پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۹۹۰۳۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۹ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۷
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: مالچ‌پاشی را در شرایط عادی قبول نداریم و انتخاب سازمان جنگل‌ها و مراتع برای بخشی از مالچ‌پاشی نفتی در خوزستان نیز "انتخاب بین بد و بدتر" بود!
شعار سال: سال‌های متمادی است که کانون‌های گرد و غبار در کشورمان و کشور‌های همسایه به علت تخریب محیط‌زیست و فرسایش خاک به‌وجود آمده و گرد و غبار ناشی از آن‌ها بر سلامت و اقتصاد تأثیر مخرب بر جای گذاشته و هر از چند گاهی بخش عمده‌ای از آسمان را تیره و تار می‌کند.

سالیان درازی است برای مقابله با فرسایش خاک و جلوگیری از حرکت ماسه‌های روان نسخه‌ای به نام مالچ (Mulch) پاشی آن هم "مالچ نفتی" تجویز شده که اگر به صورت صحیح هم این کار انجام شود، باز عوارض و ضایعات گسترده متعدد زیست‌محیطی به همراه دارد.

براساس این گزارش، طی سال‌های اخیر شرکت‌های دانش‌بنیان توانسته‌اند با تولید مالچ‌های بیولوژیک که آسیبی نیز به محیط زیست وارد نمی‌کنند، در این عرصه ورود و محصولات باکیفیتی نیز تولید کنند که به نظر می‌رسد اقدام منطقی و عُقلایی این باشد که برای تولید ریزگرد‌ها که سالانه جان و سلامت هزاران نفر از ساکنان شهر‌ها و مناطق جنوبی کشور را تحت تأثیر قرار می‌دهد، از طرح‌های زیست‌فناورانه، برای کاهش آلام مردم و مقابله جدی با پدیده ریزگردها، در این حوزه بهره‌گیری شود، اما عیسی کلانتری رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور، درباره موضع این سازمان نسبت به "مالچ‌پاشی نفتی" اظهار کرده است که "ما مالچ‌پاشی را در شرایط عادی قبول نداریم. "

وی در این زمینه توضیح داد: سازمان جنگل‌ها و مراتع موظف به کنترل شن‌های روان است؛ ما از حدود ۳ سال پیش آگهی دادیم و طرفداران محیط زیست، مالچ‌های غیرنفتی (بالغ بر ۷۷ مورد) آوردند، اما هیچکدام تأیید نشده و دو مورد نیز در حال بررسی است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور ادامه داد: انتخاب سازمان جنگل‌ها و مراتع برای بخشی از مالچ‌پاشی در خوزستان، انتخاب بین بد و بدتر بود؛ ما صد‌ها هزار مالچ‌پاشی نفتی را در سال‌های گذشته داشتیم، چند روستا تحت پوشش شن‌های روان می‌رفتند که مجوز دادیم فقط به آن چند روستایی که مالچ جایگزین هم نداشتیم، مالچ‌پاشی انجام شود تا روستا‌ها نجات پیدا کنند!

کلانتری در پایان در پاسخ به این سؤال که چرا از طرح‌های زیست‌فناورانه در حوزه مالچ‌پاشی از سوی سازمان محیط زیست استفاده نکرده‌اید؟ گفت: نتوانستند از این طرح‌ها استفاده کنند!

به نظر می‌رسد که رویکرد سازمان حفاظت محیط زیست به‌ عنوان متولی مقابله با هرگونه عارضه زیست ‌محیطی که پدیده ریزگرد‌ها نیز یکی از مهم‌ترین آلاینده‌های زیست‌محیطی محسوب می‌شود، باید حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و زیست‌فناورانه در این حوزه باشد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری اعتمادآنلاین، تاریخ انتشار: 18 شهریور 1399، کد خبر: 4956563،  www.etemadonline.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۷
0
0
واقعا اوضاعی کع از خوزستان دارم می بینم اصلا در شان این استان نیست و مردمش دارن روز به روز صبرشون از دست این بی تدبیری های مسئولین لبریز میشه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین