پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۹۶۸۱۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۶ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۶
پیشنهاد جدیدی برای همسان سازی حقوق بازنشستگان سخت به دولت ارائه شده که در حال بررسی است.

شعار سال: از حدود دو هفته قبل، طرح بزرگ همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی با بودجه‌ای معادل 32هزار میلیارد تومان در قالب واگذاری چندشرکت دولتی به تامین اجتماعی آغاز شد اما آن‌طور که باید کام برخی  از بازنشستگان را شیرین نکرد. برخی بازنشستگان در گروه‌های مستمری‌بگیر و ازکارافتاده، برخی دیگر در گروه‌های حداقل‌بگیر و از جمله این موارد بازنشستگان مشاغل سخت و زیان‌آور بودند که مورد کم‌مهری سازمان تامین اجتماعی در همسان‌سازی قرار گرفتند.
طبق آن‌چه اتفاق افتاد، تامین اجتماعی برای همسان‌سازی، میزان کار مفید مشاغل سخت را که طبق قانون 20 سال است، در نظر گرفت و این بازنشستگان معادل 10 سال نسبت به دیگر بازنشستگان کمتر از مزایای بودجه همسان‌سازی بهره‌مند شدند. در واقع تامین اجتماعی حق قانونی این مشاغل را نادیده گرفت و ازهمین‌رو طبق گفته حسن عباسی رئیس اتحادیه پیش‌کسوتان جامعه کارگری تا حدود 150 هزار تومان کمتر از دیگر بازنشستگان نصیب‌شان شد.
دولت جبران می‌کند؟
در پی این اتفاق، موج گسترده‌ای از سوی بازنشستگان مشاغل سخت در اعتراض به این اجحاف به راه افتاد که رسانه‌ها به این موضوع پرداختند.

در عین حال روز گذشته، محمد شریعتمداری وزیر کار، رفاه و تامین اجتماعی از تدبیر جدید دولت برای رفع این مشکل خبر داد و اظهارات او را اگرچه به جزئیاتی اشاره نکرده است، می‌توان گام دولت برای رفع دغدغه بازنشستگان مشاغل سخت قلمداد کرد.
 او دیروز در حاشیه نشست هیئت دولت در پاسخ به سوال خبرنگار ما درباره اعتراض بازنشستگان مشاغل سخت و زیان‌آور به این‌که افزایش حقوق آن‌ها امسال بر مبنای ۳۰ روز حقوق انجام نگرفته، در حالی که آن‌ها مابه‌التفاوت ۴ درصدی بیمه مشاغل سخت و زیان‌آور را هنگام بازنشستگی پرداخت کرده‌اند، با بیان این‌که این گروه از بازنشستگان جامعه‌ای ۲۰۰ هزار نفری و بخش کوچکی از بازنشستگان هستند، گفت: «یک موضوع ویژه در مورد  بحث همسان‌سازی مدنظر کانون بازنشستگان بوده که مسئله مشاغل سخت و زیان‌آور است  و با  همکاری و همفکری خود کانون پیشنهادی برای مصوبه جدیدی به‌منظور  حل مشکل کسانی‌که  قبلا کارفرمایان آن‌ها نسبت به پرداخت حق بیمه سخت و زیان‌آور اقدام کرده‌اند، در دست اجراست که ان‌شاءا... نتیجه‌اش به اطلاع مردم خواهد رسید.»
رفتاری در مقابل صراحت قانون
به هر روی آن‌چه از سوی تامین اجتماعی اتفاق افتاده، رفتاری در مقابل صراحت قانون است که این قانون برای مشاغل سخت و زیان‌آور، هر سال را معادل یک سال و نیم سابقه محاسبه کرده است. ما با «قربان رمضانی» عضو هیئت مدیره کانون عالی کارگران بازنشسته کشور همکلام شدیم و او در این باره به یک سابقه از سال‌های قبل اشاره می‌کند که دیوان عدالت نیز این قانون را تایید کرده و به نفع مشاغل سخت رای داده است: «در سال 86 بعد از یک اجحاف صورت‌گرفته در حق بازنشستگان مشاغل سخت در محاسبه افزایش حقوق، دیوان عدالت اداری به نفع این کارگران رای داد و سازمان بازرسی کشور هم در این زمینه همراهی کرد. مطمئنا قانون‌گذار و دیوان عدالت رای بی‌جا نداده‌اند، بلکه بر اساس ادله رای داده‌اند.»
در همین رابطه، رئیس اتحادیه پیش‌کسوتان جامعه کارگری کشور هم توضیحی داده است: کسی که در مشاغل سخت و زیان‌آور کار می‌کرده 4درصد حق بیمه اضافی پرداخته و بازنشستگی پیش از موعد او
 نه ارفاقی که استحقاقی است. این مهم درمورد بازنشستگان مشاغل سخت و زیان‌آور لحاظ نشده که ما از آن ناراضی هستیم. او ادامه داد: چند روز پیش مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی با من تماس گرفت و گفت آیا از اجرای طرح همسان‌سازی راضی هستید؟ من جواب دادم نه و دلیل آن هم لحاظ‌نشدن سوابق مشاغل سخت و زیان‌آور است. آقای سالاری مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی از من پرسید که بار مالی استحقاقی در نظر گرفتن بازنشستگی مشاغل سخت و زیان‌آور چیست که من برآورد خودم را گفتم. صادقی بیان کرد: من عنوان کردم که چه یک ریال، چه یک هزار میلیارد ریال، به هر حال باید حق قانونی بازنشستگان مشاغل سخت و زیان‌آور در نظر گرفته شود. بازنشستگان با من تماس می‌گیرند و از تضییع حق‌شان گله دارند و من هم می‌گویم می‌توانند به دیوان شکایت کنند. آقای سالاری گفتند که شکایت به دیوان ارزش یک کار ارزشمند را از بین می‌برد و وعده دادند موضوع را مجدد بررسی و مشکل را رفع کنند که امیدواریم این اتفاق بیفتد.
برای رضایتمندی بازنشستگان دریغ نمی‌کنیم
ما دیروز با راستگو عضو هیئت مدیره کانون عالی بازنشستگان همکلام شدیم و او ضمن روایت فرایند پیگیری این موضوع یادآور شد که ما در یک کارگروه با کارشناسان تعیین‌شده از سوی سازمان تامین اجتماعی در حال تهیه بسته نهایی هستیم تا ان شاءا... حق‌قانونی بازنشستگان مشاغل سخت  محقق  و زمینه رضایتمندی آن‌ها فراهم شود، قطعا ما از هیچ تلاشی دریغ نخواهیم کرد.

 

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه خراسان، تاریخ انتشار:۶ شهریور ۱۳۹۹، کد خبر: vatanemrooz.ir/۲۲۳۶۴۲

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۹
0
0
حد اعلی اش در کاهش سال های بازنشستگی خواهد بود
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین