پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۹۲۷۱۸
تاریخ انتشار : ۱۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۳:۳۶
معلوم نیست اخذ تصمیم برای انتقال شعبه دوم موزه ملی به آرامگاه بنیانگذار انقلاب اسلامی، ناشی از ضعف و استیصال وزارت میراث فرهنگی یا آستانه، بویژه در شرایط سخت و صعب کروناییست؟ یا از سر اقتدار و اختیار تصمیم‌گیری سهل و آسان در میراث تاریخی و تمدنی ملت!؟
شعار سال: قدیر افروند، باستان‌شناس در یادداشتی نوشت: در دهه ۷۰، طرح «موزه‌های مفاخر و مشاهیر و موزه‌های آرامگاهی» به تصویب و عمل رسید. آقایان متولیان فعلی موزه‌های کشور که در آن زمان نیز واضعان و بانیان آن بودند بهتر می‌دانند که بهترین مشورت به آقای وزیر و تولیت آستان، تاسیس «موزه بنیانگذار انقلاب اسلامی» است نه مصادره موزه ملی.
 
معلوم نیست چنین تصمیمی ناشی از ضعف و استیصال وزارت میراث فرهنگی یا آستانه، بویژه در شرایط سخت و صعب کروناییست؟ یا از سر اقتدار و اختیار تصمیم‌گیری سهل و آسان در میراث تاریخی و تمدنی ملت!؟
 
اما آن‌چه مسلم است چنین تصمیمات نسنجیده و احساسی که یکی از همکاران باستان‌شناس بدرستی با تصمیمات خسارتبار دولت احمدی‌نژاد در انتقال سازمان میراث فرهنگی و بویژه مجموعه کم‌نظیر « کتابخانه و مرکز اسناد میراث فرهنگی» به خارج از تهران،قابل مقایسه دانسته، در بادی امر ناشی از نبود اتاق فکر پویای علمی و باستان شناسی بعنوان یکی از بنیادی ترین دانش‌های علوم انسانی، و نیز ناشی از تضعیف نابودگر سازمان باستان شناسی کشور با حذف پست‌های باستان‌شناسی و نیز معاونت پژوهشی - یا حداقل واحد پژوهشی- ادارات کل استان‌ها در مرور زمان(طی دو دهه‌های اخیر) در تشکیلات وزارت میراث فرهنگی و گردشگری، است.
 
شایسته بود وزیر محترم به‌جا پیگیری چنین ایده‌ای، اثر ارزشمند، زیبا و ثبت ملی ساختمان مرکزی وزارت را احیانا به شعبه دوم موزه ملی ( یا موزه باستان شناسی دوران اسلامی ایران) اختصاص می‌دادند و یادگار و خاطره شیرینی از وزارت و صدارت در این تشکیلات را بجای می‌گذاشتند و در اندیشه انتقال بار سنگین و خارج از تحمل رفت‌وآمد این مجموعه معماری فاخر و ارزشمند به خارج از آن و تدارک ساختمانی و مجموعه‌ای بزرگ و درخور - مانند اقدام خارق‌العاده مهندس مرعشی در سال پایانی ریاست‌شان در تملک بزرگترین برج اداری پایتخت که چنین اقداماتی در خور وزارت فخیمه میراث فرهنگی و گردشگری بود- باشند.

 
شعارسال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  از سایت خبری اسکان نیوز    ،تاریخ انتشار:   16 مرداد 1399،کدخبر:   ،www.eskannews.com ،83897804
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین