شعار سال: دو روز پیش دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی با بیان اینکه "برای افزایش قیمت بلیت هواپیما نیازی به مجوز سازمان هواپیمایی کشوری نداریم"، گفت: نرخ جدید بر اساس دلار 27هزارتومانی تعیین شده است.
مقصود اسعدی سامانی گفت: بر اساس قانون برنامه پنجم توسعه نرخ بلیت پروازهای داخلی آزادسازی شده است لذا شرکتهای هواپیمایی برای تطبیق با وضعیت حملونقل هوایی اقدام به نرخگذاری قیمت بلیت هواپیما میکنند.
وی تصریح کرد: نرخ کنونی بلیت هواپیما بر اساس دلار 11هزارتومانی تعیین شده است از سوی دیگر بر اساس مصوبه ستاد ملی مبارزه با ویروس کرونا از اول آبان ماه شرکتهای هواپیمایی باید حداکثر از 60 درصد ظرفیت صندلیهای خود استفاده کنند، این مسئله بههمراه نرخ دلار 27هزارتومانی باعث شده است قیمتگذاری جدید توسط انجمن شرکتهای هواپیمایی انجام شود.
دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی یادآور شد: در جلسات با ستاد ملی مبارزه با ویروس کرونا بارها تأکید کردیم امکان شیوع ویروس کرونا در داخل هواپیما با توجه به تمهیدات انجامشده وجود ندارد اما با وجود این، ایرلاینهای داخلی از اول آبان ماه 99 باید با 60 درصد ظرفیت خود اقدام به مسافرگیری کنند.
نمایندگان شورای اسلامی بهخصوص اعضای کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی نسبت به ماجرای افزایش قیمت واکنشهایی متعدد نشان دادهاند، احمد جباری عضو هیئت رئیسه کمیسیون عمران مجلس در این باره گفته است: متأسفانه در شرایطی که کشور با مشکلات اقتصادی بسیاری روبهرو است، شرکتهای هواپیمایی با بهانههای مختلف روز به روز در پی افزایش قیمت بلیت هواپیما هستند.
وی بیان کرد: اینکه پروتکلهای بهداشتی در زمان شیوع کرونا رعایت و از حدود 60 درصد از ظرفیت هواپیماها در پروازهای هوایی استفاده شود، امری طبیعی است، اما حتی با لحاظ این منطق نیز نباید قیمت بلیت هواپیما بیش از درصد مشخص افزایش یابد.
وی یادآور شد: بسیاری از استانهای جنوبی کشور مانند استان هرمزگان از زیرساختهای جادهای و ریلی مطلوبی برخوردار نیستند و مردم با توجه به بعد مسافت، برای تردد از پروازهای هوایی استفاده میکنند، حال افزایش بیضابطه قیمت بلیت هواپیما، فعالیت بسیاری از مشاغل و شرکتهای اقتصادی را دچار مشکل میکند.
وی افزود: همه مردم و شرکتها در شرایط اقتصادی و کرونایی باید با همدیگر همراهی و تعامل داشته باشند، بهطور مثال بسیاری از شغلها با شیوع کرونا درآمدزایی خود را از دست دادهاند یا با کاهش جدی درآمد روبهرو هستند، حال با منطق ایرلاینها، این شغلها نیز باید نرخ خدمات خود را بهصورت نجومی افزایش دهند اما باید با همدلی و گذشت نگذاریم که روز به روز بر شدت گرانیها افزوده شود.
جباری افزود: اینکه شرکتهای هواپیمایی بهبهانه نرخ دلار، در سال چند بار قیمت بلیت را چندین درصد بالا ببرند، منطقی نیست، چرا که هزینههای پرسنل و سایر امور مانند مالیات بهصورت ریالی پرداخت میشود، حال چرا باید قیمت بلیت بر اساس نرخ آزاد دلار محاسبه شود، مگر ایرلاینها تافته جدابافته هستند؟
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری اقتصادآنلاین، تاریخ انتشار: 27 مهر 1399، کد خبر: 473391، www.eghtesadonline.com