پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۰۰۱۳۳
تاریخ انتشار : ۲۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۰
با وجود آنکه ۱.۶ میلیون تقاضا برای مسکن ملی به ثبت رسید تا ۷ تیرماه امسال فقط ۱۱ هزار نفر رقم اولیه ۳۰ تا ۴۰ میلیون تومان را واریز کردند که نشان می‌دهد این طرح به مانند مسکن مهر با چالش عدم تکمیل آورده از طرف متقاضیان همراه شده است.
شعار سال: طرح اقدام ملی تولید و عرضه ۴۰۰ هزار واحد مسکونی که بنا به گفته مسئولان برای دهک‌های متوسط طراحی شده به نظر میرسد در قالب ثبت نام با گذشت حدود یک سال همانند طرح فرسایشی ۲.۲ میلیون واحدی مسکن مهر که هنوز پس از ۱۳ سال به اتمام نرسیده، به مشکل برخورده است.

عمده متقاضیان اولیه مسکن ملی یا شرایط پنجگانه را نداشته اند یا به هر دلیل از واریز وجه امتناع کردند. این مسئله به خوبی از مقایسه واحد‌های تعریف شده با واریز وجه و افتتاح حساب قابل مشاهده است.

بخش اعظم واحد‌های برنامه ریزی شده به میزان ۲۰۰ هزار واحد در شهر‌های جدید قرار دارد. با وجود آنکه روند اجرای پروژه‌های طرح اقدام ملی مسکن به میزان ۱۴۲ هزار واحد در بسیاری از شهر‌های جدید آغاز شده و در مواردی به پیشرفت بالای ۷۰ درصد رسیده گزارش‌ها حاکی از آن است که عمده پیشرفت به طرح‌های مشارکتی مربوط می‌شود. در قالب تفاهم نامه با دستگاه‌های دولتی نیز به دلیل برخورداری این دستگاه‌ها از منابع و تسهیلات مناسب، پیش بینی می‌شود که پروژه‌ها در ریل مناسبی قرار گیرد.

افتتاح حساب شش درصد به نسبت کل پروژه.
اما آمار و ارقام می‌گوید که در بخش ثبت نام کار‌ها آنطور که باید و شاید جلو نمی‌رود. به طور مثال برای شهر جدید پرند ۲۵ هزار و ۳۲۷ واحد مسکن ملی تعریف شده که ۳۳ هزار نفر ثبت نام کردند، اما تا روز دهم شهریور ماه ۱۱۸۸ نفر افتتاح حساب و فقط ۶۹۵ نفر واریز وجه داشته‌اند. متوسط واریزی به ازای هر نفر ۳۹ میلیون و ۷۳ هزار تومان بوده است.

در شهر جدید هشتگرد نیز ۲۱ هزار واحد مسکن ملی در نظر گرفته شده که تا دهم شهریور ماه امسال ۱۴۸۲ نفر افتتاح حساب داشتند و ۵۱۱ نفر وجه واریز کردند. متوسط واریزی هر نفر ۳۷ میلیون و ۱۵۶ هزار تومان بوده است.

با وجود آنکه شهر صدرا بیشترین افتتاح حساب به میزان ۱۹۵۵ فقره و بیشترین واریز به میزان ۱۱۹۴ فقره در بین شهر‌های جدید داشته است این ارقام نیز با ۲۵ هزار واحدی که برای شهر جدید صدرا تعیین شده تناسبی ندارد. در این شهر نیز به طور متوسط هر نفر تا کنون ۳۹ میلیون و ۳۸۹ هزار تومان واریز وجه داشته است.

حتی در پردیس که به عنوان گرانترین و پرتقاضاترین شهر جدید شناخته می‌شود با وجود آنکه ۱۹ هزار واحد اقدام ملی برای این شهر تعریف شده که ۳۰۰۰ واحد آن به صورت ثبت نامی است تا روز دهم شهریور ماه ۱۲۵۱ افتتاح حساب و ۱۱۲۹ فقره واریز وجه به ثبت رسیده که میزان واریزی هر نفر به طور میانگین ۳۹ میلیون و ۶۳۶ هزار تومان بوده است.

آمار کلی هم نشان دهنده آن است در ۱۸ شهر جدید که طرح احداث ۲۰۰ هزار واحد اقدام ملی مسکن تعریف شده در قالب ثبت نامی ۱۲ هزار و ۲۴۷ افتتاح حساب و ۵۷۷۹ فقره واریز وجه صورت گرفته و میزان واریزی هر نفر به طور متوسط در شهر جدید ۳۹ میلیون و ۵۱۲ هزار تومان بوده است. با این حساب در بخش ثبت نام نسبت به کل پروژه تاکنون حدود شش درصد افتتاح حساب انجام شده است.

هشدار به متقاضیان مسکن ملی
درحالی که پس از طی مراحل اول و دوم ثبتنام، متقاضیان طرح مسکن ملی به مراحل واریز وجه رسیده اند، واریز نشدن قسط اولیه در موعد مقرر به منزله انصراف از پروژه تلقی خواهد شد.

راه مطمئن اجرای پروژه از طریق مشارکت
در شرایط کنونی راه جایگزین و مناسب از طریق اجرای پروژه‌ها به صورت مشارکت با بخش خصوصی و همچنین انعقاد تفاهم‌نامه با دستگاه‌های دولتی، پروژه مسکن ملی را در مسیر شارژ مالی قرار می‌دهد. اجرای طرح از این طریق دو فایده دارد؛ اول اینکه متقاضیان واقعی از طریق دستگاه‌های مربوطه شناسایی و معرفی می‌شوند و دیگر اینکه تسهیلات مسکن که بعضاً تکافوی خرید را نمی‌دهد می‌تواند با ورود به پروژه‌های ساخت منجر به خانه دار شدن جامعه هدف شود.

بیشترین پیشرفت در قالب مشارکت
طرح اقدام ملی مسکن در شهر‌های جدید بیشترین پیشرفت را در واحد‌های مشارکتی داشته که تاکنون احداث ۳۷ هزار واحد قطعی شده و ۱۸ هزار واحد انعقاد قرارداد صورت گرفته و آغاز شده است.

قالب دیگر دارای پشتوانه مالی مناسب، تفاهم‌نامه با دستگاه‌های دولتی است. تفاهم‌نامه با بنیاد شهید و ایثارگران، آموزش و پرورش و نیرو‌های مسلح از جمله این برنامه‌ها است که منابع مالی مناسبی نیز برای آن در نظر گرفته شده است. به طور مثال تسهیلات ۱۶۰ میلیون تومانی ایثارگران با نرخ سود ۴ درصد که به منظور ساخت ۱۲ هزار واحد پرداخت می‌شود می‌تواند کمک خوبی برای احداث مسکن ایثارگران باشد.

احداث مسکن برای کارکنان وزارت دفاع نیز تفاهم نامه دیگر منعقد شده است. تسهیلات حکمت کارکنان ارتش به پروژه اقدام ملی متصل می‌شود. از سوی دیگر تعاونی‌های ساخت مسکن وزارت دفاع بازوی قوی برای اجرای پروژه است. در این قالب احداث ۴۰ هزار واحد در شهر‌های جدید برنامه‌ریزی شده که شرکت عمران، زمین و پروانه در اختیار وزارت دفاع قرار می‌دهد و آن‌ها افراد واجد شرایط را معرفی می‌کنند.

برنامه ساخت ۴۰ هزار واحد برای کارکنان آموزش و پرورش نیز در دستور کار قرار دارد. در این بخش به هر واحد ۷۰ میلیون تومان تسهیلات اختصاص می‌یابد و شرکت عمران، تامین زمین، پروانه ساخت و اجرای پروژه را بر عهده دارد.

بنا به گفته حبیب الله طاهرخانی، معاون وزیر راه و شهرسازی، در شهر‌های جدید ۲۰۰ هزار واحد طرح اقدام ملی مسکن در مرحله برنامه ریزی و از این تعداد ۱۴۲ هزار واحد به مرحله انعقاد قرارداد، افتتاح حساب و ساخت رسیده است.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ انتشار: 24 شهریور 1399، کد خبر: 99062418288،  www.isna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین