پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۰۴۰۸۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۵ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۳
مسئولان خراسان شمالی در حالی وعده پرواز‌های خارجی از فرودگاه بجنورد را می‌دهند که این فرودگاه با لغو پرواز‌های داخلی به دلیل زیرساخت‌های نامناسب مواجه است.
شعار سال: حسین اکبری؛ راه‌های ارتباطی همواره به عنوان یکی از شریان‌های حیاتی برای توسعه یک منطقه در نظر گرفته می‌شود تا حدی که عده‌ای، توسعه بدون زیر ساخت‌های جاده‌ای را ممکن نمی‌دانند.

در این بین برای استان‌های دور دست از مرکز کشور، به دلیل فاصله زیاد، راه‌های هوایی از اهمیت بالاتری برخوردار است به حدی که حضور سرمایه گذاران، مسئولان کشوری و لشکری و بسیاری از نخبگان در آن استان معطوف به این دست از راه هاست.

خراسان شمالی یکی از این استان‌ها محسوب می‌شود. استانی در شمال شرق کشور که با فاصله‌ای قریب به هزار کیلومتر تا تهران و ۴۰۰ کیلومتری تا مشهد، از جمله استان‌های نیازمند به توسعه راه‌های هوایی است.

مسئولان خراسان شمالی نیز به این موضوع اذعان دارند، به حدی که در بسیاری از انتخابات ها، فرودگاه بجنورد به عاملی برای وعده دهی و اخذ رای از مردم تبدیل شده است.

توسعه پرواز‌های بجنورد به تهران و حتی سایر نقاط کشور، بار‌ها و بار‌ها از سوی مسئولان مختلف وعده داده شده، اما همچنان شرایط فرودگاه بجنورد نامساعد است.

فرودگاه بجنورد به عنوان فرودگاه مرز هوایی فعال است که دارای یک باند به ابعاد ۴۲۰۰ در ۴۵ متر، اپرون به ابعاد ۲۴۵ در ۱۱۸ متر، تاکسی وی عمود به ابعاد ۲۳ در ۱۲۰ متر و ساختمان ترمینال مسافری به مساحت ۱۷۰۰ متر مربع و ترمینال جدید به مساحت ۴۶۰۰ مترمربع است.

پرواز‌های به مقصد بجنورد معمولا لغو می‌شوند
طبق برنامه ریزی‌های صورت گرفته، بجنورد باید به صورت هفتگی میزبان ۱۰ پرواز باشد؛ اما با قاطعیت می‌توان گفت که این اتفاق هیچ گاه رقم نمی‌خورد و هفته‌ای نیست که بجنورد با لغو پرواز مواجه نباشد. شرایط ویژه آب و هوایی و مکان یابی نامناسب فرودگاه، کمبود هواپیما و اکنون نیز کرونا عوامل اصلی لغو پرواز‌های بجنورد- تهران محسوب می‌شوند.

محمد ابراهیم قدمگاهی، مدیر فرودگاه شهدای بجنورد در این خصوص می گوید: معمولا پرواز شرکت‌های هواپیمایی به مقصد بجنورد به علت کمبود ناوگان و نیاز آن به بررسی فنی دوره‌ای هواپیما، شیوع ویروس کرونا و کاهش سفر لغو می‌شود.

قدمگاهی ادامه داد: شیوع ویروس کرونا باعث کاهش پرواز‌های خطوط هوایی به مقصد خراسان شمالی و افت ۲۳ درصدی جا به جایی مسافر این فرودگاه در چهارماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه پارسال شد.

سال گذشته ۲۴۲ پرواز توسط سه شرکت هواپیمایی بین تهران و بجنورد انجام شد که این تعداد در مقایسه با سال پیش از آن ۱۲۰ درصد افزایش داشت، اما از اسفند پارسال و پس از شیوع کرونا، سفر با ناوگان هوایی در خراسان شمالی کاهش چشمگیری یافت.

۲۸ هزار و ۱۶۲ مسافر، سال گذشته از طریق پرواز‌های فرودگاه بجنورد جابه‌جا شده‌اند که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال ماقبل آن ۹۸.۵ درصد افزایش نشان می‌دهد.

استمرار پروازهای بجنورد به مردم استان بستگی دارد
تورج دهقانی زنگنه، رئیس سازمان هواپیمایی کشور نیز در این باره اظهار کرد: با شروع و گسترش ویروس کرونا در دنیا و به طبع آن در کشور و کاهش شدید مسافر، تعداد پرواز‌های داخلی در ماه‌های اخیر به شدت کاهش یافت، اما پس از اعمال مقررات و پروتکل‌های بهداشتی و نظارت سختگیرانه سازمان هواپیمایی کشوری در راستای رعایت پروتکل ها، با روند رو به رشد در پرواز‌های داخلی مواجه هستیم.

وی افزود: در خصوص پرواز‌های بجنورد نیز وضعیت به همین شکل بوده است.

دهقانی زنگنه همچنین درباره پرواز‌های خارجی فرودگاه بجنورد اینگونه توضیح داد: شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران انجام پرواز‌های بین المللی منطقه‌ای را در دستور کار قرار داده و پس از بررسی‌های بازرگانی و فنی، پرواز بجنورد به عشق اباد توسط این شرکت برقرار خواهد شد.

وی تاکید کرد: به غیر از عوامل ذکر شده لازم است به این موضوع اشاره کنیم که برقراری و استمرار پرواز‌ها به استقبال مردم از آن‌ها بستگی دارد.

اما این وعده رئیس سازمان هواپیمایی کشور نیز کارساز نبود و بجنورد همچنان با لغو پرشمار پرواز‌ها مواجه است.

وعده‌های بیشمار مسئولان برای پروازهای خارجی بجنورد!
در حالی که فرودگاه بجنورد برای پرواز‌های داخلی با مشکل شدید مواجه است، برخی از مسئولان از پرواز‌های خارجی نیز وعده می‌دهند. به عنوان نمونه استاندار خراسان شمالی در اسفند ماه سال گذشته به برقراری پرواز‌های حج عمره و عتبات عالیات در استان اشاره داشت و گفت: با پیگیری‌های انجام شده از سوی استان سازمان حج و زیارت کشور پذیرفته است این پرواز‌ها از فرودگاه بجنورد برقرار شود.

البته ورای این وعده، در مهرماه سال ۹۸ ماجرا فراتر از این نیز رفت؛ تا حدی که معاون سیاسی وقت استانداری خراسان شمالی در جمع خبرنگاران از پرواز قطعی بجنورد به نجف خبر داد و حتی قیمت بلیط آن را نیز معین کرد.

ولی الله حیاتی در این خصوص گفته بود: این نخستین بار است که پرواز بین المللی از فرودگاه بجنورد انجام می‌شود و از این طریق، زائران حسینی (ع) به نجف اشرف منتقل می‌شوند. ظرفیت این پرواز، ۱۵۰ نفر است. هزینه بلیت رفت و بازگشت این پرواز ۳۵ میلیون ریال است.

اما این وعده نیز محقق نشد. با این حال مسئولان استانداری باری دیگر وعده پرواز خارجی از بجنورد دادند؛ این بار به مقصد ترکمنستان. محمد علی شجاعی، استاندار خراسان شمالی ابتدای تیرماه سال جاری گفت: پرواز‌های هفتگی بجنورد به مقصد پایتخت کشور ترکمنستان به زودی آغاز می‌شود.

وی افزود: برقراری پرواز‌های مستقیم از بجنورد به عشق آباد می‌تواند ضمن آسان سازی آمد و شد به کشور ترکمنستان و دیگر کشور‌های آسیای مرکزی، فصل جدیدی در برنامه‌های توسعه استان و کشور ایجاد کند.

ادامه داد: پس از سفر سال گذشته به ترکمنستان و امضای تفاهم نامه‌های مختلف، اجرایی شدن آن‌ها در دستور کار جدی استان قرار گرفت که روز گذشته در نشست با رئیس هیئت مدیره و مدیر عامل هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران برقراری این پرواز‌های هفتگی مسیر بجنورد-عشق آباد و بالعکس قطعی شد.

استاندار خراسان شمالی اواسط تیرماه نیز بر این موضوع تاکید دوباره داشت و برقراری سفر هوایی به ترکمنستان در مردادماه را قطعی دانست.

اما به یکباره اما و اگر‌هایی به میان آمد. این بار مقصر دولت ترکمنستان شناخته شد و عدم برقراری پرواز‌ها منوط به نظر این دولت اعلام گشت. حال این سئوال مطرح می‌شود که اگر دولت مقابل مجوزی برای این پرواز صادر نکرده بود، مسئولان استان چطور وعده قطعی در این زمینه می‌دادند؟

کشمکش بر سر فرودگاه دوم خراسان شمالی
مشکلات زیرساختی و مکانی فرودگاه بجنورد باعث شده طی سالیان گذشته شهرستان‌های اطراف به دنبال ایجاد فرودگاه رزرو در خراسان شمالی باشند. این موضوع بار‌ها توسط نمایندگان مجلس شهرستان‌ها مطرح شده و گاهی نیز به درگیری لفظی انجامیده است. به عنوان نمونه عبدالرضا عزیزی، نماینده سابق مردم شیروان گفت: عصاره ۵ شهرستان استان نمی‌فهمد که ساخت فرودگاه بجنورد خیانت به مردم بود. حتی اگر یک بزغاله فرودگاه مرکز استان را ببیند می‌فهمد که ساخت این فرودگاه خیانت بوده است.

با تغییر نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی، شیروان برای ساخت فرودگاه مشخص شد . این سخنان نماینده سابق بیشتر یک اقدام تبلیغاتی بوده و کار کارشناسی برای فرودگاه شیروان انجام نشده است لذا این موضوع نیز از دستور کار خارج شد و استاندار خراسان شمالی در دیدار اخیر خود با وزیر راه و شهرسازی از فرودگاه جاجرم به عنوان باند پروازی رزرو استان رونمایی کرد!

قرعه فرودگاه رزرو به نام جاجرم افتاد
شجاعی در این دیدار گفت: به‌دنبال تقویت بیشتر و حمایت قاطع وزارت راه و شهرسازی برای برقراری پرواز بجنورد به عشق‌آباد هستیم.

استاندار خراسان شمالی با بیان اینکه با شروع فصل سرما و مه‌گرفتگی و نبود دید برای فرود هواپیما، پرواز‌های استان تعطیل می‌شود، افزود: خواستار نظر کارشناسی نهایی وزارت راه‌وشهرسازی برای وضعیت فرودگاه بجنورد از نظر امکانات و تجهیزات هستیم.

وی با اشاره به فعالیت بیش از دو دهه‌ای فرودگاه بجنورد، بیان کرد: اگر این فرودگاه مشکل کارشناسی ندارد، باید تجهیزات مانده‌اش در گمرک، آزادسازی شود ؛ در غیر این‌صورت، تجهیزات فنی مورد نیاز تامین شود.

شجاعی با اشاره به پای کار آمدن مردم برای توسعه فرودگاهی استان در سال‌های گذشته، مطرح کرد: سیستم فرودگاهی کشور با همکاری سازمان ملی مسکن، برای توسعه فرودگاه‌های کشور ۱۱ هکتار زمین را برای فرودگاه‌های کشور در نظر گرفت، اما سیستم فرودگاهی وزارت راه‌وشهرسازی این موضوع را در استان لغو کرد که خواستار تخصیص این زمین‌ها هستیم.

نماینده عالی دولت در خراسان شمالی همچنین خواستار معرفی فرودگاه جاجرم به‌عنوان فرودگاه دوم و پشتیبان استان با توجه به‌وجود باند فرودگاه در این شهرستان شد.

نبود ریل، پرواز‌های مستمر در فرودگاه بجنورد و آزاد‌راه از کمبود‌های حوزه راه و شهرسازی در استان است و تبعات تردد سالانه ۲۰ میلیون مسافر از محور‌های مواصلاتی استان، با وضعیت تصادفات در این جاده‌ها ‌و نگاهی به بیمارستان‌های خراسان شمالی مشخص است. با این وضعیت وزارت راه‌ و شهرسازی به مردم خراسان‌شمالی بدهکار است.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری دانشجو، تاریخ انتشار: 14 مهر  1399، کد خبر: 880097،  www.snn.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۵
0
0
باز خداروشكر تو دوره كرونا هستيم و سفرها كمتره اگر تعداد سفر ها مثل قبل بود تبديل به بحران اجتماعي ميشد
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین