وی با بیان اینکه به دلیل مشکلات اقتصادی که در جامعه رخ میدهد، شاهد بروز و ظهور جرایمی نظیر قاچاق چوب در استانهای شمالی هستیم، افزود: یکی از اولویتهای مأموریتی، پیشگیری از قاچاق چوب به شمار میرود.
سرهنگ مهدی عسگری با اظهار اینکه حساسیت ویژهای نسبت به قاچاق چوب صورت گرفته است، یادآور شد: کوچکترین مسائل مربوط به قاچاق چوب توسط منابع محلی به یگان حفاظت اطلاع رسانی میشود.
فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی مازندران – نوشهر با اشاره به سختگیریهای اعمال شده که منجر به کاهش قاچاق چوب شده است، افزود: قبلاً در قالب کامیونها و نیسانها چوب قاچاق میشد و امروز قاچاقها به صورت خرد در خودروهای سواری انجام میشود.
وی یکی از راهکارها و برنامههای کاهش قاچاق چوب را کنترل کارخانجات چوببری بیان کرد و گفت: در حال حاضر در غرب استان کارخانه نئوپان در حریم جنگل واقع شده است و در ورود جنگل یگان حفاظت مستقر است و نسبت به پایش شبانه روزی اقدام میکنند.
وی با عنوان اینکه مدام از کارگاههای چوببری منطقه بازرسی و بازدید میشود، از فعالیت ناظر فنی در این کارگاهها خبر داد و گفت: این ناظران چوبهای وارده به کارگاهها را بررسی و بازدید میکنند و این تلاشها در پیشگیری از قاچاق چوب تأثیر بسزایی دارد.
سرهنگ عسگری درباره بازدارندگی احکام و برخوردهای قضائی با متخلفان گفت: یکی از ایرادات این است که بحث قاچاق چوب و ماده ۴۸ تعزیراتی محسوب میشود و متخلفان حمل چوب قاچاق با پرداخت جریمه مجازات میشوند، اما با قطع اشجار به صلاحدید مقام قضائی و بر اساس قانون برخورد میشود.
فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی مازندران- نوشهر درباره آمار قاچاق چوب طی هفت ماه سال جاری با بیان اینکه حمل چوب قاچاق با کاهش ۱۵ درصدی مواجه بوده است، گفت: برای کاهش پدیده قاچاق نیازمند همکاری و مشارکت ویژه مردم و جوامع محلی هستیم.

در حالی متولیان امر از کاهش قاچاق چوب خبر میدهند که هر روز مقادیر قابل توجهی چوب جنگلی قاچاق توسط مأموران انتظامی در مناطق مختلف مازندران کشف و ضبط میشود و در عین حال مقادیر قابل توجهی از چوبها بدون کشف شدن به زغال تبدیل میشوند.
در حال حاضر ارههای موتوری بی محابا ثروت ملی جنگل را غارت میکنند و پدیده قاچاق با اجرای طرح تنفس جنگل و تنگتر شدن حلقههای نظارتی، تغییر رویه داده و به صورت خرد در جریان است.
اسحاق عطایی مدیرکل منابع طبیعی مازندران – ساری در گفتگو با خبرنگار مهر درباره کشفیات قاچاق چوب میگوید: طی هفت ماه گذشته ۳۴۶ مترمکعب چوب جنگلی در حوزههای تحت پوشش قاچاق شده و هزار و ۴۸۵ استر هیزم کشفیات صورت گرفته است.
وی با بیان اینکه قاچاق چوب در گذشته با خودروهای نیسان و خاور حمل میشد، ادامه داد: در حال حاضر چوب جنگلی در خودروهای پراید و یا توسط موتورسواران حمل و جابجا میشود.
وی با اظهار اینکه متخلفان با خردکردن چوب تلاش میکنند با خودروهای سواری آن را جابجا کنند، افزود: افزایش قیمت چوب سبب رغبت به قاچاق شده است و اگر تعرفه جریمهها افزایش پیدا کند، از قاچاق چوب کاسته خواهد شد.
عطایی با عنوان اینکه قبلاً اجرای طرحهای جنگلداری و فعالیت مجریان در کاهش قاچاق و صیانت از عرصه تأثیرگذار بود، ادامه داد: با تعطیلی طرحهای جنگلداری قرار شد طرحی جایگزین اجرا شود.
مدیرکل منابع طبیعی مازندران – ساری ادامه داد: تا آماده شدن طرحهای جایگزین یکسری قراردادهای حفاظتی با مجریان طرحهای جنگلداری بسته شد و این مجریان با بهرهگیری از نیروهای حفاظتی مسئولیت صیانت از جنگلها را در بخش قاچاق چوب و تصرف اراضی عهده دار هستند.
مازندران ۵۴ درصد عرصههای جنگلی شمال کشور را به وسعت یک میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار در اختیار دارد و قاچاق پدیده شوم جنگلهای شمال همچنان ادامه دارد.
علاوه بر قاچاق چوب که تن جنگلهای شمال و مازندران را به لرزه درآورده است، حریق نیز کابوس درختان نادر این عرصهها است و طی سال جاری فقط ۴۵ هکتار از جنگلهای مازندران طعمه آتش شده است و بروز این پدیده نیز تراژدی دیرینه جنگلهای هیرکانی به شمار میرود.
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری مهر تاریخ انتشار ۲۶ آبان ۹۹، کد خبر: ۵۰۷۲۴۰۱، www.mehrnews.com