پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۹۹۳۸۴
تاریخ انتشار : ۰۱ دی ۱۴۰۴ - ۱۶:۳۴

بلعیده شدن ۲۰ میلیارد دلار از اقتصاد ایران در سال: ناموفق بودن هدف‌گذاری برنامه هفتم برای کاهش سالانه ۱۰ درصدی تلفات رانندگی

گزارش جدید مرکز پژوهش‌های مجلس نشان می‌دهد که هدف‌گذاری برنامه هفتم برای کاهش سالانه ۱۰ درصدی تلفات رانندگی کاملاً ناموفق بوده است؛ به طوری که آمار تلفات در سال ۱۴۰۳ با رشد ۲۲ درصدی نسبت به سال ۹۵ به ۱۹,۵۰۰ نفر رسیده و خسارت سالانه ۲۰ میلیارد دلاری بر اقتصاد تحمیل شده است. این در حالی است که شواهد حاکی از نقص اساسی در تأمین بودجه ۴۵ هزار میلیارد تومانی و عدم اولویت‌بندی اقدامات عملیاتی است.عملکرد دولت در اجرای تعهدات کاهش تلفات رانندگی، طبق ارزیابی مرکز پژوهش‌ها، در هاله‌ای از ابهام و ناکارآمدی بودجه‌ای قرار گرفته است. شاخص تلفات ایران (۲۱ نفر به ازای ۱۰۰ هزار نفر) به مراتب از میانگین جهانی (۱۶.۷) و کشورهای توسعه‌یافته (کمتر از ۱۰) بالاتر است، و این شکست، بار سنگینی معادل یک‌پنجم بودجه عمومی کشور را بر دوش اقتصاد می‌گذارد.

شعارسال: عملکرد دولت در اجرای تعهدات کاهش تلفات رانندگی، طبق ارزیابی مرکز پژوهش‌ها، در هاله‌ای از ابهام و ناکارآمدی بودجه‌ای قرار گرفته است. شاخص تلفات ایران (۲۱ نفر به ازای ۱۰۰ هزار نفر) به مراتب از میانگین جهانی (۱۶.۷) و کشور‌های توسعه‌یافته (کمتر از ۱۰) بالاتر است، و این شکست، بار سنگینی معادل یک‌پنجم بودجه عمومی کشور را بر دوش اقتصاد می‌گذارد.

بلعیده شدن ۲۰ میلیارد دلار از اقتصاد ایران در سال: ناموفق بودن هدف‌گذاری برنامه هفتم برای کاهش سالانه ۱۰ درصدی تلفات رانندگی

اراده مثبت در راهبری، اما توقف در اجرا

با وجود برگزاری منظم جلسات «شورای عالی هماهنگی حمل‌ونقل و ایمنی» با ریاست معاون اول رئیس‌جمهور (که عملکرد دولت در زمینه راهبری را مثبت ارزیابی می‌کند)، و تصویب «برنامه عملیاتی ارتقای ایمنی راه‌ها» در فروردین ۱۴۰۴، این برنامه عملاً در مرحله اجرا متوقف شده است.

بزرگ‌ترین مانع، عدم تأمین بودجه مورد نیاز اجرای برنامه عملیاتی (۴۵ هزار میلیارد تومان سالانه) بوده است. سازمان برنامه و بودجه در پنج‌ماهه اول سال ۱۴۰۴، هیچ تخصیص اعتباری برای اجرای برنامه ابلاغ‌شده صورت نداده است. این توقف بودجه‌ای مستقیماً به شکست هدف کاهش تلفات منجر شده است.

افزایش ۳.۳ درصدی تلفات؛ شهری‌ها در معرض خطر شدیدتر

نتیجه مستقیم این توقف، افزایش ۳.۳ درصدی آمار فوتی‌ها در پنج‌ماهه اول ۱۴۰۴ نسبت به سال قبل بوده است. نکته نگران‌کننده این است که تلفات در معابر شهری در همین بازه زمانی، ۷.۷ درصد جهش داشته است.

گزارش حاکی از آن است که با وجود تخصیص احتمالی ۳ هزار میلیارد تومان به راهداری در مهرماه، گزارشی از مصرف آن به نهاد نظارتی (کمیسیون ایمنی راه‌ها) ارائه نشده است. علاوه بر این، برنامه عملیاتی تعریف‌شده، فاقد شاخص‌های عملکردی (سنجش میزان اجرای هر اقدام) و شاخص‌های اثرگذاری است که امکان پاسخ‌گو ساختن دستگاه‌ها را از بین می‌برد.

شعارسال با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از گسترش، تاریخ انتشار: 30آذر1404، کدخبر:700840، https://www.gostaresh.news/

خبرهای مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
آخرین اخبار
پربازدیدترین