پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۱۰۳۹۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۷ آبان ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۰
شتاب‌زدگی در راه‌اندازی خانه موز‌ها و نبود مطالعات پایه‌ای دقیق، استناد به گفته‌ها و روایت‌های شفاهی بدون مدارک مستند و تکیه بر حداقل‌های آثار و اسناد موجود و مکفی تلقی کردن آنها، آسیب‌های جبران ناپذیری بر ساختار خانه موزه‌ها خواهند زد.
شعار سال:جنبشی که امروز در تبدیل خانه‌ها به خانه موزه‌های مشاهیر و رشد فضاهای فرهنگی در شهرها شکل گرفته است در عین حال که بسیار قابل تقدیر هست ، از هر حیث قابل بررسی و قابل تحقیق است .

از طرفی نهیب عدم ایجاد  و طراحی موزه هایی با انگیزه تولد موزه و محتوایی تازه را گوشزد می‌کند و در عین حال امکان معرفی هویتی غیر واقعی از فرد را نیز فراهم می‌سازد.

رسیدن به یک هویت واقعی و دقیق از مشاهیر مستلزم استفاده از منابع و مستندات تاریخی و علمی است.

شتاب‌زدگی در راه‌اندازی خانه موزها و نبود مطالعات پایه‌ای دقیق ،استناد به گفته‌ها و روایت‌های شفاهی بدون مدارک مستند و تکیه بر حداقل‌های آثار و اسناد موجود و مکفی تلقی کردن آنها،آسیب‌های جبران ناپذیری بر ساختار خانه موزه‌ها خواهند زد.

تبدیل خانه‌های مشاهیر به فضاهای تاریخی و خانه موزه‌ها هر چند جنبشی قابل تقدیر است،لیکن مخاطره‌آمیز نیز هست .در باز تعریف هر شخصیتی کج راهه رفتن‌ها و معرفی‌های بدون استناد می‌تواند یک حرکت ضد موزه‌ای و خلاف اهداف خانه موزه‌ها محسوب شود.

دقت در احصا و جمع آوری آثار مستندات مربوط به مشاهیر ،تهیه و تدوین سناریوی مناسب شان و مقام و منزلت آنها ،توجه به تمام جنبه های هنری و یا علمی و سیاسی افراد و نوع نمایش آثار و استفاده از قالب‌های نمایشی متناسب آثار و رشته‌های تخصصی مشاهیر ،حفظ هویت و اصالت فضاهای تاریخی در خانه موزه‌ها و استفاده از تزئینات و جنبه‌های زیبایی شناختی آنها در راستای معرفی شخصیت‌ها از موارد مهم در راه‌اندازی خانه موزه ها است.

موزه موسسه‌ای دائمی ست و این شتابزدگی و سهل‌انگاری در مطالعات و تکیه بر اطلاعات مجازی صرف و پرهیز از مطالعات کتابخانه‌ای و رخوت در جمع‌آوری مستندات و اطلاعات و آثار جهت معرفی شخصیتها در خانه موزه ها باعث می شوند این افراد در جایگاه مناسب خود معرفی نشوند و چون این شیوه به صورت دائمی و ماندگار خواهند بود باعث ایجاد شبهات فرهنگی نیز خواهند شد.

ماندگاری این موسسات و فراهم نشدن تغییر محتوای آنها خسارت‌های جبران ناپذیری بر بدنه موزه‌های متشکله وارد خواهند آورد. موزه‌های که ادامه حیات آنها با مشکلات زیادی مواجه خواهد شد و تغییر دوباره‌ی آنها ما را با چالش های زیادی مواجه خواهد کرد.چه بسا امروز تدبیر و تفکر در طراحی خانه موزها و محتوای با کیفیت آنها بهتر از چاره‌یابی فردا خواهد بود.

گیسو فکوری نوشاد کارشناس موزه‌داری امور موزه‌های استان آذربایجان شرقی
 

پایگاه تحلیلی-خبری شعار سال ،برگرفته از کانال تلگرامی میراث باشی
اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۸
0
0
اين استان معدن اينطور چيز هاست و قدر ندونستن تا به اين مرحله از مهجوريت رسيده
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین