پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۹۷۹۷۶
تاریخ انتشار : ۱۳ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۷
فیسبوک استرالیا را به مسدود کردن دسترسی به اخبار تهدید کرد.
شعار سال: شرکت فیسبوک در واکنش به پیش‌نویس قانون جدید استرالیا در زمینه تبلیغات آنلاین تهدید کرده که در صورت اجرایی شدن این قانون، انتشار اخبار رسانه‌های خبری داخلی و بین‌المللی را در پلتفرم‌های خود همچون اینستاگرام و فیسبوک به شهروندان استرالیایی متوقف خواهد کرد.

این اقدام در واکنش به این مساله صورت می‌گیرد که قانونگذاران در استرالیا در پیش‌نویس طرح تازه خود شرکت‌های بزرگ فناوری همچون فیسبوک و گوگل را مکلف کردند به رسانه‌ها و نشریات خبری استرالیایی پول پرداخت کنند.

راد سیمز، رئیس کمیسیون رقابت و مصرف کننده استرالیا گفت: مشاغل خبری چاره‌ای جز برخورد با پلتفرم‌ها ندارند و توانایی کمی در مذاکره در مورد پرداخت محتوای خود یا سایر مسائل را دارند.

سیمز افزود این کد برای رفع «عدم تعادل» بین سازمان‌های خبری و پلتفرم‌های دیجیتال طراحی شده است.

اما اگر پیش نویس کد، که در ماه جولای فاش شد، به قانون تبدیل شود، فیس بوک گفته که اجازه نمی‌دهد ناشران و کاربران در استرالیا اخبار خود را به اشتراک بگذارند.

ویل ایستون، مدیر اجرایی فیسبوک در بخش استرالیا و نیوزیلند در این باره گفت: استرالیا پیش‌نویس مقرراتی را تهیه کرده است که ذات پویای اینترنت را اشتباه متوجه شده و به ارگان‌های خبری مهم که دولت قصد حمایت از آن‌ها را دارد آسیب وارد می‌کند.

وی با بیان این‌که قانون جدید «واقعیت‌های مهم را نادیده می‌گیرد»، افزود: اگر این پیش‌نویس تبدیل به قانون شود، ما هم به تبع دیگر اجازه نخواهیم داد ارگان‌های خبری داخلی و بین‌المللی اخبارشان را روی فیسبوک یا اینستاگرام منتشر کنند.

آقای ایستون گفته است چنین اقدامی آخرین گزینه فیسبوک خواهد بود تا از جامعه رسانه‌ای و خبری استرالیا دربرابر ضربه وارده محفاظت کند.

پیش‌نویس قانون جدید ماحصل یک گزارش کمیسیون تحقیق است که در سال ۲۰۱۹ منتشر شد و نشان می‌داد شرکت‌های بزرگ فناوری همچون فیسبوک و گوگل درآمد تبلیغاتی عمده‌ای از محل پخش تولیدات رسانه‌های خبری در استرالیا کسب می‌کنند.

در پی این تحقیق، وزارت خزانه‌داری استرالیا سازمان رقابت و حقوق مصرف‌کننده در این کشور را مکلف کرد مقرراتی جدید تهیه کند تا این شرکت‌ها مجبور شوند به نهاد‌های خبری پول بپردازند.

فیسبوک می‌گوید نشان دادن اخبار رسانه‌ها برای این شرکت «منبع درآمد قابل‌توجهی» به شمار نمی‌رود.

مدیر اجرایی فیسبوک در استرالیا تصریح کرده است که پلتفورم فیسبوک در پنج‌ماهه نخست سال جاری ۲.۳ میلیارد کلیک را به سمت وبسایت‌های خبری روانه کرده است بدون اینکه از درآمد احتمالی تبلیغاتی آن وبسایت‌ها سودی ببرد. اقدامی که گمان می‌رود درآمدی ۲۰۰ میلیون دلاری را نصیب رسانه‌های استرالیایی کرده باشد.

از سوی دیگر گوگل نیز به شدت در مقابل قانون جدید موضع گرفته است. پیشتر در اوایل این ماه گوگل با انتشار نامه‌ای سرگشاده اعتراض خود را به تصویب قانون جدید نشان داده بود.

گوگل همچنین در نسخه استرالیای صفحه اول وبسایت خود پیامی با این عنوان نوشته بود: شیوه‌ای که استرالیایی‌ها از گوگل استفاده می‌کنند در معرض خطر است. قانون جدید به تجربه جستجوی شما صدمه می‌زند.

این در حالی است که رسانه‌های استرالیایی از تصویب قوانین جدید حمایت کرده‌اند.

بحران ویروس کرونا به شدت بر بخش تبلیغات روزنامه‌ها و مجلات استرالیا ضربه زده و آن‌ها را مجبور به اخراج و تعدیل نیرو کرده است.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری خبرآنلاین، تاریخ انتشار: 12 شهریور1399، کد خبر: 1428001،  www.khabaronline.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین