پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۱۱۱۷۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۲ آبان ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۶
محمد حسن محبعلی مشاور و ناظر پروژه حوض مسجد در این خصوص مرمت تعمیرات مسجد امام خمینی بازار تهران توضیحاتی ارائه کرد که در زیر می‌خوانید.
شعار سال:به اطلاع می‌رساند به درخواست تولیت محترم مسجد در سال 1394، بنا مورد مطالعه و بررسی قرار گرفت و آسیب‌شناسی کامل در تمام قسمتهای مسجد انجام شد و با توجه به آسیب‌شناسی طرح مقاوم‌سازی و مرمت تزیینات بدنه و عایق کاری بامها و اصلاح منظر مسجد تهیه شد که این طرح‌ها هم به استان تهران و هم به ستاد میراث‌فرهنگی کشور ارسال شده است.

قابل ذکر است تمام اقدامات و طرحهای تهیه شده بر مبنای اصالت بنا و منطبق بر قوانین مرمتی است.

در مورد حوض وسط صحن مسجد نیز پس از مطالعه و گمانه‌زنی حدود سه ماه و بررسی لازم و ملاحظه عکسهای آلبوم خانه ناصری کاخ گلستان ملاحظه شد که در زمان اواخر پهلوی و پس از انقلاب اسلامی حدود ۷۰ سانتی متر الحاقات روی حوض اصلی با بتن آرمه اضافه شده و با کاشیهای صنعتی کاشی شده است که با برداشت این الحاقات حوض اصلی قاجاریه کاملاً نمایان خواهد شد.

قابل ذکر است که بیش از ۹۰ درصد حوض قاجاریه سالم است.

لازم بذکر است که در معماری ایرانی حوض بصورت ساده و بدون ارتفاع بوده تا نمایانگر آسمان و نمای بنا باشد که نمونه‌های آن را در چهلستون اصفهان یا خانه بروجردی‌ها در کاشان و در تمام بناهای تاریخی کشور قابل ملاحظه است.

در نتیجه با توجه به مطالعات کامل، طرح اصلاح حوض تهیه شد و چند روزی است که شروع به اجرا شده است که ان شاا... در آینده حوض اصلی که زیبایی فضای مسجد است، نمایان خواهد شد.

قابل ذکر است تاکنون حدود ۷۰۰ صفحه گزارش مرمت تهیه و ارائه شده است. که در آینده کتاب مرمت جامع مسجد به چاپ خواهد رسید.
 

پایگاه تحلیلی- خبری شعار سال، برگرفته از کانال تلگرامی میراث باشی
اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۴
0
0
به نظر من در اين زمينه ها نبايد اين همه بودجه صرف كرد مردم گرسنه ان
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین