پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۰۸۸۷۷
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۰۹ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۸
به گفته خیلی‌ها تغییر خوب است! اما نه هر روز و هر دقیقه و هر لحظه نه تنها نتیجه مثبتی ندارد که مطمئنا قیمت بلیت پرواز‌های داخلی این روز‌ها دست خوش تغییرات روزانه و لحظه‌ای است
شعار سال: گرانی قیمت پرواز‌های داخلی در حالی رقم خورد که بهانه‌ها برای افزایش ان قابل تامل است

 به گفته خیلی‌ها تغییر خوب است! اما نه هر روز و هر دقیقه و هر لحظه نه تنها نتیجه مثبتی ندارد که مطمئنا قیمت بلیت پرواز‌های داخلی این روز‌ها دست خوش تغییرات روزانه و لحظه‌ای است

این روز‌ها گرانی به پهنای آسمان رسید، اینبار قرعه گرانی از کف بازار مرغ و تخم مرغ تا مسکن به اوج آسمان پر کشید و پرواز‌های داخلی و خارجی را شامل هم شده که گویا با نشست و برخواست هر هواپیما نرخ آن هم تغییر می‌کند، نوسان قیمت پرواز‌ها هر روز تیتر اول خبر‌ها می‌شود و مسئولی گرانی پرواز‌ها را تاکید می‌کند و فلان مسئول افزایش قیمت‌ها را تکذیب!

در چند روز گذشته خبری منتشر شد مبنی بر افزایش قیمت پرواز‌های داخلی که به ادعای خودشان از ب بسم الله تا نون پایانی آن به رشد قیمت «ارز» تمام می‌شود.

اگر کارتان با پرواز گره خورده باشد و جیبتان توانایی پرداخت هزینه‌های زیاد ان را داشته باشد به راحتی می‌توان دریافت که هزینه امروز پرواز‌ها نسبت به ماه گذشته با چه رشد عجیب و غریبی روبرو بوده است.

خوب برای بررسی ماجرای گرانی قیمت پرواز‌ها باید کمی به عقب برگردیم یعنی تقریبا ۲۰ روز پیش، قصه از آن‌جا شروع شد که انجمن شرکت‌های هواپیمایی ایران در نرخ‌نامه‌ای جدید که براساس دلار ۲۸ هزارتومانی تعیین شده بود، حداکثر قیمت بلیت هواپیما را در بیش از ۶۰ مسیر به بیش از یک میلیون تومان اعلام کرد.

برای مثال پرواز یزد به تهران که در ابتدای فصل پاییز بین ۱۸۸ تا ۴۰۰ هزار تومان بود یکباره با رشد غیرمنتظره‌ای به حداقل ۴۰۰ هزارتومان رسید! و این یعنی افزایش ۱۵۵ درصدی قیمت بلیت پرواز‌های داخلی!
 


۱۹ مهر ماه عضو کمیسیون عمران مجلس از ورود به پرونده افزایش قیمت بلیت هواپیما خبر داده و نرخنامه جدید را غیرواقعی اعلام کرد که به فاصله چند ساعت پس از واکنش مجلس به افزایش ناگهانی و چشمگیر قیمت بلیت هواپیما، وزیر راه و شهرسازی هم از منتفی شدن اقدام انجمن شرکت‌های هواپیمایی خبر داد.

اما علیرغم همه واکنش مجلس و منتفی شدن ماجرا توسط وزارت راه و شهرسازی قیمت بلیت‌ها همچنان با نرخ عجیب و غریب در حالت قبلی خود تا به امروز باقی مانده است به گونه‌ای که نرخ پرواز یزد به تهران هم اکنون حداقل ۴۰۶ هزارتومان به فروش می‌رسد.

انجمن شرکت‌های هواپیمایی مدعی شد افزایش قیمت بلیت هواپیما با احتساب ۲ عامل انجام می‌شود و نرخ‌های جدید بر اساس ارز ۲۸ هزار تومانی و با توجه به رعایت فاصله گذاری اجتماعی و تکمیل فقط ۶۰ درصد ظرفیت پرواز‌ها از ابتدای آبان ماه، تعیین شده است.

به گفته مقصود اسعدی سامانی دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی به تازگی ستاد مقابله با کرونا ابلاغ کرده است که در راستای فاصله گذاری اجتماعی در پروازها، شرکت‌های هواپیمایی فقط ۶۰ درصد ظرفیت هواپیما را برای فروش عرضه کنند؛ این موضوع از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا به سازمان هواپیمایی ابلاغ شده است و سازمان هواپیمایی کشوری هم به شرکت‌های هواپیمایی ابلاغ کرده است که از اول آبان ماه ۹۹ فقط ۶۰ درصد ظرفیت هواپیما‌ها فروخته شود.

وی گفته بود که همزمان با این موضوع، شرکت‌های هواپیمایی به تازگی با مشکل نوسان شدید ارزی و افزایش قیمت ارز هم مواجه شده‌اند، حدود ۶۰ درصد هزینه‌های شرکت‌های هواپیمایی، ارزی است، قطعات هواپیما و موتور از خارج کشور تهیه می‌شود که باید شرکت‌ها برای تأمین آن ارز پرداخت کنند، بنابراین این دو موضوع (فروش ظرفیت ۶۰ درصد و نوسانات ارزی) تأثیر مستقیم روی هزینه‌های شرکت‌های هواپیمایی دارد و شرکت‌ها ناگزیر هستند با توجه به این دو مورد، قیمت‌های جدید برای پرواز‌ها تعیین کنند.

خوب در خصوص ابلاغ ستاد کرونا و رعایت فاصله اجتماعی و فروش تا ظرفیت ۶۰ درصد همین بس که تا به امروز برای رعایت پروتکل‌ها در پرواز‌های داخلی هیچ نظارتی نیست و همه پرواز‌ها با تکمیل ظرفیت عادی پروازهایشان را به مقصد رسانده اند، تا جایی که عدم رعایت فاصله اجتماعی در پرواز‌ها به ویژه پرواز‌های یزد به تهران صدای مسافران را دراورد.
 


در خصوص نوسانات ارز و هزینه ایرلاین‌ها هم حرمت‌الله رفیعی رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی گفت: ایرلاین‌ها در حالی افزایش قیمت دلار را دلیل افزایش قیمت بلیط می‌دانند که بیشتر هزینه‌های آن‌ها با ریال است. هزینه سوخت، حقوق کارمندان و دیگر هزینه‌ها را به ریال می‌دهند و حتی برای خرید و تعمیر هواپیماهایشان وام از بیت المال می‌گیرند؛ اما با افزایش قیمت دلار از این موضوع سو استفاده و به ضرر منافع ملی رفتار کرده و تنها به فکر سود خودشان هستند.

علیرضا پاک‌فطرت نماینده مردم شیراز و عضو کمیسیون عمران هم در این خصوص گفته است: وزارت راه و شهرسازی در خصوص افزایش قیمت بلیت‌های هواپیمای مشورت و هماهنگی نکرده است، اگر فکر می‌کنند که قیمت بلیت هواپیما با دلار مقایسه می‌شود، بی‌احترامی به فهم و شعور مردم است، زیرا نیروی انسانی از خلبان گرفته تا بقیه پرسنل بر اساس ریال حقوق دریافت می‌کنند، سوخت هواپیما با ریال به فروش می‌رسد و هزینه تعمیرات و امثالهم با ریال محاسبه می‌شود. فقط در خریداری برخی از قطعات هواپیما که آن هم حدود ۱۰ درصد است از دلار استفاده می‌شود.

از این موضوعات هم که بگذریم چندی پیش رئیس سازمان هواپیمایی کشور از باب دیگر برای افزایش نرخ پرواز‌ها سخن گفت و اعلام کرد: افزایش قیمت‌هایی که هم اکنون در سایت‌های فروش و ایرلاین‌ها وجود دارد به دلیل تعطیلات پیش رو بوده و در برخی از مسیر‌ها تغییرات طبیعی بوده که البته در این بخش نباید حضور و دخالت چارتر کننده‌ها را نادیده بگیریم!

مشکلات و گرانی‌های بلیت هواپیما به دلیل حضور چارتر کننده‌ها و سایت‌های فروش است و ما چندین بار به شرکت‌های هواپیمایی اعلام کرده‌ایم که باید چارتر‌ها را کنسل کنند چرا که چارت کنندگان زمینه‌ساز چنین اوضاعی هستند و باعث ایجاد نابسامانی در نرخ‌های پرواز شده‌اند.

از خوش طبعی رئیس سازمان هواپیمایی که بگذریم! این ادعا هم با حساب دو دو تا چهارتا می‌توان به پاسخی رسید.

فرودگاه یزد روزانه ۸ پرواز به مقاصد تهران، مشهد، تبریز و بندرعباس دارد که عمده این پرواز‌ها ایرلاین‌هایی هستند که به اصطلاح فروش سیستمی دارند و تنها دو یا سه پرواز که مربوط به ایرلاین‌ها کاسپین و پویا است چارتری به فروش می‌رسند.
 

در حال حاضر برخی ایرلاین‌ها غیرچارتری نرخی بالاتر از پرواز‌های چارتر دارند و قیمت ان‌ها به بیش از ۵۰۰ هزار تومان می‌رسد.

این تناقض در گفتار و افزایش سرسام اور نرخ پرواز‌ها دو نتیجه بیشتر ندارد یکی فشار مضاعف بر بدنه جامعه و کمک به گرانی‌ها بیش‌تر و دوم به خطر انداختن حیات نیمه جان گردشگری که با این تفاسیر باید فاتحه گردشگری را هم خواند.

سوال مهم‌تر اینجاست که مردم تا چه زمان باید تاوان سنگین کرونا، بی برنامه گی هفت ساله دولت در رشد تورم و نابسامانی و عدم نظارت بر ایرلاین‌ها و صنعت حمل ونقل هوایی را بدهند؟
 
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از شبکه اطلاع رسانی راه دانا، تاریخ انتشار: 7 آبان 1399، کدخبر: 1661735، www.dana.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۹
0
0
دم شعار سال گرم که دست از سر این هواپیمایی ها بر نمیداره! همینطوری با قدرت ادامه بدید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۹
0
0
اما تو این جنگ نابرابر کسی پیروز میدان نشد جز همین ایرلاین ها
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۶
0
0
الان مشکل اقتصادی کشورمون از توابع نظارت نداشتن هست و گرنه خیلی چیزها داخلی هست و به عوامل خارجی هم ربطی نداره
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین