پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۰۹۶۸۰
تعداد نظرات: ۸ نظر
تاریخ انتشار : ۱۳ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۰
برخی گمان می‌کنند که تحصیلات نمی‌تواند اشتغال را تضمین کند، اما به روایت آمار تحصیلات افراد را به اشتغال نزدیک می‌کند.

شعار سال: هر ساله حدود ۲ میلیون نفر درگیر آزمون‌های ورود به دانشگاه‌ها هستند. تعداد زیاد مخاطبان این آزمون‌ها این سؤال را به ذهن‌ها متبادر می‌کند که آیا راه پیشرفت از دانشگاه‌ها می‌گذرد؟

آیا تحصیلات اشتغال را تضمین می‌کند؟

بسیاری سال‌ها برای درس خواندن تلاش می‌کنند تا در آینده موفقیت خود را تضمین کنند و به موقعیت‌های اجتماعی و شغلی بهتری دست یابند.

اساساً رسالت دانشگاه‌ها این است که نیروی انسانی متخصص تربیت کنند و علوم مختلف را به آنها بیاموزند تا فارغ التصحصیلان دانشگاهی زندگی و کار بهتری داشته باشند.

در این میان برخی معتقدند که آموزش دانشگاه‌ها در اشتغال فارغ التحصیلان تأثیر چندانی ندارد. این مخالفان تحصیل زندگی برخی را گواه ادعای خود قرار می‌دهند. اگر به اطرافمان با دقت بنگریم می‌بینیم که فارغ التحصیلان دانشگاهی در شغل‌هایی غیر از رشته‌هایی که در آن تحصیل کرده‌اند مشغول به کار شده‌اند.

در بیان این نمونه‌ها می‌توان به رانندگان تاکسی اشاره کرد که تحصیلات دکتری دارند یا مغازه‌دارانی که فارغ التحصیل دوره کارشناسی ارشد هستند. وقتی با این افراد هم نشین می‌شوید اطلاعات زیادی در امور مختلف دارند و اگر از آنها بپرسید که چرا شغل دیگری را انتخاب نکرده‌اند، می گویند: آشنایی در اداره یا دستگاهی نداشتم که بتوانم در شغل دیگری مشغول به کار شوم.

اما آمارها نشان می‌دهد که آنقدرها واقعیت‌ها با ایده آل‌ها فاصله ندارد.

محمدسعید سیف، مدیرکل ارتباط با صنعت وزارت علوم در این خصوص می‌گوید: درصد اشتغال دانش آموختگان مقطع دکتری از ۸۱.۵۹ درصد در سال ۱۳۹۸ به ۸۳.۵۳ درصد در سال ۱۳۹۹ و درصد اشتغال دانش آموختگان مقطع کارشناسی ارشد از ۶۳.۶۷ درصد در سال ۱۳۹۸ به ۶۵.۲۱ درصد در سال جاری افزایش یافته است.

وی همچنین می‌افزاید: اشتغال فارغ‌التحصیلان در مقطع کاردانی ۴۵,۹۴ درصد، کارشناسی ۴۹.۲۵ درصد بوده است.

سیف معتقد است: نرخ اشتغال در مقاطع کاردانی و کارشناسی در سال ۹۹ نسبت به ۹۸ کاهش داشته اما در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری با افزایش همراه بوده است.

مدیر کل دفتر ارتباط با صنعت و جامعه وزارت علوم اضافه می‌کند: همچنین در سال ۹۹ بیشترین نرخ اشتغال مربوط به فارغ‌التحصیلان دکتری و پایین‌ترین نرخ مربوط به فارغ‌التحصیلان مقطع کاردانی بوده است.

این آمارها بیانگر آن است که فارغ التحصیلان تحصیلات تکمیلی شانس بیشتری برای اشتغال دارند و به این ترتیب هر چه میزان تحصیلات کمتر باشد یافتن شغل کمی دشوارتر است.

اقدامات دانشگاه‌ها در مسیر کارآفرینی

در این میان دانشگاه‌ها در سال‌های اخیر در مسیر کارآفرینی قرار گرفته‌اند و برنامه‌هایی برای دانشجویان طراحی کرده‌اند که می‌توان به دوره‌های مهارت افزایی، ارتباط با صنعت و جامعه اشاره کرد. به نظر می‌رسد این طرح‌ها توانسته فارغ التحصیلان دانشگاهی را به اشتغال نزدیک کند چراکه آمارهای مقایسه‌ای سالانه نسبت به سال گذشته رشد را نشان می‌دهد.

ایجاد پارک‌های علم و فناوری در زیرمجموعه دانشگاه‌ها باعث شده که صاحبان ایده بتوانند در آن‌ها پا گیر شوند و ایده‌های خود را به محصول نهایی تبدیل کنند. اکنون در کشور جشنواره‌هایی برگزار می‌شود که فارغ التحصیلان دانشگاهی دارای ایده به سرمایه گذاران متصل شوند و از این راه ایده‌های خود را محقق کنند. حتی برخی از سرمایه گذاران این افراد را در صنایع خود استخدام می‌کنند.

البته مشکلاتی در این مسیر وجود دارد که می‌توان به برخی از بروکراسی‌های اداری، عدم اقبال ۱۰۰ درصدی صنعت نسبت به دانشگاه‌ها و فقدان دروس کاربردی در دانشگاه‌ها اشاره کرد. بسیاری از صاحب نظران معتقدند که اگر این چالش‌ها برطرف شود با وجود تحریم‌ها و مشکلات عدیده اقتصادی پیشرفت کشور تضمین می‌شود.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری آنا، تاریخ انتشار: 13 آبان ۱۳۹۹، کد خبر:527892، ana.press

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۳
0
0
امیدواریم این ها بتونن دانشگاه هارو به بازار کار وصل کنن و از این طریق اشتغال زایی به روند مناسب خودش برسه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۳
0
0
دانشگاه ها در زمینه کارفرینی هیچ وقت نتونستن عملکرد خوبی داشته باشن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۳
0
0
کار افرینی در ایران میتونه زمینه ساز خیلی از اتفاقات عجیب غریی بشه که صنعت و تولد مارو رشد زیادی بده
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۳
0
0
دانشگاه صنعتی نوشیروانی یکی از بهترین دانشگاه ها در ارتباط با صنعت هست
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۳
0
0
من که این هارو شعاری بیش نمیدونم و فکر میکنم مونده تا ایران به اینجا برسه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۴
0
0
اینها تو دانشگاه دانشجوها رو بیسواد بار میارند باز برای بازار کار آماده می‌کنند دیگه نوبره
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۴
0
0
دانشگاه های به خصوص دولتی در ایران میتونن نخبه های زیادی وارد صنعت کنن اما باید برنامه ریزی داشت
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۴
0
0
هنوز دانشگاه های ایران خیلی فاصله دارن تا کارافرینی ها! باید این مهم رو باور کنیم
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین