پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۰۸۲۸۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۵ آبان ۱۳۹۹ - ۲۰:۵۳
به بهانه‌ی انتشار ویدئوی رسول پناه که اعتراضات بسیاری از نمایندگان مازندران تا ائمه جمعه را در پی داشت، نگاهی کرده‌ایم به برخی از این جنجالی‌ترین توهین‌ها به مردم مازندران در یک دهه اخیر.
شعار سال:خبر استعفای شبانه رسول پناه؛ سرپرست باشگاه پرطرفدار پرسپولیس تهران یکی از بمب‌های خبری جمعه بود. استعفایی که دلایل فراوانی داشت از جمله انتشار کلیپی مخفیانه از این دندانپزشک که در آن برای انتقاد از شجاع خلیل‌زاده بازیکن این باشگاه، به مازندرانی‌ها توهین می‌کند.

این اولین و احتمالاً آخرین توهین و متلک به مازندرانی‌ها نخواهد بود. مردمانی که ۹ ماه سال را پذیرای مسافرانی از اقصی نقاط ایران هستند، سالهاست که به توهین‌های گاه و بیگاه، تمسخر و متلک‌پرانی به خود، فرهنگ و گویش‌شان معترض هستند. توهین‌هایی که بعضاً مانند نمونه «جابری» به تحقیر ناموسی هم رسیده است.

به بهانه‌ی انتشار ویدئوی رسول پناه که اعتراضات بسیاری از نمایندگان مازندران تا ائمه جمعه را در پی داشت، نگاهی کرده‌ایم به برخی از این جنجالی‌ترین توهین‌ها به مردم مازندران در یک دهه اخیر.
 
«پایتخت یک» و دودستگی مردم برابر صداوسیما

در نوروز سال ۹۰ اولین سری مجموعه پایتخت از صداوسیما پخش شد و پس از آن موجی از اعتراضات در مازندران نسبت به مضمون فیلمنامه و همچنین لهجه عجیب بازیگران آن سریال به راه افتاد. رفته رفته کمپین‌های کوچک و بزرگ جایشان را به اعتراضات رسمی توسط نمایندگان دولت و مجلس در مازندران داد. اما در همان زمان نیز بخشی از مردم استان بر این عقیده بودند که شوخی‌های این مجموعه قابل تحمل است و نباید واکنشی به آن نشان داد.
 

در خلال همان اظهار نظرات ابراهیمی معاون سیاسی امنیتی وقت استانداری مازندران در اینباره مصاحبه کرد و گفت: "عقده گشائی های اخیر در سریال پایتخت که متاسفانه عزت اجتماعی و فرهنگ قومی مازندرانی ها را بشدت هدف قرار داده و به غیرواقعی ترین شکل ممکن به زبان، لهجه، رفتار، افکار، بافت خانوادگی، ارتباطات اجتماعی و اتفاقات محتمله در یک زندگی شمالی پرداخته، تنها و تنها یادآور تفکری آپارتایدگونه علیه هر قومیتی بجز قومیت تهرانی و یا قومیت منسوب به رسانه ای های پایتخت نشین است!"

اینگونه نظرات ادامه داشت اما درنهایت با عذرخواهی دست‌وپا شکسته تیم سازنده جو موجود فروکش کرد و پس از مدتی مردم هم مسئله را فراموش کردند.
 
«پایتخت 3» از راه رسید و دوباره حاشیه ساز شد

در فروردین ماه سال 93 دوباره مجموعه پایتخت به کارگردانی سیروس مقدم از شبکه یک سیما پخش شد. این سریال بازهم حاشیه ساز شد و فیلمنامه آن به زعم بسیاری از اهالی مازندران توهینی به مردم این استان بود و دوباره ماجرای پایتخت۱ برای این سری هم تکرار شد.
 

موج جدید اعتراضات به جایی رسید که در آن زمان یوسفیان ملا نماینده وقت مردم آمل درمجلس گفت: "عده ای از نمایندگان مردم مازندران درمجلس از دست اندرکاران سریال پایتخت شکایت کردند. متاسفانه درسریال پایتخت ۳ هتاکی را به جای رساندن که مازندرانی ها رابه عنوان انسانهای ابله و کارشان به جز توهین به همدیگر چیزی نمی باشد. این سریال طنز ویا کمدی نیست اینطور وانمود می کنند که در خانه های مازندرانی اینطور نسبت به همدیگر بی احترامی وتوهین می کنند وهیچ بوی از اعتقاد نیست ."

این‌بار نیز دوباره ماجراهای گذشته اتفاق افتاد و پس از راه افتادن کمپین‌های اعتراضی تیم سازنده سعی بر دلجویی از مردم مازندران داشت و درنهایت نیز با گذر زمان مسئله به دست فراموشی سپرده شد.
 
«هومن حاجی عبداللهی» و خاطره دردسرساز در خندوانه

در یکی از شب‌های پخش برنامه خندوانه در سال ۹۴ هومن حاجی‌عبداللهی بازیگر نقش رحمت در سریال پایتخت مهمان این برنامه بود. در قسمتی از برنامه او بعد از اينكه از مازنداراني ها تعريف كرد حكايتي را ذكر كرد كه در آن فردي مازندراني از او مي پرسد ببخشيد شما مازندراني هستيد و او در جواب مي گويد «نه! قيافه من اين شكلي است». او ادامه مي دهد كه مرد مازني با عصبانيت از او مي پرسد «مگر چهره ما چه شكلي است كه شما آن را به تمسخر مي گيريد؟» حاج عبداللهي هم به قول خودش مي فهمد چه اشتباهي كرده و مي گويد: «غلط كردم»
 

البته او جوابي درست داده بود چون واقعا كار غلطي است كه فكر كنيد مازندراني ها قيافه خنده‌داری دارند اما این خاطره برای او دردسرساز شد و تا مدتی حواشی آن پیرامون حاجی‌عبداللهی وجود داشت تا آن‌که بالاخره پس از عذرخواهی از مردم مازندران آنان نیز این مسئله را فراموش کردند و دیگر چیزی از آن نشنیدیم.
 
سفر جنجالی احمدی‌نژاد به مازندران و ماجرای بیانیه جنجالی سایت بهار

در خرداد سال ۹۵ محمود احمدی‌نژاد تصمیم می‌گیرد در سفری به آمل در یادواره یکی از شهدای مدافع حرم این شهرستان شرکت نماید اما این سفر با واکنش‌های متفاوتی روبرو می‌شود تا اینکه جمع زیادی از مردم آمل به ویژه فرهیختگان، هنرمندان، فرهنگیان و اساتید دانشگاه ها در بیانیه‌ای که حاصل خرد جمعی یک کمپین بود به سفر احمدی نژاد به مازندران معترض شدند و "نه" بزرگی با چند هزار امضا گفتند.
 

بعد از انتشار این بیانه در شبکه های مجازی و پخش شدن آن در سراسر کشور تابناک به نقل از سایت خبری، تحلیلی «دولت بهار» که یاران بازمانده از دولت سابق آن را مدیریت می کنند امضا کنندگان این بیانیه  را از «مفسدین اخلاقی» و مسافران "پاتایا" خطاب کرد. خطابه ای که به شدت موجب اعتراض همگانی در مازندران شد و اعلام شد که کار این آقایان به جایی رسیده که برخی از خانواده های شهدا را «مفسیدن اخلاقی» می دانند.

درنهایت اما بدون آن‌که عذرخواهی از طرف این سایت و گردانندگان آن انجام شود به نوعی روی این مسئله سرپوش گذاشته شد.
 
«پایتخت 5» بازهم سروصدا کرد

واکنش‌های دوگانه موافق و مخالف نسبت به این سریال در مازندران تبدیل به یک عادت شده که با هربار پخش آن دوباره تکرار می‌شود. اما در این میان برخی از فصل‌های این مجموعه با واکنش‌های تند و تیز تری مواجه می‌شوند که پایتخت 5 نیز یکی از همان‌ها بود.
 

پس از پخش این سریال در ایام نوروز سال ۹۷ عبدالله رضیان رئیس وقت مجمع نمایندگان مازندران در اعتراض به آن گفت: "اغلب دیالوگ‌ها و موقعیت‌های شکل گرفته سریال پایتخت پنج، نوعی توهین مستقیم و آشکار به فرهنگ مردم خطه سرسبز مازندران است. با تمام احترامی که برای مجموعه عوامل سریال پایتخت قائلیم، توقع داریم، ایرادات متعدد این مجموعه هرچه زودتر مرتفع شود تا در آینده شاهد وقوع چنین مسائلی که می‌تواند باعث ناراحتی و زیر سوال رفتن ارزش‌ها و سنت‌ها گردد، نباشیم."

بله این‌بار با پرطرفدارتر شدن پایتخت دیگر صحبتی از شکایت و احقاق حق نشد و درنهایت نیز این سریال مانند گذشته به کار خود ادامه داد.
 
عیسی کلانتری و توهین به نمایندگان مازندران

پس از تنش‌هایی که در سال 98 در بحث پسماند مازندران رخ داد عیسی کلانتری رئیس سازمان محیط زیست کشور با مصاحبه‌ای جنجالی نمایندگان وقت استان در مجلس را زیر سوال برد.

وی در دهمین اجلاس ملی شبکه سازمان های مردم نهاد محیط زیستی گفت: «برای پسماند سه استان شمالی گیلان، مازندران و گلستان دولت یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار تصویب کرد و به مجلس فرستادیم ولی نمایندگان محترم شما که می آیند و “هارت و پورت” می کنند کوچک ترین قدمی برنداشتند و یک نفرشان یک کلمه صحبت نکرد…. فقط یک نماینده از استان فارس کمی دفاع کرد و در نهایت این بودجه به یک بخش دیگر اختصاص داده شد».
 

در زمان بیان این اظهارات کلانتری، مجلس تعطیل بود و نمایندگان در تعطیلات تابستانی بودند اما پس از شروع جلسات نمایندگان در صحن مجلس اعتراضات خود را بیان کرده و خواستار مجازات و برکناری کلانتری شدند.
کلانتری هیچگاه به شکل واضح عذرخواهی نکرد و البته توضیح این‌که اکنون هیچ‌یک از نمایندگان مازندران در مجلس حضور ندارند اما عیسی کلانتری همچنان رئیس محیط زیست کشور است.
 
ماجرای پسر شلوارک پوش در کلاردشت

شهریورماه سال جاری و در روزهای اوج‌گیری موج دوم کرونا و محدودیت سفرها کلیپی در فضای مجازی وایرال شد که در آن پسری با موهای استخوانی جلوی دوربین موبایلش و در اینستاگرام توهین‌های عجیب و غریبی را به مازندرانی‌ها نسبت می‌دهد.
 

محمدرضا جابری در این کلیپ از نگاه متعجب مردم به شلوارکش حرف می‌زند و آنان را لایق بدبختی می‌داند. همچنین در بخشی از حرف‌هایش به این مسئله نیز اشاره می‌کند که دختران مازندرانی همیشه به دنبال معاشرات با افرادی مثل او هستند.

همین حرف‌ها کافی بود تا مردم شبانه آدرس خانه او در کلاردشت را پیدا کنند و به آن‌جا بروند. اما او که پیش‌تر واکنش‌های منفی مردم را علیه خود در فضای مجازی دیده بود قبل از اینکه کسی او را پیدا کند به تهران فرار کرد و در کلیپ‌های دیگری با حالت عجز از مردم مازندران عذرخواهی کرد اما این بار مازندرانی‌ها از حق خود نگذشته و خواهان برخورد با او برای عبرت سایرین شدند.

در همین راستا با دستور قضایی صادره توسط دادستان مرکز استان مازندران به عوامل انتظامی، متهم در کمتر از ۲۴ ساعت شناسایی و دستگیر شد و به استان بازگردانده شد. وی در نهایت بابت تشویش اذهان عمومی، توهین و افترا مجموعا به تحمل ۳ سال حبس و ۱۴۸ ضربه شلاق تعزیری و مجازات تکمیلی منع اقامت و تردد در استان‌های ساحلی شمال کشور و اقامت اجباری در مناطق محروم به مدت ۲ سال محکوم شد.
 
توهین به مازندرانی‌ها توسط مسافران این‌‌بار در رامسر

سال 99 شاید تلخ‌ترین سال از بابت توهین‌های نژادپرستانه و قومیتی به مردم مازندران باشد. چندروز پس از صدور احکام «م.ج» کلیپی از دو نوجوان در رامسر پخش شد که با در دست داشتن تابلوی اجاره ویلا شروع به توهین به مردم مازندران کردند. توهین‌هایی که حتی دوباره گفتن و خواندنش شاید کار درستی نباشد.
 

هرچه بود اما این‌بار نیز مردم کوتاه نیامدند و خواستار برخورد با متخلفان شدند. بعد از تحقیقات مشخص شد این افراد اهل جنوب کشور هستند که برای تفریح به رامسر مسافرت کرده بودند.

پس از شناسایی متهمین مورد نظر،با هماهنگی و اخذ نیابت قضایی،دو نفر از آنها در یکی از استانهای مرزی جنوب غربی کشور با تلاش مامورین اعزامی از فرماندهی انتظامی شهرستان رامسر دستگیر و جهت سیر مراحل قانونی تحویل مراجع قضایی شدند.
هنوز از محاکمه و سرنوشت آنان اطلاعاتی منتشر نشده اما احتمالا باید مجازاتی همچون جابری پسر سلوارک پوش در انتظار آنان نیز باشد.
 
آخرین توهین کننده شبانه استعفا داد

ماجرای رسول‌پناه مدیرعامل مستعفی پرسپولیس نیز در ابتدای مطلب به آن اشاره شد اما باید گفت که او نیز پیش از این‌که خبر استعفایش رسانه‌ای شود از مردم مازندران عذرخواهی کرد و گفت: ارادت ما به مردم همه استان های کشور به ویژه مردم مازندران روشن است و نه تنها هیچ قصدی برای اسائه ادب به مردم مازندران نبود بلکه در آن لحظه وقتی خبرنگار وسط صحبت های من اسم مازندران را می آورد، ناخودآگاه تکرار می کنم و اگر برداشت توهین از این صحبت ها صورت گرفته از مردم اصیل و بزرگوار مازندران عذرخواهی می کنم.
 

اما گفته‌های او به‌قدری با واکنش تند مردم و مسئولان مازندران روبرو شد که دیگر حتی دندان‌پزشک وزیر بودن هم کمکی به او نکرد و مجبور شد تا برای همیشه از سرخ‌پوشان جدا شود.

فقط در یک نمونه مهدی سعادتی رئیس مجمع نمایندگان مازندران در واکنشی تند به اظهارات رسول پناه گفت: "اظهارات وقیحانه این عنصر ورزشی مایه تاسف و غیرقابل تحمل است. اینگونه اظهارات و ادبیات نادرست درمورد مردم بافرهنگ دیار علویان نشانه عدم بلوغ فکری و فرهنگی خالقان آن است. وزیر ورزش باید با برخورد قاطع با عاملان هتاکی به مردم مومن مازندران از تداوم اینگونه رفتارهای ناپسند اجتماعی توسط فعالان ورزشی جلوگیری کند."

این واکنش‌ها پس از رفتن او نیز همچنان ادامه دارد و به نظر می‌رسد سریال توهین و تحقیر مردم مازندران هم همچنان ادامه داشته باشد.


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از  پایگاه خبری تحلیلی  عبارت، تاریخ انتشار:  3 آبان  1399  ، کدخبر: 55886  ،www.ebaarat.ir
اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۶
7
6
به نظرم از اين ميون بايد تمومي پايتخت هارو برداشت چون اصلا توهين نبود نهايتا نقدي سازنده به رفتار يك قوم در ايران داشت كه نمونش رو براي اقوام ديگه هم داشتيم
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین