شعار سال: روحالله رشیدی یادداشتی نوشت: تکنیکی به نام خوارسازی عمومی دارد به شیوهی رایج در مواجهه با پدیدههای فرهنگی و اجتماعی تبدیل میشود.
تقریباً در مواجهه با اغلب پدیدههای فرهنگی و اجتماعی، با پیشفرضِ «ایراد از مردم است» وارد میشویم تا به زعم خودمان، ملت را اقناع کنیم!
هفتۀ دفاع مقدس:
خبرنگار تلویزیون، جلوی چند عابر پیاده سبز میشود و صفحۀ گوشیاش را مقابلشان میگیرد و میپرسد: این چهره را میشناسید؟
- نه.
- این یکی را چطور؟
- نه.
این پرسش و پاسخ، چند بار و با چند نفر، تکرار میشود.
خبرنگار در حالی که گاردِ تعجب! گرفته، رو به دوربین:
- اینها قهرمانان جنگ ما هستند. چرا نباید بشناسیدشان؟ پس چرا فوتبالیستهای اروپایی را با جزئیات زندگیشان میشناسید؟
تصاویری که خبرنگار نشان میداد، مربوط به تعدادی از کهنهسربازان دفاع مقدس بود.در حالیکه خود صداوسیما هم برای اولین بار بود چهرۀ آن قهرمانان جنگ را نشان میداد، به جوانهای نورسیده میتوپید که چرا نمیشناسیدشان!
تازه، آن سوی ماجرا عجیبتر است؛ همان فوتبالیستها را هم مگر کسی غیر از همین صداوسیما تبدیل به اسطورههای ذهنی جوانها کرده است؟
این را رویکرد خوارسازی عمومی میگویند؛ رویکردی مبتنی بر اصل «مقصر بودنِ مردم» برای خلاص شدن از پاسخ به پرسشها و حل مسائل اساسی.
در ماجراهای کرونا هم خبرنگار، در خروجیهای شهر کمین میکند و مردم را به صلابه میکشد که چرا دارید میروید سفر؟
تقریباً در مواجهه با اغلب پدیدههای فرهنگی و اجتماعی، با پیشفرضِ «ایراد از مردم است» وارد میشویم تا به زعم خودمان، ملت را اقناع کنیم!
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری تحلیلی بولتن نیوز، تاریخ انتشار: 22 مهر1399، کد خبر: 687164، www.bultannews.com