پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۰۶۰۱۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۴ مهر ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۲
عده‌ای سودجو از وضعیت بلاتکلیف روستای ابوالفضل (ع) اهواز سوءاستفاده کرده و در زمین‌های بنیاد مستضعفان اقدام به ساخت و ساز‌های غیرقانونی و بدون سند کردند.
شعار سال:در فاصله حدود ۲ کیلومتری کلانشهر اهواز و در حد فاصل بین شهرک زردشت و پدافند کیانشهر، منطقه‌ای وجود دارد که به نام روستای ابوالفضل (ع) معروف است.
 
این روستا ۳۰۰ خانوار دارد و اهالی آن سال‌هاست که در این منطقه سکونت دارند، اما هیچ نوع سندی مبنی بر مالکیت زمین‌ها و اراضی این منطقه ندارند. شواهد نشان می‌دهد مردم روستای ابوالفضل (ع) قبل از انقلاب اسلامی هم در این منطقه ساکن بودند و در زمین‌های روستا که در مالکیت زردشتی‌ها بوده، به کشاورزی مشغول بودند. هر چند که در سالیان اخیر به دلیل کمبود منابع آبی، به معیشت و کشاورزی این اهالی آسیب جدی وارد شده و دیگر کشاورزی، شغل اصلی آنان نیست.
 
گفته شده که اهالی زردشتی روستای ابوالفضل (ع) بعد از انقلاب متواری شدند و در پی آن، اراضی این منطقه به بنیاد مستضعفان تعلق گرفتند و در سال‌های ۵۸ و ۵۹ بوده که برای این زمین‌ها سند صادر شده و بنیاد هم به کشاورزان مستقر در این منطقه که از سال‌ها قبل در این روستا ساکن و به کشاورزی مشغول بودند، حق ریشه داده است.
 
اما مدتی است که برخی افراد سودجو از وضعیت بلاتکلیف این منطقه سوءاستفاده کردند و از زمانی که باخبر شدند که ارزش اراضی این منطقه افزایش پیدا کرده، در این روستا اقدام به ساخت و ساز‌های غیرقانونی و بدون سند کردند و به نوعی مرتکب زمین خواری شدند و با اینکار، وضعیت ساکنان اصلی روستا که بنیاد مستضعفان به آنان حق ریشه داده بود را نیز تحت تاثیر قرار دادند.
 

به منظور برخورد با این سودجویان، بنیاد مستضعفان برای جلوگیری از سودجویی‌ها و زمین خواری در این اراضی، از مراجع قضایی حکم به رفع تصرف این زمین‌ها را گرفته بود و پنجم شهریورماه برخی عوامل اجراییات شهرداری اهواز به همراه نیروی انتظامی برای اجرای حکم تخریب این خانه‌ها، به این روستا اعزام شدند؛ که بی اطلاعی اهالی روستا از این موضوع و احساس خطر از اینکه بنیاد به دنبال پس گرفتن خانه و زمین هایشان آمده، باعث درگیری با عوامل انتظامی شد.
 
به گفته اهالی روستا، در نتیجه این درگیری، نیروی انتظامی با تیر‌های ساچمه‌ای به سمت مردم روستا شلیک کرده و سعی در پراکنده کردن روستائیان داشته است. با وجود اینکه فیلم‌های مربوط به این جریان در فضای مجازی و برخی رسانه‌ها نشر پیدا کرد، اما سرهنگ دالوند، فرمانده انتظامی کلانشهر اهواز در واکنش به این موضوع، هر گونه تیراندازی به سمت مردم روستای ابوالفضل (ع) را تکذیب کرده و گفته ماموران این فرماندهی تنها برای اجرای حکم قضایی به این روستا مراجعه کردند. این افراد به تحریک ساکنان منطقه و توسط اشخاصی به هویت معلوم از ورود عوامل به زمین‌های بنیاد مستضعفان جلوگیری کرده و با حمله به عوامل اجراییات شهرداری، سنگ‌پرانی کردند و جاده را نیز بسته و از ورود خودرو‌های شهرداری و سایر عوامل جلوگیری کردند.
 
به گفته سرهنگ دالوند، افراد همچنین به سمت ماموران انتظامی حمله‌ور شده و علیرغم خویشتنداری ماموران انتظامی، به حمله خود ادامه داده که در این رابطه چهار نفر از ماموران انتظامی و یکی از عوامل اجراییات شهرداری زخمی شدند و در ادامه عوامل انتظامی جهت جلوگیری از ادامه درگیری، جمعیت را متفرق کردند و با انجام اقدامات ایجابی، موضوع خاتمه پیدا کرد.
 
این در حالی است که سیدیوسف موسوی، امام جماعت روستای ابوالفضل (ع) هم بی طرفی نیرو‌های انتظامی را رد می‌کند و به شفاف سازی بیشتر موضوع پرداخته و می‌گوید: عوامل اجراییات شهرداری بدون هماهنگی با اهالی و بنده به عنوان نماینده اهالی روستای ابوالفضل (ع) به روستا آمدند و قصد تخریب داشتند. چون جزئیات تخریب برای اهالی مبهم بود، همین مسئله باعث درگیری بین مردم و نیرو‌های انتظامی شد.
 

انتشار تصاویر و فیلم‌های مربوط به این درگیری در فضای مجازی شائبه‌های بسیاری هم به دنبال داشت و عده‌ای می گفتند که مردم با قصد قبلی این تصاویر را در رسانه‌ها و فضای مجازی نشر دادند. امام جماعت روستای ابوالفضل به شفاف سازی این موضوع هم پرداخته و اظهار کرد: هدف اهالی از پخش کردن کلیپ‌های مربوط به این درگیری در رسانه‌ها و فضای مجازی، لطمه به نظام نبوده و قصد داشتند از این طریق مظلومیت خود را به گوش مسئولان برسانند. این مسئله به خاطر بی تدبیری برخی مسئولین اتفاق افتاده که بدون هماهنگی و اطلاع قبلی اقدام به تخریب کردند. مشکل اهالی روستای ابوالفضل (ع) باید حل شود و نیاز است برای رفع این مسئله، جلسه‌ای با حضور مقامات مسئول برگزار شود تا این مشکل ریشه‌ای حل شود.
 
در عین حال، با اوج گیری این موضوع و وارد آمدن انتقادات گسترده به برخورد غلط نیرو‌های انتظامی و عوامل اجراییات شهرداری با مردم روستا، روابط عمومی بنیاد مستضعفان در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: با توجه به تصرفات صورت گرفته طی سالیان گذشته در اراضی زردشت اهواز که باعث سوء استفاده‌هایی از خانواده‌های نیازمند و محروم ساکن در این اراضی شد، مراجع قضایی برای جلوگیری از سودجویی‌ها و زمین خواری در این اراضی، حکم به رفع تصرف این زمین‌ها را صادر کردند.
 
در ادامه این اطلاعیه آمده است:

اقدام پنجم شهریورماه عوامل اجراییات شهرداری، گرچه در جهت جلوگیری از توسعه ساخت و ساز‌های غیرمجاز و با هماهنگی کامل استاندار، دادستان، شهرداری و سایر مسئولان مربوطه انجام شد، ولی بنیاد مستضعفان به محض اطلاع از موضوع، درخواست توقف اجرای احکام صادره را خواستار شد؛ لذا به دنبال توقف اجرای احکام صادره مقرر شد با همکاری کمیته امداد امام خمینی (ره) طی ۲ هفته، خانواده‌های محروم ساکن این اراضی شناسایی شوند و پس از فراهم شدن زمینه انتقال این خانوار‌ها به منطقه‌ای مسکونی و تامین هزینه پیش پرداخت مسکن این خانوار‌ها توسط بنیاد مستضعفان، اجرای احکام قانونی در خصوص این اراضی، انجام شود.
 

ناگفته نماند که همان زمان فعالان بسیج دانشجویی استان خوزستان به این موضوع ورود کردند و ششم مهرماه، بسیجیان دانشگاه آزاد اهواز عازم روستای ابوالفضل (ع) شدند و از نزدیک به بررسی مسئله پرداختند. مرتضی جمشیدپور، دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی استان خوزستان در این باره به خبرنگار ما می‌گوید: خانه‌هایی که بنا بود تخریب شوند، از سوی افراد غیر بومی روستا در حال ساخت هستند و هیچ مجوز ساخت و سازی برای آنان صادر نشده است. قرار بر این بوده که پنجم شهریورماه فقط این خانه‌ها تخریب شوند، چرا که مرتکب تخلف شدند و در اراضی بنیاد مستضعفان ساخت و ساز انجام دادند. اهالی روستا از اینکه به آنان اطلاع دقیقی پیرامون این تخریب داده نشده، گلایه دارند.
 
طبق گفته‌های دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی استان خوزستان، در این درگیری، تعدادی گلوله ساچمه‌ای از سوی نیروی انتظامی به سمت اهالی شلیک شده و چند نفری زخمی می‌شوند و آسیب دیدند و از نیروی انتظامی انتظار نمی‌رود در چنین درگیری‌هایی اقدام به تیراندازی کند و انتظار داریم این رویه اصلاح شود و بنیاد مستضعفان در کوتاه‌ترین زمان به مسئله ساخت و ساز‌های غیرقانونی در این روستا رسیدگی کند و تعیین تکلیفی برای اهالی بومی انجام دهد. ضمن آنکه به آن دسته از اهالی روستا که حق ریشه دارند، به بهترین نحو رسیدگی کند تا حقشان ضایع نشود و آنان را از بلاتکلیفی نجات دهد. از مسئولان قضایی هم درخواست داریم با جدیت و مطابق قوانین با متخلفان سودجو که قصد زمین خواری و تصرف اراضی در این روستا را دارند، برخورد کند.
 
البته در ادامه این ماجرا هم، ۱۲ شهریورماه پای سیدصولت مرتضوی، معاون املاک بنیاد مستضعفان به برنامه‌ای تلویزیونی باز شد و در آن برنامه در خصوص ماجرای روستای ابوالفضل (ع) اهواز گفت: در سالیان دور، زمین‌های کشاورزی این منطقه در مالکیت بنیاد مستضعفان بوده و به اعتبار اسناد و سوابق رسمی، این املاک به صورت ۶ دانگ در مالکیت این مجموعه بوده است. زمانی که کشاورزی در این منطقه صورت می‌گرفت، ۲ مورد از شرکت‌های بنیاد در ۳۰۰ هکتار از این اراضی، به کشاورزی مشغول بودند و بعد از فرونشست آب‌ها و مشکلاتی که در این بخش به وجود آمد، امکان کشاورزی در این املاک سلب شد و این ملک در اختیار سازمان اموال و املاک قرار گرفت و تقریبا از سال ۱۳۸۴، برخی اشخاص به بهانه‌های مختلف تصرفاتی در حوزه ساخت و ساز در این منطقه داشتند.
 

مرتضوی اظهار می‌کند: زمانی که به ملکی تعرض شود، قاعدتا مالک وظیفه صیانت از ملک خود و پیگیری موضوع از طریق مراجع ذی ربط را دارد. از همان بدو امر پیگیری‌های لازم صورت گرفت و این موضوع تا سال ۱۳۹۶ ادامه یافت؛ تا اینکه ۱۶ خانوار به این منطقه آمدند و در آنجا تصرف انجام دادند و ساکن شدند. از سال ۱۳۹۶ به بعد، این موضوع اوج گرفت و تصرفات در املاک بنیاد مستضعفان گسترده‌تر شد و مسئولان استانی بنیاد، وظایف قانونی خود را انجام دادند و پیگیر موضوع بودند. آنچه اکنون تحت عنوان روستای ابوالفضل (ع) مطرح است، مسئولان اجرایی استان خوزستان و مسئولان تقسیمات کشوری معتقد هستند که اساسا مجوز و کدی برای این منطقه وجود ندارد و به صورت خودخواسته برخی مردم تصرفاتی در این منطقه داشتند.
 
طبق گفته‌های معاون املاک بنیاد مستضعفان، در یکی دو هفته گذشته فضاسازی رسانه‌ای پیرامون این موضوع صورت گرفته که از داخل شروع شد و موجب موج سواری رسانه‌های بیگانه شد. ریاست بنیاد مستضعفان بنده را به اختیار تام مامور کردند وارد استان خوزستان بشوم و بعد از مذاکره با مسئولان ارشد استان تصمیم بایسته اتخاذ شود. وقتی وارد خوزستان شدیم از استاندار تقاضا کردیم و وی جلسه‌ای با حضور مسئولان مربوطه برگزار کرد. مسئولان و اعضای جلسه روی دو موضوع اتفاق نظر داشتند. یک موضوع، بحث توسعه بی رویه پدیده حاشیه نشینی بود. مسئولان استان بر این باور هستند که این نوع تصرفات بستر حاشیه نشینی را فراهم می‌کند. حاشیه نشینی یعنی ساخت و ساز غیرقانونی و ساخت و ساز غیرقانونی یعنی ساخت و ساز غیرمقاوم و ساخت و ساز غیرمقاوم یعنی عدم تاب آوری در مقابل حوادث غیر مترقبه؛ لذا مسئولان با توسعه بی رویه شهر اهواز مخالف بودند.
 
تعداد بازدید : 2

توضیحات مرتضوی در مورد روستای ابوالفضل
 
مرتضوی ادامه می‌دهد: بحث دوم، پدیده زمین خواری است و مسئولان مخالف این بودند. بر این باور هستند که باید با این دو پدیده به صورت جدی برخورد قانونی شود. اما تمامی اعضای جلسه، قائل به تفکیک بودیم؛ تفکیک بین مردم نیازمند و مستضعفینی که در این منطقه سپر واقع شدند و زمین خواران. نکته دیگری که مطرح است، مربوط به افراد مالباخته است. بنیاد مستضعفان حاضر به همکاری قضایی با این افراد است تا حقوق خود را از حلقوم زمین خواران بیرون بکشند؛ در نهایت در این جلسه، بنا شد مسئولان استانی به بررسی دقیق بپردازند و افراد نیازمند و مستضعف را از زمین خواران تفکیک کنند و به نیازمندان کمک کنند تا به حق و حقوق خود برسند.

به گفته معاون املاک بنیاد مستضعفان، همچنین در این جلسه از مسئولان استانی درخواست شد محرومان منطقه ابوالفضل (ع) را شناسایی و در هر جایی که امکان اسکان وجود داشته باشد، برای آنان مسکن تامین کنند و از سوی دیگر، چنانچه حقی ضایع شده، به آنان کمک کنند و مشورت حقوقی بدهند؛ چرا که زمین خوارانی که بازداشت شدند، منابع قابل توجهی از مردم منطقه به جیب زدند و سرمایه دار هستند و باید حقوق مستضعفین را به آنان بازگردانند. این تصمیم نهایی ما در رابطه با این منطقه بوده و در مورد مباحث اجرایی نیز، ما در استان خوزستان در مقام اجرا نیستیم که بخواهیم پاسخگوی بحث‌های اجرایی باشیم.
 
در نهایت، پرونده اعتراضات مردمی اهالی روستای ابوالفضل (ع) و نحوه برخورد غلط عوامل اجراییات شهرداری و نیروی انتظامی با مردم این منطقه همچنان باز و در دست بررسی است. شائبه‌های بسیاری در این باره وجود دارد و طبق بررسی‌هایی که صورت گرفته، تاکنون جابجایی این اهالی به مناطق دیگر که مسئولان قول آن را داده بودند، صورت نگرفته و باید منتظر تحقق این وعده‌ها باشیم؛ هر چند که اهالی روستا مخالف جابجایی به محل دیگری هستند و ترجیح می‌دهند در محل سکونت فعلی خود، ساکن باشند.
 

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از  خبرگزاری  دانشجویان، تاریخ انتشار:  24مهر1399  ، کدخبر: 882901 ،www.snn.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Netherlands
۲۲:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۴
0
0
واقعا تا کجا میخوایم به ام دین این همه از مردم سو استفاده کنیم و دین رو بین مردم کم رنگ تر کنیم با این کارهامون؟
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین