شعار سال: حرمت الله رفیعی رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران در نامهای به وزارت کار با بیان این کرونا فعالیت ۳۵۰۰ را به صفر رسانده تاکید کرد: با چالش بیکاری ۲۵۰۰۰ نفر در این صنعت روبرو هستیم.
شوک دوم صنعت گردشگری ایران، گرانی ۱۵۵ درصدی بلیت هواپیما با اراده شرکتهای هواپیمایی بود. اتفاقی که ابتدا با چراغ سبز و هماهنگی سازمان هواپیمایی کشوری آغاز شد و بعد با اعتراضات گسترده مردم و مجلس، وزیر راه مجبور به صدور دستور توقف آن داد گفت: «ایرلاینها صورتهای مالی شان را ارایه کنند تا دربارهی قیمت تصمیم گیری شود» و در نهایت با فشار مجلس قرار شد کمیتهای در کمیسیون عمران با حضور سازمان هواپیمایی کشوری، ایرلاینها و احتمالا سازمان حمایت از مصرف کننده و انجمن صنفی آژانسهای گردشگری، با بررسی و آنالیز هزینه ها، قیمت منصفانه بلیت را اعلام کنند.
در مجلس هم دیدگاه البته دیدگاه غالب این است که شرکتهای هواپیمایی گران نمایی میکنند. به عنوان نمونه اقبال شاکری عضو کمیسون عمران مجلس تاکید دارد ایرلاینها هزینه هایشان را درست بیان نمیکنند. او به خبرگزاری خانه ملت گفت: «نرخ نامه جدید حمل و نقل هوایی متناسب با هزینههای مصرفی ایرلاینها نیست. بعد از اعلام نرخنامه جدید، دلایل افزایش قیمتها و تناسب این مسائل با میزان هزینهها را بررسی کردم، حتی با چندین کارشناس و مسئول مرتبط نیز در این رابطه صحبت کردم، از این رو به نظر میرسد که نرخهای اعلامی به هیچ وجه واقعی نیست.»
آدرس غلط وزیر راه در افزایش نرخ بلیت هواپیما
خبرگزاری میزان با گزارشی با عنوان «آدرس غلط وزیر راه در افزایش نرخ بلیت هواپیما:دولت به ایرلاینها هزار میلیارد تسهیلات داده است» نوشت: گویا وزیر راه فراموش کردهاند که خودشان چراغ سبز برای افزایش نرخ بلیت هواپیما را نشان دادند و پس از افزایش بیش از ۱۰۰درصدی نرخ بلیت، حالا به قیمتهای جدید انتقاد کرده و بدون ذکر این مسئله که تنها ۴ماه از افزایش نرخ بلیت هواپیما میگذرد و البته حدود یک هزار میلیارد تومان هم تسهیلات حمایتی به شرکتهای هواپیمایی اعطا شده، بازهم از افزایش نرخ بلیت (هرچند به کمترین میزان) سخن گفته اند.»
شرکتهای هواپیمایی هم البته به دستور توقف افزایش قیمت اسلامی وزیر راه توجهی نکردند و قیمت هایشان را افزایش دادند. خبرگزاری مجلس در گزارشی دراین باره نوشت: «بر اساس اطلاعات واصله از سوی برخی شرکت خدمات گردشگری، ایرلاینها بر خلاف دستور صریح وزیر راه و شهرسازی به صورت مخفیانه و چراغ خاموش اقدام به افزایش قیمتها و بالا بردن حداقل نرخ بلیط هواپیما کرده اند. طبق نرخ نامه جدید و مورد توافق ایرلاین ها، کف و حداقل قیمت بلیط هواپیما نسبت به نرخ نامه قبلی حدود ۱۰۰ درصد افزایش یافته است، بر اساس گفته برخی از فعالان شرکتهای خدمات گردشگری، این افزایش مورد توافق ایرلاینها بوده و اگر شرکت هواپیمایی این نرخ نامه را رعایت نکرده و بلیط را با قیمت پایینتر ارائه کند، از سوی ایرلاینها تحریم خواهد شد.»

افزایش مخفیانه قیمت بلیت هواپیما
محمدرضا رضایی کوچی رئیس کمیسیون عمران مجلس در واکنش به افزایش مخفیانه قیمت بلیت هواپیما گفت: «قطعا این مسئله به هیچ وجه قابل قبول نیست و وزیر راه و شهرسازی باید مراقب اقدامات مخفیانه زیرمجموعههای خود باشد، زیرا به نظر میرسد که ایرلاینها به دنبال افزایش چراغ خاموش قیمتها هستند.»
درحالی که به نظر میرسد وزارت راه از طریق سازمان هواپیمایی کشوری باید جلوی افزایش قیمت و کنترل ایرلاینها تا تعیین تکلیف را میگرفت، وزیر راه توپ گرانی بلیت را به زمین تعزیرات حکومتی شوت کرد و گفت: افزایش قیمت بلیت هواپیما لغو شده است و هر شرکت هواپیمایی که افزایش قیمت بلیت در پروازهای داخلی اعمال کند، به سازمان تعزیرات حکومتی معرفی میشود.
هنوز جلسه کمیته بررسی نرخ بلیت هواپیما برگزار نشده، اما ایرلاینها بلیت هایشان را گران کرده اند، با استفاده از زور سازمان هواپیمایی کشوری، آژانسها و سایتهای فروش بلیت را مجبور به رعایت قیمت کف بلیت کرده اند و به عبارت سادهتر جلوی ارزان فروشی را گرفته اند، وزیر گردشگری با یک نامه ملایم به وزیر راه برای خالی نبودن عریضه از افزایش قیمت گله کرده، وزیر راه هم با جا خالی دادن، موضوع نظارت بر گرانی فعلی را متوجه سازمان تعزیرات حکومتی کرده، مجلس هم غیر از انتقاد اقدام عملی نکرده، در این سو، اما چیزی که نصیب مردم شده: گرانی قطعی بلیط هواپیما و تعطیلی و رکود آژانسها و سایتهای فروش بلیت و صنعت گردشگری ایران است.
شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از همشهری آنلاین، تاریخ انتشار:۸ آبان ۱۳۹۹، کدخبر: hamshahrionline.ir، ۵۶۰۸۶۱