقاتی گیاهشناسی کمک نمود.

ایرانشهر یکی از جدی ترین گیاهشناسان و پژوهشگران فلور ایران بود که سفرهای پر شماری به اقصی نقاط ایران داشت که گزارش سفرهای ایشان در کتابی تحت عنوان "سفرهای گیاهشناسی من" در سال1389 منتشر شده است.

ایرانشهر به چندین زبان خارجی مانند فرانسه، انگلیسی، آلمانی، روسی و لاتینی و زبان مادری ترکی و فارسی تسلط داشت. از ایشان کتابی تحت عنوان "آشنایی با زبان لاتینی" در سال 1385 در انتشارات دانشگاه تهران منتشر شده است. او در نوشتن مجلدات مهمی از فلورا ایرانیکا مانند تیره های آلاله، کاسنی (جنس بابونه) و گل میمون نقش داشت.

ایرانشهر در جوانی خود زندگی سختی داشت. مدتی به دلیل فعالیت های سیاسی در زمان شاه زندان بود و بعد از بازنشسته شدن و فوت همسرش اغلب تنهایی در ایران زندگی می کرد. او همیشه فردی توانمند و قوی بود و با وجود آنکه نزدیک به یک قرن عمر داشت، حتی در سالهای آخر عمرش سرپا و از نظر جسمی و روحی فردی سالم بود. نگارنده خوشبخت است که در سال1392 یک جلد مجله رستنی ها را به مناسبت نودمین سال تولدشان ویراستاری کردم که جمعی از گیاهشناسان داخلی و بین المللی مقالات خود را به ایشان هدیه کردند.

هفده گونه گیاهی به نام ایرانشهر نامگذاری شده است و نام او به عنوان مولف در60 تاکسون دیگر ثبت شده است. اینجانب ضمن تسلیت به جامعه گیاهشناسی فقدان این دوست و استاد بزرگوارم را به خانواده ایشان و جامعه علمی کشور تسلیت می گویم.

چه غم انگیز است که رسم روزگار حتی جسم بی جان افرادی چون موسی ایرانشهر و اسکندر فیروز که عمری عاشقانه ایران را دوست داشتند را از خود دور کرد. این افراد در روزهای آخر عمرشان به دلیل آنکه فرزندانشان در ایران نبودند به ناچار به خاطر نیاز به مراقبت از ایران رفتند. روحش شاد، یادش گرامی.


پایگاه تحلیلی -خبری شعار سال، برگرفته از فضای مجازی
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
دکتر سیروس صابر آملی
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۹
0
0
یادنامه ارزشمند استاد آخانی، که خود از اساتید گرانقدر گیاه شناسی و از چهره های علمی ملی و بین المللی هستند، در گرامیداشت زنده یاد استاد ایرانشهر بخوبی بیانگر درجات والای علمی و اخلاقی ایشان بود. با سپاس و آرزوی سلامتی برای استاد گرامی
و با اظهار تأسف از عدم درج عنوان و مرتبه علمی استاد آخانی در این یادنامه!!!
مدیر پایگاه

سلام جناب دکتر صابرآملی


خواهشمند است ، در صورت تمایل و دسترسی به اطلاعات ، متن در خور و شایسته ای را برای این استاد فقید تهیه نموده و برای ما ارسال نمائید. تا انجام وظیفه کنیم.

نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین