پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۹۶۵۷۸
تاریخ انتشار : ۰۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۴
در طول برنامه هاي توسعه به منظور تامين پروتئين مورد نياز کشور و دستيابي به سطح مطلوبي از استانداردهاي غذايي، اقدامات مختلفي جهت حمايت از توليد فرآورده هاي دامي و صنعت طيور با ترغيب بخش خصوصي به سرمايه گذاري بخش خصوصي در زنجيره توليد اين محصولات صورت گرفته است تا روند تامين محصولات پروتئيني کشور با مشکل مواجه نشود. اما با توجه به شرايط سياسي و اقتصادي کشور، زنجيره تامين پروتئين کشور به دليل مشکلات ناشي از سياست گذاري هاي اقتصادي در مديريت واردات و بهره وري پائين عوامل توليد و سرمايه در بخش دام و طيور همواره دچار مشکلات متعددي بوده است.

شعار سال:در طول برنامه هاي توسعه به منظور تامين پروتئين مورد نياز کشور و دستيابي به سطح مطلوبي از استانداردهاي غذايي، اقدامات مختلفي جهت حمايت از توليد فرآورده هاي دامي و صنعت طيور با ترغيب بخش خصوصي به سرمايه گذاري بخش خصوصي در زنجيره توليد اين محصولات صورت گرفته است تا روند تامين محصولات پروتئيني کشور با مشکل مواجه نشود. اما با توجه به شرايط سياسي و اقتصادي کشور، زنجيره تامين پروتئين کشور به دليل مشکلات ناشي از سياست گذاري هاي اقتصادي در مديريت واردات و بهره وري پائين عوامل توليد و سرمايه در بخش دام و طيور همواره دچار مشکلات متعددي بوده است. 

سهم بالاي اين فرآورده ها در سبد غذايي خانوارها و حساسيت جامعه در مقابل تغييرات قيمت اين فرآورده ها باعث افزايش حساسيت دولت هاي مختلف به منظور کاهش اثر عوامل بي ثباتي قيمت ها و متوازن ساختن عرضه و تقاضا در طول سال ها حساس شود و نسبت به تنظيم آن اقدام نمايد. طي ماه هاي اخير وضعيت تامين و توزيع محصولات پروتئيني و نهاده هاي دامي به دليل کمبود تخصيص ارز دولتي به واردات، با مشکلات بسياري روبرو شده است. اوايل سال جاري بسياري از مرغداران به دليل کمبود نهاده هاي دامي و کاهش قيمت گوشت مرغ در بازار اقدام به معدوم سازي جوجه هاي يکروزه خود کردند.

 

بررسي وضعيت هزينه هاي توليد فرآورده هاي پروتئيني اعم از گوشت قرمز و گوشت مرغ نشان دهنده تاثير جدي هزينه هاي تامين خوراک دام و طيور در قيمت نهايي اين محصولات است. اين در حالي است که وضعيت خوداتکايي کشور در نهاده هاي دام و طيور به دليل پائين بودن سطح توليد بالا بوده و اين امر باعث افزايش ضربه پذيري زنجيره توليد اين محصولات شده است. ذرت، کنجاله سويا و جو 3 نهاده اصلي و اثرگذار در جيره غذايي دام و طيور است که غالب نياز کشور به اين محصولات از طريق واردات تامين مي شود. در جدول ضميمنه ميزان توليد داخلي، واردات و ميزان وابستگي کشور به اين 3 محصول در سال 1398 مشخص است.

همانطور که مشخص است در دو محصول کنجاله سويا و ذرت بيش از 90 درصد وابستگي به واردات وجود دارد. ارزش واردات اين ميزان محصولات در سال حدود 2.8ميليارد دلار براي کشور هزينه دارد. به همين منظور مشخص است در صورت وقوع هرنوع نوسان ارزي يا وجود اشکال در روند تامين اين کالاها بخاطر تحريم و... کل زنجيره تامين پروتئين کشور با مشکل مواجه خواهد شد. در ادامه اقدام به بررسي وضعيت مبادي واردات اين محصولات و راهکارهاي جايگزين در خصوص نحوه تامين نهاده هاي دام و طيور کشور خواهيم پرداخت.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت مصاف، تاریخ انتشار: 3 شهریور ۱۳۹۹، کد خبر: 58892،.masaf.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین