پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۰۰۸۷۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۹ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۱
وزارت صمت به‌عنوان مهم‌ترین وزارتخانه درگیر در جنگ اقتصادی چهار ماه است که با بی‌توجهی روحانی وزیر ندارد و همین موضوع سبب گرانی محصولات شده است.
شعارسال: بیش از چهار ماه است که وزارت صنعت، معدن و تجارت یا به اختصار «صمت» بدون وزیر است.

رضا رحمانی در ۲۲ اردیبهشت ماه سال جاری توسط رئیس‌جمهور از وزارت صنعت، معدن و تجارت برکنار شد.

دلیل اصلی برکناری رحمانی از این وزارتخانه عدم اقناع مجلس برای تشکیل وزارت بازرگانی بود. موضوعی که در نامه گلایه‌آمیز رحمانی به رئیس‌جمهور هم به چشم می‌خورد.

رحمانی در نامه خود به روحانی نوشت: «در این فرصت با لابی، نمایندگان خصوصاً نمایندگان آذری زبان را قانع و برای این طرح رأی بگیرید. بنده هم عرض کردم مجلس که زیر نظر بنده نیست و بنده مشکلی با موضوع ندارم».

البته دلیلی دیگر هم برای برکنار رحمانی وجود داشت و آنهم دخالت‌های واعظی در امور وزیر بود. این موضوع به حدی رسیده بود که رحمانی در نامه خود به روحانی از تماس رئیس دفتر رئیس جمهور به خودش حرف به میان آورد. واعظی به رحمانی گفته بود باید خودش استعفا دهد.

حالا با توجه به این موضوع‌ها وزارت صمت چهار ماه است که با سرپرست اداره می‌شود. دولت در تابستان امسال مدرس خیابانی را به‌عنوان وزیر پیشنهادی صمت به مجلس معرفی کرد. البته روحانی به مجلس نیامد و وزیر پیشنهادی هم نتوانست مجلس را برای رسیدن به کرسی وزارت قانع کند و رأی لازم برای وزارت را به دست نیاورد.

مدرس خیابانی رأی مجلس را کسب نکرد و بنا به دلایلی قانونی هم دیگر دولت نمی‌توانست سرپرست برای وزارت صمت قرار دهد یا اینکه باید از رهبر کسب اجازه می‌کرد. موضوعی که مجلس‌ها اعلام کردند اجازه‌ای در کار نبوده است، ولی معاون پارلمانی دولت گفته اجازه گرفته شده است.

روحانی هم درحکمی سرقینی را به عنوان سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت منصوب کرد، ولی هنوز این وزارتخانه وزیری ندارد و دولت هم تاکنون کسی را برای این مسئولیت معرفی نکرده است.

وی در حکم سرقینی صحبتی از اذن رهبری برای تعیین سرپرست وزارت صمت نکرده است. روحانی بر اساس اصل ۱۳۵ که در آمده است: «وزرا تا زمانی که عزل نشده‌اند و یا بر اثر استیضاح یا درخواست رای اعتماد، مجلس به آن‌ها رأی عدم اعتماد نداده است در سمت خود باقی می‌مانند. استعفای هیئت وزیران یا هر یک از آنان به رئیس جمهور تسلیم می‌شود و هیئت وزیران تا تعیین دولت جدید به وظایف خود ادامه خواهند داد. رئیس جمهور می‌تواند برای وزارتخانه‌هایی که وزیر ندارند حداکثر برای مدت سه ماه سرپرست تعیین نماید»، وزیر صمت را منصوب کرده است.

حسینعلی حاجی‌دلیگانی در گفتگو با خبرنگار حوزه مجلس گروه سیاسی خبرگزاری آنا، با اشاره به معرفی سرپرست جدید وزارت صمت از سوی دولت، اظهار کرد: دولت اگر اذن رهبری را در این موضوع اخذ کرده باید اعلام رسمی کند.

وی ادامه داد: رئیس جمهور با عدم اخذ اذن از رهبری در خصوص سرپرست وزارت صمت نشان داد که التزامی به قانون اساسی ندارد.

نکته‌ای که بسیار مهم نظر می‌رسد این است که دولت و شخص رئیس‌جمهور اعلام کرده که در دوران جنگ اقتصادی هستیم، ولی وزارتخانه‌ای که نقش فوق‌العاده‌ای در این جنگ دارد بدون فرمانده و سکان‌دار است.

وزارت صمت مهم‌ترین وزارتخانه در امور توزیع، فروش و نظارت اقلام و کالا‌های اساسی در کشور است. نبود استراتژی و وزیر برای این صمت در چند ماه اخیر سبب گرانی شدید تمام محصولات و کالا‌های اساسی شده است. وضعیت قیمت موادغذایی و خودرو به گونه‌ای بوده است که روحانی هم از گرانی‌ها صدایش درآمده است.

رئیس‌جمهور در جلسه هیئت دولت گفت: «امروز اعتراف می‌کنم که مواد غذایی از لحاظ اصل مواد، در بازار وجود دارد، اما قیمت‌ها ناعادلانه، غیرمنصفانه، غلط و نادرست است، چرا مردم در فشار قرار می‌گیرند؟ ما باید پایش و نظارت کنیم».

انتقاد‌ها نسبت به عدم وزیر پیشنهادی صمت توسط دولت سبب شد که رئیس دفتر رئیس‌جمهور به این موضوع ورود کند.

محمود واعظی در حاشیه جلسه امروز هیئت دولت، درباره زمان معرفی وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد: این وزارتخانه در گذشته شامل ۴ وزارتخانه می‌شد که البته نظر ما این است که جنس وزارت بازرگانی با صنعتی متفاوت است.

وی افزود: ما در دولت وزیری می‌خواهیم که ارزاق، کالا‌های مورد نیاز مردم و بازار را نمایندگی کند. وزیر صنعت گرفتار مسائل صنعت و معدن است و کمتر وقت می‌کند که به بازرگانی بپردازد. مخصوصاً امسال که سال جهش تولید است و باید برای تحقق شعار سال تلاش بیشتری کند.

رئیس دفتر رئیس‌جمهور گفت: متاسفانه وزیر پیشنهادی دولت در مجلس رأی نیاورد و این‌گونه هم نیست که ما ۱۰ وزیر ردیف کرده باشیم که پشت سر هم آن‌ها را معرفی کنیم. پس از رد شدن وزیر پیشنهادی دولت ما بلافاصله مطالعات خود را شروع کردیم و ۱۵-۱۶ گزینه را بررسی کرده‌ایم که الان به سه گزینه رسیده‌ایم و امیدوارم یک نفر را هفته آینده به مجلس معرفی کنیم.

چهار ماه وزارت صمت بدون وزیر است و این یعنی وزارتخانه‌ای که متولی کنترل، توزیع و نظارت اقلام اساسی مردم است بدون فرمانده اداره می‌شود.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری آنا، تاریخ انتشار: ۲۹ شهریور ۱۳۹۹، کد خبر: ۵۱۵۸۲۱:ana.press
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
United States of America
۱۶:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۹
0
0
رئیس جمهور فقط اسمش حقوق دان رسمش نزدیک به حقوق دان ها هم نیست
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین