پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۰۱۲۸۰
تاریخ انتشار : ۳۰ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۳:۳۵
عضو هیئت علمی دانشگاه علامه‌طباطبائی درباره عذرخواهی محسن حاجی میرزایی، وزیر آموزش و پرورش در رابطه با حذف تصویر دختران از روی جلد کتاب ریاضی سوم دبستان و دستور به اصلاح این اقدام اظهار داشت: اینکه وزیر درباره کارکرد منفی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی نظر داده و آن‌ها را ملزم به اصلاح اشتباه خود کرده، قابل تقدیر است.
شعار سال: مصطفی قادری بیان کرد: اقدام وزیر آموزش و پرورش قابل ستایش است و جای امیدواری دارد که شاهد در نظر گرفتن حساسیت جامعه در مورد کتاب های درسی در آینده باشیم.

وی با بیان اینکه بحث برنامه های درسی نیاز به رصد دقیق دارد، عنوان کرد: اشتباهاتی از این دست می تواند به نیمی از جمعیت کشور که زنان و دختران هستند، ضربات عاطفی وارد و آنها را با چالش های اجتماعی روبه رو کند.

قادری ادامه داد: زنان با حذف تصویر دختران در وهله اول ممکن است تصور کنند که از جامعه طرد شده اند و حتی در کتاب های درسی نسل جدید هم نادیده گرفته می شوند و به این صورت موضوع به حاشیه کشیده شود.

او با بیان اینکه رویداد اخیر نشان داد تمام تصاویر و محتوای کتاب های درسی توسط مردم دنبال می شود، خاطر نشان کرد: به آموزش و پرورش توصیه می شود با توجه به دقت مردم نسبت تغییرات کتاب های درسی، هرگونه اعمال نظری در این زمینه با نظر کارشناسی متخصصان صورت گیرد و جلسات تامل گرایی در این زمینه ترتیب داده شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی با یادآوری این نکته که تغییرات ظاهری در جلد کتاب درسی هم حساسیت برانگیز است، گفت: به مدیران آموزش و پرورش توصیه می شود با متخصصان وارد گفت و گو شوند؛ چرا که مدیریت فردگرا کارایی ندارد.

قادری با بیان اینکه ۵۰درصد فرآیند تعلیم و تربیت به زنان در جامعه بازمی گردد، افزود: دو رویکرد اخلاقی تکلیف گرا (مردسالارانه) و عاطفی گرا (زن سالارانه) در حوزه تعلیم و تربیت وجود دارد؛ این دو رویکرد باید در تعلیم و تربیت در کنار هم بکار گرفته شوند تا زنان و مردان دوش به دوش هم با در نظر گرفتن دغدغه های فرهنگی و دینی جامعه کار کنند.

وی خاطرنشان کرد: حذف زنان و جداسازی این دو جنسیت رویکردهای درستی نیست و این دو جنس زن و مرد باید یاد بگیرند که در جامعه کنار هم زندگی کنند. تفکیک دختران و پسران، موضوعی است که سال ها در تمام نظام های تعلیم و تربیت مذموم شناخته شده است؛ چرا که آنها باید زندگی در کنار هم را به درستی بیاموزند.

گفتنی است، تغییر اعمال شده در تصویر روی جلد کتاب ریاضی سوم دبستان پس از گذشت چند روز از آغاز سال تحصیلی و توزیع کتاب های درسی در میان دانش آموزان مورد نقد برخی از کاربران در فضای مجازی قرار گرفت.

در مقایسه تصویر روی جلد کتاب ریاضی سوم دبستان چاپ سال تحصیلی ۱۳۹۹ با همین کتاب در سال های گذشته مشاهده می شود که تصویر دختران با لباس فرم مدرسه و برخی از مفاهیم ریاضی از کنار دانش آموزان پسر حذف شده است و در تصویر جدید فقط چند پسر مشغول بازی هستند.

برخی کاربران با انتقاد به این اقدام سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، حذف دختران از تصویر روی جلد کتاب ریاضی دبستان را بر مبنای تبعیض جنسیتی عنوان کردند. محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش به دنبال این رویداد، گفت: بابت بی‌سلیقگی انجام‌ شده در کتاب ریاضی سوم دبستان عذرخواهی کرده و آن را اصلاح می‌کنیم.

وی افزود: در آموزش‌وپرورش تربیت نسل آینده را به زنان محول کردیم زیرا بیش از ۶۰ درصد نیروهای آموزش و پرورش را زنان تشکیل می‌دهند.

حاجی میرزایی ادامه داد: ساختن آینده، نسل نو و شکل گیری شخصیت و هویت نسل، چه در مقام مادر چه در مقام معلم، زنان نقش ویژه‌ای دارند. همچنین بیش از نیمی از دانش آموزان کشور هم دختران هستند لذا تبعیض دیرینه جنسیتی که در دسترسی به آموزش وجود داشت، به طور کامل برطرف شده است و امروز هیچ دختری در هیچ نقطه‌ای از ایران محروم از تحصیل نیست و اگر فکر کنیم که پایه اصلی عدالت اجتماعی در توزیع برابر فرصت‌های یادگیری است، فرصت‌های یادگیری خوبی را در برابر دختران قرار دادیم و آثارش را نیز مشاهده می‌کنیم و در مسابقات و المپیادها بیش از نیمی از شرکت کنندگان دختران هستند.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: یک بی‌سلیقگی در حذف تصویر دختران از کتاب سوم ابتدایی انجام ‌شده است لذا از این بابت عذرخواهی می‌کنیم و آن را اصلاح می‌کنیم اعتقاد داریم که در این شرایط سخت به تمام فعالیت‌هایی که آموزش‌وپرورش با تمرکز بر دختران انجام می‌دهد، توجه شود.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی عطنا، تاریخ انتشار: 30 شهریور 1399، کد خبر: 297112،  www.atnanews.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین