پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۰۸۶۵۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۹:۵۸
کورش کبیر به عنوان بنیانگذار سلسه هخامنشی در سال ۵۴۶ قبل از میلاد مسیح، پایتخت جدید فرمانروایی قدرتمند خود را در ۱۳۰ کیلومتری شمال شیراز کنونی به نام پاسارگاد ساخت. در طول تاریخ از پاسارگاد جز مقبره کورش، که اکنون در سه کیلومتری غرب جاده شیراز – اصفهان واقع شده است، اثری باقی نیست.
شعار سال:در کاوش‌های باستان شناسی به این نتیجه رسیدند که در ساخت پاسارگاد ترکیبی از معماری‌های آناتولی، بین النهرین و ایران به صورت ماهرانه با یکدیگر تلفیق شده است.

در مقبره کوروش قطعات سنگ‌ها را با بست‌های آهنی دم چلچله‌ای (خاص هنر هخامنشی) وصل کرده‌اند و از هیچ گونه ملاتی جهت اتصال سنگ‌ها به هم استفاده نکرده‌اند. سنگ‌های مقبره کوروش که از معدنی در شمال خاوری سیوند به‌دست آمده، در قطعات بسیار بزرگ که گاه وزن هر کدام آن‌ها به ده‌ها تن می‌رسد، به شیوه خشکه‌چین بر روی هم چیده و بنا گردیده است.

این قطعات آهنی در طول زمان از چشم سارقان پنهان نمانده است. علیرغم گذشت بیش از ۲۵۰۰ سال از عمر بنای مقبره کوروش و پشت سر گذاردن زمین‌لرزه‌ها و حادثه‌های دیگر طبیعی و انسانی، بنای مقبره کوروش بزرگ همچنان سالم و پایدار و استوار بر جای مانده و نشانه‌ای است از توانمندی‌ها و شایستگی‌های معماران، دانشمندان و صنعتگران ایرانی در ایران باستان.
 
لحظاتی در کنار آرامگاه کوروش
 
لحظاتی در کنار آرامگاه کوروش
 
لحظاتی در کنار آرامگاه کوروش
 
لحظاتی در کنار آرامگاه کوروش
 
لحظاتی در کنار آرامگاه کوروش
 
لحظاتی در کنار آرامگاه کوروش
 
لحظاتی در کنار آرامگاه کوروش
 
 
شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از گسترش، تاریخ انتشار: ۷آبان ۱۳۹۹، کد خبر: ۱۳۱۰۵۱، gostaresh.news
اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
شیعه
Germany
۲۰:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۹
0
0
این سازه قبر مادر حضرت سلیمان است نه کوروش
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین