پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۰۳۴۰۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۱ مهر ۱۳۹۹ - ۱۸:۵۵

چگونگی شکل گیری بزرگترین خودروساز ژاپنی

تاریخ نگاران بر این باورند دلیل موفقیت تویوتا در سرمایه گذاری‌های اصولی و توجه به نیاز بازار مصرف است. سرمایه گذاری در ساخت کارخانه‌های تازه که به این شرکت امکان داد در زمانیکه تقاضا رشد کرد، تولید را متناسب با آن افزایش دهد و سهم خود را در بازار بیشتر کند. هنوز هم تویوتا یکی از بزرگترین خودروسازان دنیا است و محصولاتش در تمامی بازار‌های جهانی مورد استقبال قرار می‌گیرد.
شعار سال: شرکت تویوتا یکی از بزرگترین شرکت‌های خودروسازی دنیا که کارش را از سال ۱۹۳۳ در کشور ژاپن آغاز کرد. این شرکت در ابتدا به تولید انواع ماشین آلات نساجی مشغول بود، ولی در سال ۱۹۲۹، کیچیرو تویودا پسر بنیانگذار شرکتی که تولید ماشین آلات نساجی تویوتا را برعهده داشت، سفری به دور دنیا شروع کرد تا تکنولوژی تولید خودرو را مورد مطالعه قرار دهد. او سفرش را در کشور‌های اروپای غربی انجام داد و انتهای مسیر به آمریکا رفت.

کیچیرو بعد از بازگشت به ژاپن در سال ۱۹۳۰، مطالعه روی ساخت موتور‌های بنزین سوز را شروع کرد. در این زمان به دلیل دانش و اطلاعات زیادی که در نتیجه مطالعات و سفرهایش به دست آورده بود، دولت ژاپن رسما به او پیشنهاد داد که با اضافه کردن خط تولید خودرو در کارخانه پدرش، به تولید خودرو بپردازد. قرار بر این شد که دولت سرمایه اولیه این کار را در اختیار کیچیرو قرار دهد و با همین پیشنهاد بود که ایده ایجاد بزرگترین خودروساز ژاپنی مطرح شد.

در تاریخچه شرکت تویوتا آمده است: «در آن زمان ژاین نیاز داشت که در داخل کشور خودرو تولید کند، زیرا جنگ بین ژاپن و چین، هزینه زیادی به اقتصاد ژاپن تحمیل کرده بود و این کشور امکان وارد کردن خودرو به کشور را نداشت.»

در نهایت در سال ۱۹۳۳ این واحد راه اندازی شد و در سال ۱۹۳۴ اولین موتور خودرو با نام موتور تایپ یک ساخته شد. این موتور در خودروی A۱ که اولین خودروی شخصی تولید شده توسط تویوتا بود و در می‌سال ۱۹۳۵ به بازار عرضه شد، مورد استفاده قرار گرفت. در اوت همین سال بود که تویوتا اولین کامیون با نام G۱ را ساخت و در آن هم از موتور تایپ یک استفاده کرد.

تویوتا به طراحی و تولید خودرو‌های تازه ادامه داد تا اینکه در سال ۱۹۳۶ میلادی خودروی مدل AA را به بازار عرضه کرد. این خودرو شباهت زیادی به خودرو‌های تولید دو شرکت داج و شورلت امریکا داشت. در وب سایت تاریخچه صنعت خودرو آمده است: «کیچیرو تویودا در سفری که برای مطالعه تحولات صنعت خودرو در دنیا انجام داد، بیشترین تاثیر را از خودرو‌های امریکایی گرفت. او همیشه در مورد قدرت خودرو‌های امریکایی صحبت می‌کرد و به همین دلیل بخش‌هایی از خودروی مدل AA کاملا مشابه خودرو‌های شورلت و داج بود.»


رشد این صنعت در دهه ۴۰ و ۵۰

در جریان جنگ جهانی دوم، اقتصاد و صنعت در کشور ژاپن آسیب زیادی دید و تحول بزرگی در تولید خودرو‌های تویوتا مشاهده نشد. اولین خودروی تویوتا بعد از پایان جنگ جهانی در سال ۱۹۴۷ به بازار عرضه شد که SA نام داشت.

تولید این خورو هم نتوانست تاثیر مثبتی در درآمد زایی این شرکت داشته باشد و تاثیرات جنگ و ناتوانی مردم در خرید خودرو، تویوتا را در آستانه ورشکستگی قرار داد. در تاریخچه شرکت تویوتا آمده است: «در اواخر سال ۱۹۴۹، شرکت در آستانه ورشکستگی بود، ولی در نتیجه تلاش‌های زیاد توانستیم وامی از کنسرسیوم بانک‌های مستقل ژاپن دریافت کنیم که بخشی از مشکلات را برطرف کرد، ولی نیاز به اجرای طرح‌های تازه‌ای وجود داشت از جمله تعدیل نیروی وسیع و کاهش میزان دستمزد کارگران. این سیاست اعتراضات زیادی را به همراه داشت و زمینه را برای برکناری کیچیرو تویوتا مدیرعامل این شرکت فراهم کرد.»

تغییر سیستم مدیریتی در این شرکت باعث نشد تا نیرو‌ها به کار باز گردند. این شرکت در وضعیت بحرانی قرار داشت تا اینکه جنگ آمریکا و کره ناجی شرکت تویوتا شد. در اولین ماه‌های جنگ، ارتش امریکا بالغ بر ۵ هزار خودرو به تویوتا سفارش دادند و این سفارش، شرکت تویوتا را احیا کرد. مدیر عامل تازه تویوتا در همین سال‌های بحرانی سرمایه گذاری‌های زیاد در توسعه تجهیزات و تاسیسات شرکت انجام داد که نمونه ان را می‌توان در راه اندازی کارخانه‌ای در شهر موتوماچی در سال ۱۹۵۹ دید. راه اندازی این کارخانه تازه، باعث شد تا تویوتا از رقبایش در آن زمان پیشی بگیرد و این فاصله در دهه ۱۹۶۰ بیشتر هم شد.

رشد تویوتا از دهه ۱۹۶۰ بیشتر شد

در اواخر دهه ۱۹۵۰ میلادی بود که یک شرکت مجزا برای فروش محصولات تویوتا راه اندازی شد و این شرکت تا سال ۱۹۸۲ فعال بود. در سال ۱۹۵۷، خودروی crown اولین خودروی تولید ژاپن بود که به بازار امریکا صادر شد و نام تویوتا را برای همیشه در تاریخ صنعت خودروی دنیا ثبت کرد. استقبال زیاد از خودرو‌های تویوتا در بازار کشور‌های امریکا و برزیل و دیگر کشور‌های قاره امریکا باعث شد تا واحد‌های فروش تویوتا در این کشور‌ها به طور مستقل راه اندازی شود و موتور رشد تویوتا روشن شود.

تاریخ نگاران بر این باورند دلیل موفقیت تویوتا در سرمایه گذاری‌های اصولی و توجه به نیاز بازار مصرف است. سرمایه گذاری در ساخت کارخانه‌های تازه که به این شرکت امکان داد در زمانیکه تقاضا رشد کرد، تولید را متناسب با آن افزایش دهد و سهم خود را در بازار بیشتر کند. هنوزهم تویوتا یکی از بزرگترین خودروسازان دنیا است و محصولاتش در تمامی بازار‌های جهانی مورد استقبال قرار می‌گیرد.


شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از کارخانه دار، تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۹۹، karkhanedar.com
خبرهای مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۱
0
0
تویوتا و مطالعه در مورد این پر از درس برای کسایی هست که میخوان در زمینه اقتصادی قدم های بزرگی بردارن
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین