پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۱۲۰۰۴
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۶ آبان ۱۳۹۹ - ۱۸:۵۸
شاید «حرف زدن» از تعطیل کردن کامل تهران آسان باشد، اما زمانی که پای دوگانه نان و جان در میان است تصمیم‌گیری آسان نیست و به راهبردی جامع‌‎نگر و هوشمندانه نیاز دارد. حالا این تصمیم‌گیری در شرایط دشوار، آب را برای ماهیگیری برخی گل‌آلود کرده و مجالی برای تسویه‌حساب سیاسی فراهم کرده است.
شعار سال: موضوع تعطیلی تهران در حالی از هفته‌های گذشته به عنوان راه‌حلی برای کاهش ابتلا و مرگ‌ومیر ناشی از کرونا در پایتخت از سوی برخی سیاسیون، اعضای شورای شهر، نمایندگان مجلس، کارشناسان و برخی از رسانه‌ها مطرح شده که تاکنون جزئیات جلسه‌های ستاد ملی مبارزه با کرونا در این زمینه برای مردم تبیین و تشریح نشده و بر همین اساس، بسیاری پیش از برگزاری جلسه ستاد، به پیش داوری‌های خود دامن زده و حتی اعلام کردند در جلسه روز شنبه ۲۵ آبانماه، تصمیم مهمی در زمینه تعطیلی تهران گرفته می‌شود. اما این جلسه نیز برگزار و مشخص شد که آنگونه که برخی گمانه‌زنی می‌کردند، ستاد توجهی به سخنان و انتظار‌های غیرکارشناسی نمی‌کند و بر این اساس، محدودیت‌های شدیدتر و جدیدتر را از شنبه هفته آینده دنبال می‌کند.

بهانه‌ای برای تسویه حساب سیاسی
 
این تصمیم ستاد ملی کرونا سبب شده طیفی از مخالفان دولت از نمایندگان مجلس تا رسانه‌ها، رئیس جمهوری را عامل مخالفت با تصمیم تعطیلی تهران معرفی کنند. برخی از این افراد بویژه یک نماینده مجلس که پیشینه فعالیت رسانه‌ای هم دارد، با مطرح کردن این پرسش که چه کسی مخالف تعطیلی تهران است؟ نوک پیکان را به سمت شخص رئیس جمهوری نشانه گرفته و او را مقصر اصلی این تصمیم معرفی می‌کنند.

جهت‌گیری این افراد به گونه‌ای است که تلاش دارند در مورد مساله کرونا، رئیس‌جمهوری را در مقابل مردم قرار دهند. این در حالی که این تصمیم‌گیری در ستاد ملی کرونا و با اجتماع همه اعضای آن گرفته شده و مواضع رئیس جمهوری درباره مدیریت و کنترل کرونا به واسطه پخش مستقیم جلسه‌های ستاد ملی مبارزه با کرونا از تلویزیون کاملا شفاف است.

علیرضا رئیسی سخنگوی مقابله با کرونا نیز ضمن تکذیب مخالفت رئیس جمهوری با تعطیلی تهران تصریح کرد: ایشان نه تنها با این طرح مخالفت نکردند بلکه با حمایت این طرح تاکید کردند این طرح روز شنبه (۲۴آبان) در ستاد ملی مقابله با کرونا مطرح شود تا دیگر اعضا هم نظر بدهند.
به گفته وی، این طرح پنجشنبه گذشته (۲۲ آبان) مطرح شد و ایشان حمایت کردند. در جلسه روز شنبه (۲۴ آبان) نیز این طرح مطرح و دیگر اعضا نظرات اصلاحی خود را دادند. به طور مثال ستاد کل نیرو‌های مسلح و دادستان کل کشور نظری داشتند که در طرح لحاظ شد. بعد از آن نیز کلیات طرح پذیرفته شد و براساس آن نه تنها تهران بلکه بیش از ۱۰۰ شهر از شنبه اول آذرماه مشمول محدودیت خیلی شدید خواهند شد.

البته محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهوری نیز در واکنش به اخبار کذب مطرح شده علیه رئیس‌جمهوری، با تاکید بر اینکه روحانی مخالف تعطیلی تهران نیست تصریح کرد، مساله قرنطینه و تعطیلی تهران از سوی برخی تبدیل به یک پروژه سیاسی شده است. اما آنچه در جلسه روز شنبه (۲۴ آبان) ستاد ملی مبارزه با کرونا از سوی وزارت بهداشت مطرح شد، نه فقط مساله تعطیلی تهران، بلکه طرح جامع و بلندمدت اعمال محدودیت‌ها در سراسر کشور بود. بخش زیادی از وقت جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا به بررسی طرح پیشنهادی وزارت بهداشت در زمینه برقراری محدودیت‌های کرونایی در کشور گذشت که کلیات این طرح تصویب شد.

به گفته واعظی، این طرح فراتر از تعطیلی تهران یا هر شهر دیگری است و پس از اجرایی شدن، به قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مبارزه با کرونا و وزارت بهداشت این اختیار را می‌دهد که با توجه به میزان درگیری شهر‌های مختلف با بیماری، سطوح مختلف محدودیت را برای آن‌ها در نظر گرفته و اجرایی کنند.

هدف محدودیت‌های کرونایی تعطیلی کسب‌وکار مردم نیست
رئیس‌جمهوری بار‌ها در جلسه‌های ستاد ملی کرونا اعلام کرده برای دولت هم جان و هم نان مردم مهم است. حتی وی در جلسه ستاد ملی کرونا با حضور رهبر معظم انقلاب نیز گفت: در دوره مبارزه با کرونا نگذاشتیم در کشور ما برخلاف بسیاری از کشور‌ها از جمله آمریکا اولویت نان یا جان به راه بیفتد و خیلی حساب‌شده، هم حفظ سلامت مردم و هم توجه ویژه به نان و اقتصاد مردم در اولویت قرار گرفتند.
اکنون نیز براساس صحبت‌های سخنگوی مقابله با کرونا، هدف از محدودیت‌های جدید، تعطیلی کسب‌وکار مردم نیست. اما با این حال در برخی مناطق به دلیل عدم رعایت پروتکل‌ها و بار زیاد بیمارستان، چاره‌ای جز اعمال محدودیت در این باره وجود ندارد.
طرحی که روز شنبه در ستاد ملی مبارزه با کرونا به تصویب رسید، هوشمند و پویاست و براساس بررسی‌های این وزارتخانه، طبق بار بیماری در شهر‌های مختلف تنظیم شده است. به‌طوری که این طرح شهرستان‌ها را به سطح هشدار‌های مختلفی در می‌آورد.

جزئیات محدودیت‌های جدید کرونایی
 
براساس گفته‌های رئیسی، در این طرح سه سطح هشدار تعریف شده است که شامل شهر‌ها و شهرستان‌های قرمز، سطح هشدار دو شامل شهر‌ها و شهرستان‌های نارنجی و سطح هشدار یک شامل شهر‌ها و شهرستان‌های زرد است که براساس وضعیت هر شهر محدودیت‌های متناسب اعمال می‌شود. اگر شهرستانی در وضعیت سطح هشدار سه قرار گیرد در این وضعیت به جز مشاغل خیلی ضروری که مربوط به تهیه مایحتاج ضروری مردم، امنیت و سلامت می‌شوند، بقیه مشاغل همه تعطیل هستند.
البته براساس ارزیابی‌های وزارت بهداشت، این تعطیلی ممکن است دو هفته یا کمتر و بیشتر طول بکشد؛ بنابراین ممکن است در برخی از شهر‌ها به‌ویژه شهر‌هایی که وضعیت بحرانی دارند محدودیت‌ها موقتی نبوده و ادامه‌دار باشند.

رئیس جمهوری روز شنبه در بخشی از صحبت‌هایش در پایان جلسه ستاد ملی کرونا گفت: مردم عزیز و بزرگوار باید باور کنند که حالا حالا‌ها این بیماری و ویروس میهمان ناخوانده جامعه ماست و در کشور ما و بسیاری از کشور‌های دنیا که شرایط مشابه دارند، باید با این ویروس زندگی کنیم؛ این ویروس تا آخر امسال علی‌القاعده است و امکان دارد سال آینده ماه‌هایی بگذرد و باشد؛ بنابراین در شرایطی هستیم که ناچاریم محدودیت‌ها را بیشتر کنیم.

براساس ارزیابی‌های اولیه وزارت بهداشت، این امکان وجود دارد که بیش از ۱۰۰ شهرستان مشمول محدودیت‌های سطح قرمز شوند که بیشتر مراکز استان‌ها و از جمله تهران جزو این وضعیت قرمز به شما می‌روند. در وضعیت نارنجی یا سطح هشدار ۲، حدود ۱۵۰ شهر یا شهرستان جزو این محدوده قرار می‌گیرند که محدودیت‌های مشاغل سطح ۳ و ۴ در آن‌ها اجرا می‌شود؛ همچنین حدود ۱۵۵ شهرستان نیز در وضعیت زرد قرار دارند که سطح شغلی ۴ در آن‌ها محدود خواهد شد.

دفاع از سلامت مردم با وجود تحریم‌های ظالمانه
 
کرونا نزدیک به ۹ ماه است که در کشور جولان می‌دهد و دولت و وزارت بهداشت با وجود مشکلات اقتصادی و تحریم‌های ظالمانه اجازه ندادند وقفه‌ای در خدمت‌رسانی به مردم در حوزه سلامت ایجاد شود. تامین تجهیزات بیمارستانی، تامین دارو، توسعه بیمارستان‌ها و مراکز درمانی، از جمله مهمترین اقدامات انجام شده است.
به تازگی نیز خبر رسید ۲ واکسن ایرانی کرونا به مرحله آزمایش انسانی رسیده است. طرح غربالگری عمومی کرونا نیز از ۲۵ آبان اجرایی شده و قرار است بر پیشگیری تمرکز کرده و ارائه خدمات درمانی و مراقبتی در منزل را توسعه دهد تا میزان تست‌های کرونا در طول روز را به عدد ۱۰۰ هزار برساند.

در حالی برخی منتقدان مدعی‌اند رئیس جمهوری مخالف تعطیلی تهران است که شواهد و گزارش‌ها نشان می‌دهد برخی سازمان‌ها و دستگاه‌ها اعلام کرده‌اند که آمادگی لازم را برای تعطیلی کامل تهران ندارند. البته روحانی بار‌ها تاکید کرده که به سرعت باید خدمات دولت الکترونیک را توسعه دهیم تا از تجمع‌ها و تردد‌ها جلوگیری شود. با این حال یکی از مسائل مهمی که برخی به آن توجهی ندارند، مشکلات معیتشی مردم است که با تعطیلی تهران، هزینه‌های گزافی به مردم وارد می‌شود.

حرف زدن از تعطیلی آسان است
 
تنها حرف زدن از تعطیل کردن پایتخت شاید به حرف آسان باشد، اما زمانی که با دوگانه معیشت و سلامت روبه‌رو هستیم تصمیم‌گیری هرگز آسان نخواهد و نیازمند راهبردی هوشمندانه است.

در این میان، مقایسه وضعیت کرونا در ایران و دیگر کشور‌ها به ویژه در اروپا و آمریکا در روز‌های نخست شیوع کرونا ما را برای قضاوتی منصفانه‌تر برای نقد سیاست‌های دولت یاری می‌کند. در آن زمان، در حالی که مردم اروپا و آمریکا از ترس همه‌گیری دست به تاراج فروشگاه‌ها می‌زنند، مردم ایران در تامین اقلام ضروری زندگی خود هیچ مشکلی نداشتند. به گونه‌ای که در زمینه کمبود ماسک و اقلام بهداشتی که ناشی از شوک تقاضا بود نیز در کمترین زمان ممکن نه تنها نیاز داخل تامین شد بلکه حتی توانایی صادرات اقلام بهداشتی را نیز پیدا کردیم.
این تنها بخشی از آن چیزی است که تاب‌آوری ملی کشور را در برابر بحران نشان می‌دهد. تاب‌آوری که سهم دولت در تحقق آن با وجود تحریم‌ها بسیار بزرگتر از آن است که با سیاهنمایی‌ها قابل کتمان باشد.
 
شعار سال با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از ایرنا،تاریخ انتشار:26ابان1399،کدخبر: 84111072،plus.irna.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۶
0
0
تو این شرایط کرونا همه مون باید پشت هم باشیم تا بتونیم از این بحران ها عبور کنیم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۷
0
0
ديگه خداييش تو اين دوره زمونه كه همه چي بهم گره خورده نبايد سياسي كاري كنيم
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین