پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۹۶۴۳۳
تاریخ انتشار : ۰۴ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۹
استرالیا، ژاپن، چین و ایالات متحده، درگیری‌های مدیریتی در این حوزه را بازگو می‌کند و در آخر بیان می‌دارد که باید با بهره گیری از روش‌های اصولی و حکمرانی یک پارچه حوضه آبریز رودخانه‌ها در کشور، با ایجاد مرکز ملی گفتمان آب و محیط زیست، سرمایه طبیعی و اجتماعی و فرهنگی کشورمان را پاس داریم.
شعار سال: چنانچه بحران حکمرانی آب در کشور استرالیا، ژاپن، چین و ایالات متحده را مورد بررسی علمی قرار دهیم خواهیم دید که تعارضات و منازعات آب همواره. وجود داشته است.

بیشترین در گیری‌ها مربوط به ناهماهنگی‌های مدیریتی در حوضه آبریز رودخانه‌ها بین مناطق بالا دست و پایین دست بوده است.
نمونه بارز آن رودخانه حوضه Murray Darling در استرالیا است که از کویینزلند آغاز و با عبور از چهار ایالت با کمیت و کیفیت بسیار نازل به شهر آدلاید می‌رسد.

ستاد هماهنگی که برای حل منازعه تشکیل شد در پایتخت یعنی در کانبرا بود ولیکن با مشارکت کارشناسانی که تجربه عملی و میدانی ملموس از مسئله نداشتند.

در استرالیا، پس از چندی، ترکیب شورای تصمیم سازی و تصمیم گیری به نفع حضور ذینفعان واقعی یعنی حق آبه داران و کشاورزان تغییر یافت و رابطه، بر اساس واقع گرایی و الهام از طبیعت یکپارچه و متحد (که جوهره و ماهیت به هم پیوسته حوضه آبریز می‌باشد)، به صلح و دوستی تمام ایالت‌های محل عبور رودخانه گرایید.

شفافیت، مسئولیت پذیری و مشارکت ذینفعان در کنار پاسخگو بودن به تصمیم های‌گرفته شده، از ویژگی‌های حکمرانی خوب آب است.
ژاپن به سمت مدیریت یک پارچه حرکت می‌کند و امریکا بر سر حکمرانی رودخانه‌های مشترک حتی به تخریب سد‌های منازعه برانگیز نیز اقذام ورزیده است.

لیکن در چین هنوز مدیریت نا پیوسته حوضه رودخانه‌ها غلبه دارد به این معنی که هر قسمت یک رودخانه، توسط استان‌ها یا ایالت‌های گوناگونی که از آن‌ها عبور می‌کند اداره می‌شود و هر کدام به دنبال منافع استانی از آن آب می‌باشند و به منفعت کل حوضه یکپارچه رودخانه توجهی ندارند، و این امر به تخریب اکوسیستم یا سرمایه طبیعی و نیز سرمایه اجتماعی در این کشور پر جمعیت دامن می‌زند.

بیائیم با عزمی جزم و با بهره گیری از روش‌های اصولی و حکمرانی یک پارچه حوضه آبریز رودخانه‌ها در کشور، با ایجاد مرکز ملی گفتمان آب و محیط زیست، سرمایه طبیعی و اجتماعی و فرهنگی میهن عزیزمان را پاس داریم.

پایگاه تحلیلی خبری شعار سال ، برگرفته از فضای مجازی


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین