پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۹۵۳۵۶
تاریخ انتشار : ۳۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۰:۲۲
فیفا در پرونده شکایت مارک ویلموتس بلژیکی فدراسیون فوتبال ایران را به پرداخت ۶ میلیون و ۲۰۰ هزار یورو محکوم کرد. اما با این مبلغ چه کارهایی را می توان در ایران انجام داد؟

شعار سال : از زمان حضور مارک ویلموتس در راس کادر فنی تیم ملی فوتبال ایران تا امروز همیشه بحث‌های زیادی درباره مبلغ و بند‌های قرارداد او در رسانه‌ها مطرح شده است.
روز ۱۶ خرداد بود که در یک برنامه تلویزیونی ابعاد جدیدی از قرارداد درخشان فدراسیون با مرد بلژیکی مشخص شد. بر اساس این قرارداد، اگر ویلموتس تا یک ژوئن ۲۰۲۰ سرمربی تیم ملی می‌ماند نزدیک به ۸ میلیون یورو از فدراسیون دریافت می‌کرد. البته با وجود شکایت او از فدراسیون ممکن است حتی با وجود رفتنش این مبلغ را دریافت کند. ویلموتس تا همین الان هم ۲ میلیون یورو از فدراسیون دریافت کرده است.

اگر مبلغ دریافتی او را بر تعداد روز‌هایی که همراه تیم ملی بوده است تقسیم کنیم عمق فاجعه مشخص می‌شود: روزی ۲ میلیارد و ۵۳۶ میلیون تومان.
با توجه به این رقم و حضور ۶۶ روزه ویلموتس به همراه تیم ملی، او به ازای هر روز چیزی حدود ۹۴ هزار یورو خرج روی دست فدراسیون می‌گذارد که با یوروی ۲۷ هزار تومانی امروز (۲۸ مرداد) می‌شود چیزی بیش از ۲ میلیارد و ۵۳۶ میلیون تومان.

ویلموتس در مدت قراردادش در ایران چه کرد؟

ویلموتس روز ۷ خرداد ماه سال ۹۸ به ایران آمد تا تیم ملی را برای دو مسابقه با سوریه و کره‌جنوبی آماده کند. او بعد از کسب پیروزی برابر سوریه و تساوی برابر کره روز دوم تیر به مرخصی رفت. بعد از گذشت چند روز در تاریخ ۱۵ تیر به ایران بازگشت تا تیم ملی را برای دیدار با تیم ملی امید آماده کند.

او بعد از این مسابقه از تاریخ ۲۴ تیر ایران را ترک کرد و ۸ شهریور برای برگزاری نشست با مربیان لیگ برتری و همچنین اردوی تیم ملی در راه جام جهانی به ایران برگشت. او بعد از بازگشت از هنگ کنگ به همراه تیم ملی، تا تاریخ ۲۲ شهریور و برای تماشای دیدار گل گهر و پارس جنوبی جم در ایران بود، اما به مدت یک هفته دوباره ایران را ترک کرد و ۳۱ شهریور برای تماشای داربی مجددا به ایران برگشت. بعد از داربی هم دوباره ایران را ترک کرد و در تاریخ ۱۲ مهر برای تماشای دیدار تیم‌های تراکتور و پارس جنوبی و همچنین برگزاری اردوی تیم ملی برای دیدار برابر کامبوج و بحرین به ایران برگشت.

تیم ملی، کامبوج را با شکستی پر گل بدرقه کرد، اما در تاریخ ۲۳ مهر به بحرین باخت. بعد از این شکست ویلموتس ایران را ترک کرد و بعد از کلی ماجرا و حرف و حدیث با دریافت مبلغی از قراردادش راضی شد تا در تاریخ ۱۸ آبان و چند روز مانده به بازی حساس با عراق به ایران برگردد. ویلموتس ۲۳ آبان و بعد از شکست برابر عراق برای همیشه ایران را ترک و در نهایت برای گرفتن باقی‌مانده مطالباتش از فدراسیون فوتبال شکایت کرد.


در نهایت مارک ویلموتس سرمربی سابق تیم ملی فوتبال ایران در پرونده شکایت از فدراسیون فوتبال کشورمان پیروز شد. فیفا در پرونده شکایت مارک ویلموتس بلژیکی فدراسیون فوتبال ایران را به پرداخت بیش از ۶ میلیون و ۲۰۰ هزار یورو محکوم کرد.

فاجعه ویلموتس، ۵۰ میلیارد بیشتر از بودجه کمیته المپیک و پارالمپیک!

قرارداد ویلموتس با فدراسیون فوتبال ایران تاکنون ۸ میلیون و ۱۴۲ هزار یورو خسارت به بار آورده است (حدود ۲۱۶ میلیارد تومان)، که از مجموع بودجه کمیته‌های ملی المپیک و پارالمپیک حدود ۵۰ میلیارد هم بیشتر است.
بر اساس لایحه بودجه سال ۹۹ مجموع بودجه وزارت ورزش و جوانان در بخش جاری و عمرانی معادل یک هزار و ۴۵۱ میلیارد و ۶۶۷ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان، مجموع بودجه جاری و عمرانی کمیته ملی المپیک معادل ۱۲۹ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان و بودجه کمیته ملی پارا المپیک در بخش جاری و عمرانی معادل ۳۴ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان برآورد شد که جمعا رقم بودجه‌ای معادل یک هزار و ۶۱۵ میلیارد و ۵۶۷ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان را برای مجموعه وزارت ورزش و جوانان، کمیته ملی المپیک و کمیته ملی پارا المپیک نشان می‌داد. البته مشخص هم نیست در طول سال چند درصد از این بودجه تخصیص یابد.

۸ میلیون و ۱۴۲ هزار یورو تاکنون

این درحالی است که فدراسیون فوتبال ایران، پیش از این نیز با استقراض از شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی (شستا) رقمی معادل ۲ میلیون یورو به عنوان دستمزد مارک ویلموتس پرداخت کرده بود که با احتساب غرامت ۶ میلیون و ۱۳۷ هزار یورویی و نیز هزینه پنج هزار یورویی مربوط به دادرسی در مجموع ۸ میلیون و ۱۴۲ هزار یورو به دلیل قرارداد با مارک ویلموتس بلژیکی از دست خواهد رفت.


با توجه به اینکه فدراسیون فوتبال ایران باید استقراض ۲ میلیون یورویی خود از شستا را به صورت ارزی پرداخت کند و تاکنون این رقم کاملا پرداخت نشده است و مشخص نیست در زمان تسویه حساب با این شرکت سرمایه گذاری، قیمت یورو چه میزان خواهد بود، بنابراین اگر همه هزینه‌ای که روی دست فدراسیون فوتبال ایران تاکنون به جای مانده است به قیمت روز حساب کنیم، (با احتساب هر یورو ۲۶ هزار و ۵۰۰ تومان) حدود ۲۱۶ میلیارد تومان می‌شود که معادل ۱۳ درصد کل بودجه ورزش ایران در سال جاری است.


البته بهایی که ورزش ایران برای انجام چهار بازی تیم ملی با ویلموتس باید بدهد از کل بودجه یکسال کمیته ملی المپیک و پارالمپیک که باید ورزش ایران را برای بازی‌های المپیک و پارالمپیک توکیو آماده کنند، حدود ۵۰ میلیارد تومان هم بیشتر است.

با پول غرامت ویلموتس می‌توان چقدر سکه خرید؟‌

می‌توانیم غرامت ویلموتس را بر اساس قیمت طلا و سکه محاسبه کنیم. اصلا با غرامت ویلموتس میتوان چقدر طلا و سکه خرید؟
اگر قیمت سکه امروز (۲۸ مرداد) ۱۰ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان محاسبه کنیم می‌توان ۱۵ هزار و ۳۵۸ قطعه سکه بهارآزادی خرید. با همین پول می‌توان بیش از ۱۵۶ کیلو یا ۱۵۶ هزار گرم طلای ۱۸ عیار امروز ۲۸ مرداد را که هر گرمی یک میلون و ۷۳ هزار تومان قیمت گذاری شده، خریداری کرد.

قرارداد ویلموتس منهای ارزش ریال

اگر ارزش پایین ریال را حساب نکنیم و نخواهیم جریمه ویلموتس را با دخل و خرج ایرانی‌ها مقایسه نکنیم. باز هم رقم محکوم شده ایران را در متر و معیار‌های اروپایی هم در نظربگیریم باز هم به عدد‌های بزرگی می‌رسیم. اگر این پول به ویلموتس پرداخت شود، مربی بلژیکی می‌تواند با آن ۶۰ پورشه پاناروما بخرد. یا با توجه به میانگین درآمد حدود ۶۰ هزار یورویی در بلژیک می‌تواند قید پورشه‌ها را بزند و ۱۰۰ سال آینده را بدون هیچ درآمدی در بلژیک زندگی کند.

 
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین