شعار سال: سردار سیدکمال هادیانفر گفت: سامانه سپهتن (سامانه پایش هوشمند تردد ناوگان عمومی جاده ای) به صورت مدام ترددها را کنترل میکند، اما به رغم توصیه به رانندگان مبنی بر اینکه بیشتر از ۹ ساعت در طول شبانه روز رانندگی نکنند، همچنان شاهد تصادف اتوبوسها هستیم.
وی تصریح کرد: البته مواردی بوده و در سیستمهای راهور ثبت شده که رانندهای بیش از دو ساعت رانندگی نکرده و در اثر خستگی و خواب آلودگی دچار تصادف شده است.
رئیس پلیس راهور ناجا ادامه داد: با اقداماتی که در پایانهها انجام میشود و اقدامات سازمان راهداری و کاهش سرعت، باید امیدوار باشیم که میزان تصادفات اتوبوسها کاهش یابد.
سردار هادیانفر گفت: پلیس متوسط سرعت اتوبوسها در زمستان را از ۸۷ کیلومتر در راههای خشک وتر به ۸۰ کیلومتر رسانده، البته این متوسط سرعت است و چانچه راننده احساس خطر کند باید این میزان سرعت را بسته به شرایط کاهش یا افزایش دهد. اکنون متوسط سرعت در جادهها ۸۰ کیلومتر است.
وی ادامه داد: یکی دیگر از مهمترین عوامل تصادف اتوبوسها سرعت و شتاب در جادهها است که در این شرایط حتما سرعت را به ۷۵ کیلومتر میرسانیم تا ببینم نتیجه آن چه میشود.
در تصادفات منجر به فوت و جرح ناوگان عمومی حمل مسافر، رانندگان اتوبوس مقصر هستند این در حالیست که مدیران پایانهها نقش موثری در کاهش حوادث و سوانح ناوگان حمل مسافر دارند.
رانندگان به علت افزایش میزان درآمد، بیش از سرعت و ساعت مقرر رانندگی میکنند که ریسک تصادف را بالا میبرد.
کنترلهای فنی اتوبوسها پیش از شروع سفر موضوع حساسی است و اتوبوس پیش از خروج از پایانه باید به صورت دقیق از لحاظ سلامت فنی، صوری نبودن صورت وضعیت، رعایت ساعت کاری استاندارد توسط راننده مورد بازبینی دقیق قرار گیرد.
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از ایرنا، تاریخ انتشار:۱۵ دی ۱۳۹۹، کد خبر:۸۴۱۵۸۴۳۱، www.irna.ir