وحید عظیمنیا:
رهبر معظم انقلاب در دیدار وزیر کشور و استانداران، با تأکید بر پرهیز استانداران از فعالیتهای حاوی تعارض منافع همچون تجارت شخصی در دوره کوتاه خدمت، مراقبت از سلامت کشور و مبارزه با فساد را ضروری دانستند و افزودند: برخی سعی کردند ثابت کنند که فساد در جمهوری اسلامی به قول خودشان سیستمی است در حالی که چنین چیزی دروغ است و دستگاه سالم است اما رگههای قوی یا ضعیف فساد در برخی بخشها وجود دارد که باید با آن موارد قاطعانه مبارزه کرد.رهبر، مبارزه با فساد را از وظایف قطعی مدیران ارشد دانستند و با تأکید بر اینکه شرط لازم و اول مبارزه با فساد، دور بودن مسئولان و خانوادههایشان از عوامل فسادزا است، افزودند: ضرر و زیان دچار شدن یک مسئول به فساد به علت جایگاه حساسی که در آن قرار دارد مضاعف و عذاب آن نیز در پیشگاه الهی دوچندان است البته همچنانکه در پیام مفصل و مهم چندین سال قبل تأکید کردم فساد همچون اژدهایی هفتسر است که به آسانی از بین نمیرود و مبارزه با آن را باید ادامه داد. وحید عظیم نیا در این خصوص با نگارش متن زیر بیان داشته است که، مسئله تعارض منافع، مسئلهای فراتر از قانون و آییننامه است که به اخلاق حکمرانی و درک مسئولان از وظیفه خود بازمیگردد. هر مدیری که مسئولیت حکومتی را میپذیرد، باید بداند که مسئولیت یعنی چشمپوشی از منافع شخصی برای تحقق منافع عمومی. تا زمانی که این فهم در فرهنگ مدیریتی کشور نهادینه نشود، هرقدر هم ساختارها اصلاح شوند، احتمال بازتولید فساد و انحراف وجود دارد.
در اجرای بند (۲) ماده (۱۰) قانون گزینش:
در اجرای بند (۲) ماده (۱۰) قانون گزینش نظر به این که قانونگذار حیطه اختیار هستههای گزینش برای بررسی صلاحیتهای اعتقادی اخلاقی و سیاسی مشمولین قانون گزینش را قبل از ورود تا مرحله قطعیت اشتغال استخدام رسمی قطعی تعیین نموده است؛ لذا هیأت عالی گزینش در جلسه مورخ ۱۴۰۳/۱۱/۱۶، مستفاد از قانون گزینش و آیین نامه اجرایی آن در خصوص انجام گزینش مدیران توسط هستههای گزینش و هیاتهای مرکزی مواردی را تصویب نموده که برای اجرا ابلاغ میشود. کارکنانی که به استخدام رسمی قطعی درآمده و در عداد کارکنان ثابت دستگاههای مشمول قانون گزینش قرار گرفتهاند، برای انتصاب در پستهای مدیریتی مدیر پایه، میانی و عالی نیازی به طی مراحل گزینش ندارند و هیأتهای مرکزی و هستههای گزینش تابعه، فارغ از هرگونه بررسی و اعلام رأی برای انتصاب مستخدمین رسمی در پستهای مدیریتی هستند. به منظور بهره برداری بهتر در ادامه متن اقدام به انعکاس دستورالعمل اجرایی نحوه انتخاب انتصاب و ارتقاء افراد به پستهای مدیریت حرفهای (تصویبنامه شماره ۳۴۶۹۰ مورخ ۲۳/۰۱/۱۴۰۴ شورای عالی اداری) ، شده است.
فرصت ها و تهدیدهای تحریم:
تحریمهای ایران از سال ۱۳۹۱ بنا بر آمار و روشهای براورد مختلف بین یک تا یک و دو دهم تریلیون دلار خسارت و عدم نفع اقتصادی، بر کشور وارد کرده است. چیزی در حدود خسارات ناشی از هشت سال جنگ تحمیلی. تحریمهای اقتصادی آمریکا علیه ایران پس از خروج از برجام در سال ۱۳۹۷ مجدداً اعمال و حتی تشدید شد و سرعت ورود خسارت را زیادتر کرد. سوال اینجاست که آیا نمیشد از تهدید تحریم فرصت ساخت؟ پاسخهای زیادی به این سوال داده شده است، اما فصل مشترک همه پاسخها این است که در صورتی میشد تهدید تحریمها را تبدیل به فرصت نمود که مشارکت عمومی مردم در اقتصاد اتفاق میافتاد. نادیده گرفته شدن نخبگان و کم اعتقادی به توانمندیهای داخلی توسط برخی از مدیران اجرایی، سربسته نگاه داشتن شدید فضای دور زدن تحریم و مواردی همانند، شائبههای مربوط به کاسبی تحریم در قالب دور زدن تحریمها را برای افکار عمومی ایجاد کرد.
کشور کمبود پیگیری دارد:
رهبر انقلاب در دیدار با جمعی از مسئولان سه قوه بیان داشتند که مشکل کشور قانون و مصوبه و برنامه نیست، کشور بشدت نیازمند پیگیری امور است.یکی دیگر از مسائل مهم ، صرفه جویی است.خواهش من این است که دنبال کنید. جلسه خوب است، تصمیمگیری خوب است، شوق و ذوق و انگیزهی سران و مدیران بسیار خوب و چیز لازم و مبارکی است امّا کافی نیست. شما که مدیرید، شوق دارید، علاقه دارید، دستور هم می دهید به آن نفر دوّم تان، او هم احیاناً به نفر بعدی دستور می دهد، امّا همینطور در طول این فرایند، این دستور تدریجاً ضعیف می شود، ضعیف می شود، و گاهی به جایی می رسد که هیچ اتّفاقی نمیافتد.دستور کارِ مشترکِ درجه یک دستگاهها در زمینه مسائل اقتصادی، باید کمک به تحقّق شعار سال قرار گیرد. یعنی این که «سرمایهگذاری برای تولید» شعار بشود و همه خود را موظّف بدانند برای این کار، کشور را از بسیاری از مشکلات نجات خواهد داد.در بحث ارتباطات تجاری، با تاکید بر همسایگان و اقتصادهای قوی آسیایی نظیر چین،هند و روسیه، روابط تجاری باید برقرار گردد.سعی کنید مسائل کشور را به این گفتگوها گره نزنید؛ این تأکید من است. اشتباهی که در برجام کردیم، اینجا تکرار نشود.
الزام به دوری از واکنش های پس رویدادی:
محمود سریعالقلم در مراسم پاسداشت عقلانیت و توسعه و تجلیل از وی بیان داشت که برای دستیابی به توسعه دو راه وجود دارد؛ یکی جامعهمحور است و دیگری نخبهمحور. سه کشور انگلیس، آلمان و فرانسه از طریق جامعه تغییر کردند. باروری جامعه مدنی و بخش خصوصی در این کشورها، حاکمیت را وادار به عقبنشینی کرد. اما سایر کشورها همه تحت تأثیر نخبگان متحول شدند. حتی آمریکا توسط ۵۰ نفر که میاندیشیدند و کارآفرین بودند، متحول شد. در ژاپن حاکمیت و در چین حاکمیت و نخبگان تحول ایجاد کردند. ما ایرانیان معمولا اجازه میدهیم که وقایع ما را تغییر دهد و صرفا نظاره میکنیم. این رویه باعث باخت ما میشود. اگر میخواهیم که خودمان عامل تغییر باشیم، باید اولا دانشمان افزایش یابد و سپس تشکل داشته باشیم. انگلیس، آلمان و فرانسه نیز به همین دو ویژگی مجهز بودند.برای اینکه کشور را تغییر دهیم باید در چهار حوزه کار کنیم:حوزه اول، تفکیک قدرت سیاسی از قدرت اقتصادی است. دوم این که در نظام بینالملل موجود، هیچ کشوری نمیتواند بدون رابطه نرمال با سه قدرت آمریکا، چین و روسیه پیشرفت کند.سوم ورود به اقتصاد جهانی است. در همه جای دنیا سیاست یک بخش خاکستری دارد؛ یعنی بخشی از حوزه سیاست که پوشیده است. اما در اقتصاد اگر شفاف نباشیم، نمیتوانیم پیشرفت کنیم. چهارم که شاید سختتر باشد، اجماع حاکمیت و جناحهای سیاسی بر سر اهمیت تولید ثروت است.
محمدجواد اخوان :
«گام دوم انقلاب» بیانیهای است که توسط رهبر انقلاب به مناسبت چهلمین سالگرد انقلاب ۱۳۵۷ ایران،در تاریخ ۲۲ بهمن ۱۳۹۷ مبتنی بر هفت بند اصلی صادر گردید و در آن به «استمرار راه انقلاب ۵۷» در طی دستاوردهای چهل سال گذشته پرداخته و با هدف «جهاد بزرگ برای ساختن ایران اسلامی» تنظیم شده است. در هفتهای که گذشت، بیانیه «گام دوم انقلاباسلامی» ششساله شد. چهار نکتهای که در این بیانیه بر آن تأکید شده بود، عبارتاند از: «عظمت حادثه انقلاب»، «عظمت راه طیشده و کارکرد انقلاب تا امروز»، «عظمت چشماندازی است که باید به آن برسیم» و «عظمت نقش نیروی جوان متعهد».اکنون و در آغاز هفتمین سال صدور این سند باید پرسید آیا اهداف عالی این بیانیه که خصوصاً در هفتبند پایانی آن ترسیمشده، تبدیل به راهبردها و راهکارهای عملیاتی گردیده و برای عملیاتی شدن این راهبردها و راهکارها چارهاندیشی شده است؟ کدام قانون، مقررات، آییننامه و دستورالعمل برای تحقق اینها تهیه و تصویبشده و کدام نهاد موظف به انجام این تکالیف و گزارش به مردم شده است؟
علاءالدین رفیعزاده؛ معاون رئیسجمهور و رئیس:
رفیعزاده با اشاره به تلاشهای سازمان اداری و استخدامی کشور برای تدوین برنامهای ۴ساله و منسجم جهت توسعه حکمرانی هوشمند، گفت: نقشه راه دولت الکترونیک و هوشمند با مشارکت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و سازمان برنامه و بودجه کشور تدوین شده که در مرحله نهاییسازی است و بعد از آماده شدن در شورایعالی اداری مطرح خواهد که پس از تصویب، توسط رئیسجمهور ابلاغ میشود. رفیعزاده عدم وجود دادههای آماری قابل اتکا در حوزه نیروی انسانی دولت را یکی از مشکلات مهم برای تصمیمگیری در نظام اداری دانست و گفت: آمارهای موجود منابع انسانی، در حوزه پیمانی و رسمی است؛ در حالیکه هماکنون بیست نوع رابطه استخدامی در دولت وجود دارد و آمار قابل اتکایی در خصوص این منابع انسانی نداریم.
پزشکیان در ادامه جلسات اقتصاد دریامحور:
مسعود پزشکیان روز یکشنبه ۲۵ آذر ۱۴۰۳ در ادامه جلسات اقتصاد دریامحور، با اشاره به وجود مناطق آزاد متعدد و ظرفیت بنادر کشورمان، بر برنامهریزی صحیح جهت ارتقای کیفی فعالیتها در اقتصاد دریامحور تأکید و گفت: تلاش داریم در این جلسات مشخص کنیم که چه برنامه و هدفی برای توسعه اقتصاد دریامحور و توسعه تجارت دریایی در مناطق آزاد و بنادر داریم. وی افزود که باید با بهرهگیری از مشاوران مجرب در سطح جهانی که تجربه موفقی در توسعه و رونقبخشی به بنادر بزرگ دنیا داشتهاند، به یک برنامه و نقشه عملیاتی برسیم و سپس براساس آن برنامهریزی اقدامات را آغاز کنیم.
در جلسه شورای معاونین و مشاورین و مدیران عامل مناطق آزاد کشور؛
رضا مسرور دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری - صنعتی و ویژه اقتصادی در نشست شورای معاونین و مدیران عامل سازمانهای مناطق آزاد اولویتهای مناطق آزاد را اعلام کرد.توسعه زیرساختها، وحدت و وفاق ملی با مجلس و قوه قضاییه در اصلاح و بهبود قوانین و مقررات و رفع موانع جذب سرمایهگذاریهای داخلی و خارجی و تحقق منویات مقام معظم رهبری در جهش تولید و ایجاد اشتغال و برنامه های اقتصادی دولت چهاردهم اولویت های مهم در برنامهریزیها و سیاست گذاری های مناطق آزاد خواهد بود.
تصویب نامه جلسه ۲۱ مرداد هیأت وزیران:
معاون اول رئیس جمهور تصویب نامه هیئت وزیران درباره اصلاح برنامه جامع توسعه دریامحور از جمله تعیین نرخ سود یارانهای تسهیلات مسکن شهرهای ساحلی را ابلاغ کرد.
دکتر شجاعی عضو هیأت مدیره شورای انجمن های علمی ایران:
زمانی که بحث برنامه ریزی با رویکرد حکمرانی مطرح میشود، ضرورت تعامل دولت با نهادهای مدنی، خصوصا نهادهای مرجع، بعنوان یک الزام و نه یک انتخاب و یک ترجیح، مطرح میشود. تشکلها، با داشتن دانش و تخصص منحصربهفرد، میتوانند نقش کلیدی در حفظ منافع عمومی ایفا کرده و به دولت در تصمیمگیریهای مهم کمک کنند و راهحلهای عملی و کارآمد ارائه دهند، اما وقتی این ارتباط قطع میشود، نهتنها منافع تشکلها، بلکه منافع مردم نیز به خطر میافتد. بنابراین، ارتباط مستمر و کارآمد دولت با تشکلها نهتنها به نفع تشکلها و دولت است، بلکه به نفع کل جامعه است. این ارتباط میتواند به عنوان پلی بین دولت و مردم عمل کند و به ایجاد اعتماد و همکاری بیشتر منجر شود، اما آیا دولت چهاردهم آماده است تا این ارتباط حیاتی را تقویت کند؟ پیشنهاد انتصاب مشاور یا دستیار رئیس جمهور در امور تعامل با تشکلها و تعمیم این داستان به سطوح وزارتخانهها و استانها، یکی از نشانگان قبول موضوع توسط دولت چهاردهم میتواند باشد. بحثی که در دولتهای قبلی در قالب مشاور امور جوانان و مشاور ارتباطات مردمی، دنباله گیری میشد.
توسعه منابع انسانی؛
اولین جلسه کمیته مضمون تعالی سرمایه انسانی در بانک ملی ایران برگزار شد. در این نشست که روسا، معاونان و کارشناسان ادارات کل سرمایه انسانی، سازمان و روش ها، آموزش، رفاه و درمان و توسعه سیستمها با دبیری اداره کل تحقیقات و مدیریت استراتژیک حضور داشتند، مدیران پروژهها به ارائه وضعیت پیشبرد پروژههای در حال انجام، راهکارها و تشریح چالشهای اجرایی پرداختند و تصمیمات راه گشایی برای تسریع در پیشرفت پروژهها اتخاذ شد.
توسعه آموزش ضمن خدمت در بانک ملی؛
دکتر نجارزاده یکی از حلقههای مفقوده در استفاده از ابزارهای جدید تامین مالی در بنگاهها و زنجیره ارزش را آموزش کارکنان نظام بانکی دانست و اظهارداشت: آموزش درست و آشنایی مطلوب کارکنان نظام بانکی از ابزارهای جدید تامین مالی زنجیرهای برای معرفی به صاحبان صنایع و مدیران بنگاههای اقتصادی و تولیدی به توسعه کشور، رشد تولید و موفقیت بانکها کمک خواهد کرد. در این نشست تخصصی دکتر محمد شیریجیان معاون اقتصادی بانک مرکزی، دکتر سید علی روحانی معاون سیاستگذاری وزارت اقتصاد، دکتر محمد حسین صدرایی مدیرعامل شرکت مدیریت دارایی مرکزی بازار سرمایه، دکتر علی اکبر میرعمادی مدیر اداره تدوین رویههای حسابداری و حسابرسی بانک مرکزی و اسماعیل محمد جانی مدیر اداره تامین مالی زنجیره تولید بانک مرکزی حضور داشتند.
مراسم اختتامیه دورههای توجیهی شغلی بدو خدمت؛
با حضور مدیرعامل، اعضای هیات مدیره، هیات عامل و دیگر مدیران ارشد بانک ملی ایران، مراسم اختتامیه دورههای توجیهی شغلی بدو خدمت ویژه ۱۸۰۰ تن از کارکنان جدید الاستخدام بانک برگزار شد. تربیت نیروی جوان و متخصص، انتصابات شفاف و کارآمد و معیشت کارکنان در بانک از دیگر موضوعاتی بود که دکتر نجارزاده در این مراسم به آن پرداخت و تاکید کرد: همه کارکنان باید بدانند که مسیر شغلی و انتصابات در بانک شفاف است و در صورت داشتن توانمندی، دانش کافی و کسب تجارب مفید، بی شک ارتقاء خواهند یافت. گفتنی است، اهداء و نصب نشان بانک ملّی، برای تکمیل پوشش سازمانی کارکنان جدیدالورود توسط مدیران ارشد بانک، از بخشهای پایانی این مراسم بود.
توضیحات فرشاد مومنی درباره فساد در اقتصاد و توسعه ایران:
فرشاد مومنی، اقتصاددان و رئیس موسسه دین و اقتصاد در نشست دانایی و توسعه و رونمایی از کتاب اندیشه بیخانمان میگوید که در واقع همه چیز در جامعه ما دفرمه و از ریخت افتاده است. حال سوال این است که چرا چنین اتفاقی رخ داده است. پاسخ مشخص است، زیرا این امر در کادر نظام حیات جمعی دیده نشده یا نخواسته که دیده بشود. در چنین شرایطی سیاستگذاری اقتصادی ما شبیه انتخابات برگزار کردن ما میشود. به همبن دلیل رضاقلی دغدغه دارد که چرا این علوم کارکرد ندارند. این به این معنا نیست که اصحاب علم درک ندارند که چه اتفاقی رخ داده است بلکه آنچنان هویت جمعی پیدا نمیکند که اثربخشی داشته باشد. اگر حکومت بخواهد رابطه خود با مردم را در استاندارد ۲۷۰ سال پیش نگه دارد نمیتوان دانشبنیان شد، این را رضاقلی در کتاب سراب گرایی صنعتی در جامعه قبایلی ایران و ضرورت در مرکزیت قرار گرفتن علم و فناوری در توسعه، بیان کرده بود. دوستانی که به نسل من میگویند که تو هم آن زمان انقلاب بودی پس باید عذرخواهی کنید به آنها توصیه میکنم که کتاب تاریخ بی خردی خانم باربارا تاکمن را بخوانند. در این کتاب، پنج نفطه عطف تاریخ بشر را بررسی کرده و تصریح دارد که عادیترین انسانهای تاریخ، واقعیت را درک میکردند، اما در ساختار قدرت حاکمان موضوعات دم دستی ساده را درک نکرده بودند. فردی عذرخواهی بکند با نکند بیشتر سطح فهم خود را از پدیده انقلاب اجتماعی منعکس میکند. ضمن اینکه گرهای هم با عذرخواهی من باز نمیشود. شبیه موضوعی که در مورد انقلاب مطرح میشود در مورد توسعه هم مطرح میشود. همچنانکه برخی به صراحت اعلام میکنند که میلی به توسعه ندارند. حیاتیترین مسائل هم تا زمانی که هویت جمعی در کشور پیدا نکنند نمیتوانند در مسیر اعتلا قرار گیرند. مساله توسعه یک مساله اجتنابناپذیر است و اگر به صورت فعال و خلاق با توسعه روبرو نشویم در نتیجه سیلی خواهیم خورد. از ربع پایانی قرن بیستم کشورها وارد یک مدار جدید به نام عصر دانایی شدند و انقلاب دانایی و اقتصاد مبتنی بر دانایی به مثابه یک شیوه تولید و همزمان به مثابه یک نظام حیات جمعی باید مورد توجه قرار بگیرد. کشورهای در حال توسعه در موج اول انقلاب صنعتی فکر میکردند که صنعتی شدن یک امر انتزاعی بوده و صرفا با جابجایی ماشینآلات محقق میشود برای همین بر این باور بودند که دیگران ماشینآلات صنعتی تولید کردند و ما خریداری کرده و صنعتی میشویم. این در حالی است که صنعتی شدن باید در کادر نظام حیات جمعی دیده شود و تغییرات اجباری متناسب در ساخت سیاسی و اجتماعی و نظام آموزشی و ... لحاظ شود، اما، چون این نکات لحاظ نشد، جوامع به ابن روز افتادند به ترتیبی که الان حسرت دوران پیشاصنعتی را میخورند. یعنی گرفتاریها چندین برابر شده و توانمندی پیشین را از دست دادند. این نوع طرز تفکر بود که باعث شد در بیست سال تورم کشور، سه هزار و نود درصد و نقدینگی ده هزار و دویست و پنجاه درصد رشد کند. وقتی ماجرای توسعه گره خورد باید روی دو جا متمرکز شد یکی اعتبار علمی جهتگیریهای سیاستی و فرایندهای تصمیمگیری و تخصیص منابع و دیگری نظام توزیع منافع. دقیق توضیح دهم که چطور به جای علم در فرایند سیاستگذاری و تخصیص منابع از شبه علم استفاده میکنند و گنجشک را رنگ میکنند و جای چیز دیگری قالب میکنند. این چه جور علمی است که یک بسته سیاستی معین در طی بالغ بر سه دهه گذشته در دستور کار نظام تصمیمگیری کشور قرار داشته است، اما به هیچ کدام از اهداف اعلام کرده نرسیده است و هزاران تخریب و فساد و به هم ریختگی و وابستگی ذلتبار و نابرابری ناهنجار را پدید آورده آما همچنان در دستور کار است و با بزک کردن جلو میرود. در دستکاری واقعیت و جا زدن شبه علم و دروغ و کلک و پنهان کاری واویلایی درست کردند. شما حساب کنید که در این کشور سه چهار سال است که سالنامه آماری را منتشر نمیکنند. نزدیک سی سال است که روند تحولات سهم مربوط به ارزش آفرینی واسطهگریی مالی را حذف کردند تا سلطه ربا را پنهان کنند در حالیکه ده متغیر کنترلی دیگر وجود دارد که با آن میتوان موضوع را متوجه شد.
رئیس جمهور در همایش ملی روایت پیشرفت:
رئیس جمهور با تأکید بر اینکه امروز جنگ ما با مستکبرین جنگ ارادهها و روایتهاست، گفت: ملت ایران در جنگ ارادهها بر مستکبرین پیروز شده و امروز وظیفه صاحبان فکر و سخن و بیان تلاش برای روایتگری این پیروزی است و باید از همه فرصتها و ظرفیتها برای روایت پیشرفتها، حماسهها، صبر، ایمان و وفاداری ملت ایران استفاده شود.وی روایتگری درست از پیشرفتهای کشور را موجب ناامیدی دشمن و امیدافزایی در جامعه عنوان کرد و اظهار داشت: اگر ما پیشرفتهای کشور را به درستی روایت نکنیم، دیگران به صورت دیگر و تحریفگونه آن را روایت خواهند کرد.
بابک نگاهداری، رئیس مرکز پژوهشهای مجلس:
بابک نگاهداری، ریبس مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی معتقد است که راه برون رفت از مشکلات فعلی جامعه توجه به ظرفیت ها مردمی است. فساد، ضدپیشرفت و توسعه است. فساد، بازی دو سر باخت هم برای حاکمیت و هم برای مردم است. فساد کارآمدی و درآمد حاکمیت را پایین می آورد. مردم و جامعه نیز از فساد لطمه می بینند. هر چقدر فساد در جامعه بیشتر باشد اعتماد مردم تقلیل می یابد.
تداوم ابلاغ سیاست های کلی نظام:
رهبر معظم انقلاب در اجرای بند یک اصل یکصد و دهم قانون اساسی و پس از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام، سیاستهای کلی توسعه دریا محور را برای اقدام به روسای قوای سه گانه و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ابلاغ کردند.
پرسنل برندینگ در عمل:
اگر مردم شما را دوست داشته باشند، به شما گوش میدهند؛ اما اگر به شما اعتماد کنند، با شما معامله خواهند کرد.از طرف دیگر ، با وجود رقابتهای تخصصی فراوان موجود در صنعت، خوب بودن در هر مهارتی بهتنهایی کافی و تضمینکننده موفقیت نیست.همه ما افراد مستعدی را میشناسیم که یا سر جای خودشان نیستند، یا کمتر از استحقاق شان دریافت میکنند، یا حتی بیکار هستند. برندسازی شخصی یا پرسنال برندینگ میگوید، افراد و مهارتهایشان نیز مانند محصولات کسبوکارها نیاز به معرفی دارند.در پرسنال برندینگ، نام شماست که بهعنوان برند شناختهشده میدرخشد و در بین مخاطبان اعتبار کسب میکند. ضمن اینکه برندسازی شخصی باعث میشود مانند برندسازی تجاری درآمد شما از نام و اعتبار برندتان باشد.
نماینده مجلس:
تغییرات در دولت طی دو سال حضور ابراهیم رئیسی بهعنوان سکاندار آن، هم بحثبرانگیز و هم پرتعداد بوده است؛ که هم میتواند معایب و هم مزایایی برای ادامه مسیر داشته باشد.