پایگاه خبری تحلیلی شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۱۲۸۰۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۳۰ آبان ۱۳۹۹ - ۱۹:۱۶
علامه طباطبایی در ذیل آیه ۴۶ سوره مبارکه عنکبوت موضوع جدال احسن با اهل کتاب را مورد بررسی قرار داده است.
شعارسال: علامه طباطبایی در بیان مقصود از مجادله نیکو با اهل کتاب که قرآن کریم بدان امر فرموده، آورده است:

و لا تجادلوا اهل الکتاب الا بالتى هى احسن الا الذین ظلموا منهم

بعد از آنکه در جمله (اتل ما اوحى الیک)، رسول خدا (صلى الله علیه و آله و سلم) را مأمور کرد تا از طریق تلاوت قرآن دعوت و تبلیغ کند، اینک در جمله مورد بحث کیفیت دعوت را بیان مى کند، و از مجادله با اهل کتاب – که اطلاق آن شامل یهود و نصارى مى شود، و مجوس و صابئین هم ملحق به آن دو مى شوند – نهى مى کند، و مى فرماید: با این طوایف چندگانه مجادله مکن، مگر به طریقى که بهترین طریق مجادله بوده باشد، و از آن بهتر تصور و امکان نداشته باشد؛ و مجادله وقتى نیکو به شمار مى رود، که با درشتخویى و طعنه و اهانت همراه نباشد، پس یکى از خوبیهاى مجادله این است که: با نرمى و سازش همراه باشد، و خصم را متاذى نکند که در این صورت مجادله داراى حسن و نیکى است، یکى دیگر اینکه شخص ‍ مجادله کننده از نظر فکر با طرفش نزدیک باشد، به این معنا که هر دو علاقه‌مند به روشن شدن حق باشند، و در نتیجه هر دو با کمک یک دیگر حق را روشن سازند، و لجاجت و عناد به خرج ندهند، پس وقتى این شرط با شرط اول جمع شد، حسن و نیکویى مجادله دو برابر مى شود، آن وقت است که مى توان گفت این مجادله بهترین مجادله‌ها است؛ و به همین جهت وقتى مؤمنین را نهى مى کند از مجادله با اهل کتاب، مگر آن مجادله که احسن و بهترین طرق مجادله باشد، از اهل کتاب جمعى را استثناء مى کند، و مى فرماید مگر آن عده از اهل کتاب را که ستم کردند؛ و مراد از ستم به قرینه سیاق این است که: آن اهل کتاب که شما مى خواهید با او مجادله کنید معاند نباشد، و نرمى و ملاطفت در سخن را حمل بر ذلت و خوارى نکند، که در این صورت مجادله به طریق احسن نیز فایده اى به حال آنان ندارد، چون هر چه بیشتر نرمى به خرج دهى، او خیال مى کند این نرمى از بیچارگى و ضعف تو است، و یا مى پندارد که مى خواهى با این خلق خوشت او را به دام بیندازى، و از راه حقش به راه باطل ببرى، این قسم افراد ظالمند، که مجادله هر قدر هم احسن باشد سودى نخواهد بخشید؛ و نیز به همین جهت است که دنبال کلام مساله نزدیک شدن با ایشان را بیان کرد، که چطور با اهل کتاب نزدیک شوید، که هم شما و هم ایشان در روشن کردن حق هم آهنگ شوید، و طرف بحث شما نیز مانند خود شما علاقه‌مند به روشن شدن حق شود، و آن این است که نخست به ایشان بگویید: (و قولوا آمنا بالذى انزل الینا و انزل الیکم و الهنا و الهکم واحد و نحن له مسلمون – ما هم به آنچه به ما نازل شده ایمان داریم، و هم به آنچه به شما نازل شده، و ما معتقدیم که معبود ما و شما یکى است، و ما تسلیم آن معبودیم).

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از شفقنا، تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۹، کد خبر: ۱۰۴۸۳۱۹، www.fa.shafaqna.com
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۳۰
0
0
خیلی جالب بود و عبرت آموز بود
نام:
ایمیل:
* نظر:
* captcha:
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین