پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۹۱۴۸
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۲۶ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۸:۴۳
امیری یا تبری مهم ترین آواز مازندرانی است که در سرتاسر خطه ((چه غرب وچه شرق وچه میانه ))خوانده می شود .
شعارسال: اشعار این آواز به امیر پازواری شاعر نیمه افسانه ای نسبت داده می شود که بنا به اعتقاد خبرگان ادبیات مازندران در عهد صفویه می زیسته است.این سبک چون همه آوازهای روایتی مازندران مرجعی داستانی دارد و بدون آنکه واقعاً آن را روایت کند ؛ چه نظر می رسد که خواننده شنونده را در این زمینه آگاه فرض می کند.امیری یکی از اصلی ترین شاخص های مو سیقی مازندران به شمار می آید،که موضوع های گوناگون: فلسفی،مذهبی،اجتماعی،سیاسی،عاشقانه را دربر می گیرد.یک نوع امیری می تواند به سبک های متنوعی اجرا شود ولی یک سبک ویژه نوع خاصی به شمار نمی آید.موسیقی امیری به لحاظ ساختاری دارای متر آزاد می باشد معمولاً محتوای اصوات از سه دانگ تجاوز نمی کند و ملودی یا ملودی های عشاق،قرچه،شاه ختایی وآغاز شور همخوانی دارد.ساختار آن به موسیقی کمر سری یا تک سری جنوبی ( مجموعه موسیقی چوپانی ) نزدیک و با حقانی فقط در وزن هم خوانی داشته و با بقیه آواها و نواهای مازندرانی متفاوت می باشد نام قبلی آن تبری یا توری میباشد.

امیری مبنا ومنشاء پبدایش نمونه های ملودیک است. اشعار امیری بیشتر چهار مصراعی است و(( گاهی سه یا پنج یا شش))مصراعی است که به شکل رایج آن چهار مصراعی است که سینه به سینه نقل می گردد ودر بخش دیگر آن در حوزه ی شعر نوشتاری جای می گیرد.معمولاً وزن امیری دوازده هجایی است اما دردرون این وزن هجاها به دسته های مختلفی تقسیم می شوند نا گفته نماند ((سرونگ .sar –vang )) یکی از حالتهای موسیقی است که قبل از کلام امیری یا دربین آن به او از صورت (( آ ، ها ، وا، آی ، های )) و صورت آواز با هجاهای نا مضموم ....تلفیق می شود. همچنین سرونگ در کلام امیری نقشی ندارد. اما در این کلام مواردی به چشم می خورد که نظم این قاعده را در هم میریزد.ممکن است یک خواننده دارای توانایی صوتی وصدای خوش باشد اما به دلیل عدم شناخت از فنون امیری خوانی با افزودن و کم کردن هجا ها نظم آن را در ترانه از بين مي برد.

* ترانه های امیر:

ترانه های امیر پازواری به تقرب چهارصد الی پانصد سال سینه به سینه نقل شده هنوز بر زبان روستاییان وچوپانان ییلاقات مازندران جاری است و با همراهی نوای سوزناک نی ،دل کوهستان ها و دره ها را می شکافد یا در دشت ها به هنگام نشا و درو خوانده می شود وبیشتر پیرامون موضوعات فرح بخشی مانند:بن مایه ی طبیعت ، عشق ، شوریدگی ، توصیف دلدار ودلداده ، سوز وگداز ، جدایی،شادی، مویه و زاری وغیره است.

بورین و بَهووین ام البنین زارده بیه بَوینه عباس نام دارده

غیرت بَوینین ،یک پی یر و مارده جنگ دِشمن دَس نهیته بــرارده

بررسی تطبیقی ترانه های امیر پازواری و اشعار هجایی پهلوی اشکانی وساسانی:

زبان مازندرانی یا تبری بازمانده ی زبان ایرانی میانه ،یعنی پارتی ((پهلوانی ، اشکانی)) و پارتی میانه ((پهلوی ساسانی)) است.و از نظرگاه ریشه شناسی صرف و نحو و کاربرد واژگانی ، گویش های شرق مازندران بیشتر خصوصیات پهلوانی اشکانی و گویش های غرب ما زندران بیشتر ویژگیهای پهلوی ساسانی را نشان می دهد هر چند با گذشت زمان ، خصوصیات هر دو زبان با هم آمیخته شده است.از این رو ترانه های امیر پازواری گونه ی تحول یافته ی ترانه های پهلوی اشکانی وساسانی واز نمونه های متأخر فهلویات قدیم به شمار می رود.

یکی از ویژگی های مشترک ترانه های امیر پازواری واشعار هجایی پهلوی اشکانی وساسانی این است که این ترانه جنبه های شفاهی داشتند و با موسیقی خوانده شده است.

کاربرد کمانچه ، تار ،دف، لله وا (نی) با ترانه های امیر نشان می دهد که اشعار هجایی مازندرانی با موسیقی عجین بوده است و می توان نوع سومی از آهنگ مازندران قایل شد و آن را آهنگ امیری یا امیری خوانی خواند.در یک بررسی کلی ترانه های امیر پازواری که زیباترین و رایج ترین اشعار او را تشکیل می دهد گاه چهار پاره و گاهی شش یا هشت پاره وعمدتاً دوازده هجایی است.هر چند غزل و چامه هم در میان اشعار او می توان یافت.

* دو ترانۀ زیبا ی امیر پازواری :

اولین ترانه

دِ چش نرگس مست و دِ لوشه عناب ته دیم خورِ دیم دهان ته حقه ی ناب

ندومه تنه فضل وندومه ته باب انه دومه که ته رو همسّه بی تاب

دومین ترانه

ته چهره بی خوبی گل آتشـینـــه من شومه به آش اگر آتش اینه

دهن حلقۀ میم ولب انگبینه چرخ وفلک ته خرمن خوشه چین

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از وبلاگ روجا، تاریخ انتشار: یکشنبه 6 شهریور 1390، کد خبر: -، www.ruja.blogfa.com

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Romania
۱۷:۱۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۶
0
1
باید همه ی تلاشمونو در حفظ فرهنگ و اداب و رسوم این مناطق انجام بدیم تا دست به دست به بدون تغییر به ایندگانمون برسه
ن.ف83
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۹
1
0
البته متاسفانه در بین نسل جوون زیاد استقبال نمیشه اکثرا نسل های میانسال وپیر تر باهاشون کالی خاطره دارن ولذت میبرن م.ق71
تپوری ریکا
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۷
0
0
وقتی راجب مازندرانی می نویسید لطفا راجبش تحقیق کنید چند تا کتاب زبانشناسی بخوانید بعد بیایید ریشه یابی کنید.
بنده کتب و مقالات زبانشناسی زیادی خواندم از مقالات و کتب دکتر برجیان گرفته تا کتب پروفسور اشمیت.
زبان مازندرانی به پارسی میانه هیچ ارتباطی ندارد.
زبان مازندرانی از نظر ساختار به پهلوی اشکانی شبیه هست ولی مازندرانی جنس قدیمی تر از پهلوی اشکانی دارد.
در زبان فارسی می گویند از تو میگیرم در زبان پهلوی اشکانی می گفتند اژ تو گیرم ولی در مازندرانی می گویند ته جه گیرمه.
حالا شاید بگویید چرا مازندرانی ها از حرف اضافه از یا اژ استفاده نمی کنند دلیلش اینه که مازندرانی ها از یک حرف اضافه کهن تر استفاده می کنند که بصورت جه تلفظ میشود که در پارسی باستان بصورت هچه بود و در سانسکریت باستان بصورت سچه بود.
زبان مازندرانی همچون زبان های باستانی شناسه های کهن و صدا دار دارد و به صامت ختم نمی شود دقیقا این در زبان ایتالیایی که ادامه ی لاتین هست و در یونانی باستان و پارسی باستان و اوستایی و سانسکریت باستان دیده می شود.
به اعتقاد دکتر حبیب برجیان استاد دانشگاه هاوارد زبان طبری ادامه ی پارسی باستان یا پهلوی اشکانی نیست بلکه ما طبری باستان و طبری میانه داریم.
ایشون ادبیات طبری عصر ساسانی و اشعار طبری قرن چهارم تا هفتم را طبری کهن نامیدند و طبری قرن هشتم تا نهم را طبری میانه نامیدند و طبری قرن دهم تا به امروز را طبری نو نامیدند.
زبان طبری زبان قوم تپور بوده که در ارتش داریوش سوم خدمت می کردند و فرمانده انها فرادات بوده و سپس به خدمت اسکندر درامدند و امارد را ضمیمه تپورستان کردند و در زمان فرهاد اشکانی امارد ها کوچ داده شدند و سرزمینشان به تپورها داده شد و تپورها سلسله گشنسبداد گرشاهی را بنا نهادند که تا قرن ششم پایدار بود و سپس جز قلمرو ساسانیان شدند.
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین