پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۱۳۵۷۷
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۰۴ آذر ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۸
شبکه استانی دنا یکی از شبکه‌هایی است که توانسته مخاطبان را به خود جلب کند و با آن‌ها تعامل و ارتباط قوی داشته باشد.
شعار سال: سیمای مرکز کهگیلویه و بویراحمد براساس آخرین ارزیابی­های مرکز سیمای استان­ها در رده سه شبکه استانی برتر کشور قرار گرفت. جایگاهی برتر از ۳۰ شبکه تلویزیونی استانی دیگر کشور که پس از بررسی و ارزیابی شاخص­های متعدد اعلام شده و ارتقاء جایگاه این رسانه در همه ارزیابی­های چند فصل اخیر روند صعودی داشته است. به نحوی که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان این شبکه به پدیده شبکه‌های استانی تبدیل شده است. برای تبیین چگونگی و چرایی این موفقیت­ها مهمان مدیرکل صدا و سیمای مرکز کهگیلویه و بویراحمد شدیم. مدیرکلی که در عین جوانی تاکنون کارنامه موفقی در عرصه مدیریت رسانه دارد و اکنون در امتداد این موفقیت­ها شاهد درخشش شبکه استانی دنا هستیم.

به عنوان اولین سوال از موفقیت­های اخیر شبکه استانی دنا بگوئید.
با سلام خدمت شما و مخاطبان محترم این گفتگو، شاید لازم است که ابتدا درخصوص سازوکار ارزیابی­های ستادی از عملکرد شبکه­های استانی صدا و سیما توضیح مختصری عرض کنم. شبکه­های ۳۳ گانه استانی صدا و سیما به عنوان شبکه­های مستقل ۲۴ ساعته­ای است در ذیل سپهر رسانه­ای صدا و سیمای کشور با ماموریت­های ویژه­ای فعالیت می­کنند. فعالیت­های این شبکه براساس شاخص­های ۱۲ گانه از جمله حرفه­ای بودن تولیدات و میزان رضایت مخاطبان، به صورت ستادی در هر فصل ارزیابی می­شود. نتایج این ارزیابی­ها به عنوان سنجه­ای از کارنامه کیفی هر مرکز محسوب می­شود. خوشبختانه در ۶ فصل گذشته جایگاه شبکه استانی دنا روند افزایشی داشته است به نحوی که در آخرین ارزیابی شبکه استانی دنا پس از سیمای مراکز خراسان رضوی و اصفهان در جایگاه سومین شبکه برتر استانی کشور و اولین شبکه استانی سطح دو کشور معرفی شده است. به گواه نتایج همین ارزیابی­ها شبکه استانی دنا در برخی از فصول جهش حرفه­ای چند پله­ای داشته است و به اذعان کارشناسان ارزیابی در تهران، سیمای این مرکز پدیده سیمای مراکز استانی کشور محسوب می‌شود.

آنگونه که اشاره کردید جایگاه کیفی شبکه استانی دنا امروز بالاتر از شبکه­های استان­ها همسایه است. دلیل این موفقیت­ را در چه می­دانید؟ آیا سایر مراکز کم کار شده ­اند؟
رقابت جدی در میان مدیران شبکه­های استانی برای افزایش جذب مخاطب و ارتقاء کیفی شبکه وجود دارد. در حقیقت نتایج همین ارزیابی­ها به عنوان یکی از مهمترین شاخص­های ارزیابی عملکرد مدیران مراکز استان­ها محسوب می­شود. به طور قطع هیچ مرکزی برای ارتقاء مرکزی دیگر متوقف نمانده است. هرچند همه مراکز استان­ها با محدودیت­های منابع روبرو هستند، اما این موفقیت در شرایطی بوده که برخی استان­ها از جمله کهگیلویه و بویراحمد به دلیل محرومیت­های موجود در شرایط سخت­تری قرار داشته­اند.
در پاسخ به سوال شما درخصوص دلایل موفقیت می­توان گفت به طور قطع این موفقیت اول لطف الهی و بعد نتیجه یک برنامه ریزی مدون برای استفاده از هم ظرفیت­ها موجود مرکز و همت و تلاش کارکنان خدوم و شریف مرکز است. البته نمی­توان از نقش برپایی اتاق­های اندیشه­ورزی، دوره­های آموزشی و ارزیابی­های مستمر داخلی که در یک سال و نیم گذشته به جد دنبال شده، غافل شد. تغییر برخی از رویکرد‌های برنامه­سازی همچون مرکزگریزی به جای مرکز محوری، مخاطب محوری به جای رویکرد شهرت محوری، مواجهه فعال رسانه­ای با پدیده­های اجتماعی و فرهنگی، افزایش مطالبه­گری رسانه­ای از متولیان و از همه مهمتر ایجاد بستر تعامل میان رسانه و مخاطبان توانست رضایت بیشتری برای مخاطبان فرهیخته شبکه استانی دنا فراهم کند. البته همانگونه که مطلع هستید تولیدات رسانه­ای در مجموعه صدا و سیما نتیجه کار تیمی است که موفقیت هر تیم منوط به هدایت و سازماندهی و ایجاد بستری برای همدلی و هم­افزایی است که به حمدالله رعایت این بایسته­ها در افزایش بهره­وری و بهبود کیفی تولیدات موثر بود. از طرفی دیگر صدا و سیمای مرکز کهگیلویه و بویراحمد از سرمایه انسانی توانمند، چند پیشه، جوان و مستعد برخوردار است که در حقیقت عصاره­ای از هنرمندان، نخبگان و نیرو‌های خلاق این استان است و مرکز با بهره­گیری از این سرمایه توانسته در اجرای ماموریت­های سازمانی سربلند باشد هرچند نباید این موفقیت­ها موجب غرور ما شود، زیرا همانگونه که نتیجه تلاش همکاران ما در صدا و سیمای مرکز کهگیلویه و بویراحمد به این موفقیت­ها منجر شد سایر استان­ها هم برای ارتقاء جایگاه خود دست از تلاش نکشیده­اند.

نتیجه تلاش هر رسانه­ای با افزایش رضایت مخاطبان رابطه مستقیم دارد، آیا این اتفاق همراه با تلاش حرفه ­ای شبکه استانی دنا رخ داده است؟
ملاک رسانه ملی در پاسخ به این سوال نظرسنجی­های فصلی است که براساس یک پرسشنامه استاندارد و ثابت با استفاده از پرسشگران حرفه­ای تهیه می­شود. این پرسشنامه موارد مختلفی را از جمله میزان مخاطب، وضع برنامه­های پرمخاطب، میزان رضایت و میزان مصرف رسانه­ای مخاطبان هر شبکه استانی می­سنجد. همانگونه که اشاره کردید تقاطع نظرسنجی­ها با نتایج ارزیابی­های ستادی رابطه مستقیم دارد. نتایج آخرین نظرسنجی فصلی نشان می­دهد که رضایتمندی مخاطبان شبکه استانی دنا ۸۲ ممیز ۵ دهم درصد است که همین آمار در نظرسنجی سال قبل ۸۰ ممیز ۵ دهم درصد بوده که ۲ درصد افزایش داشته است. نگاهی تحلیلی به این آمار گویای آن است که افزایش میزان مخاطبان با ارتقاء کیفی برنامه­ها رابطه مستقیم دارد. بی­شک عواملی، چون تغییرات سبک و ریتم زندگی و افزایش مصرف ابزار‌های نوین رسانه­ای بر کاهش میزان مصرف تلویزیون تاثیر گذاشته است، اما تجربه نشان داده با برنامه­ریزی، استفاده از مزیت­های رقابتی و ارتقاء کیفی برنامه ­سازی می­توان مخاطبان تلویزیون را افزایش داد.

اما همانگونه که شما هم یادآور شدید حفظ جایگاه برتری کشور برنامه مدونی می­خواهد، برنامه شما برای استمرار این موفقیت­ها چیست؟
بی شک ادامه مسیری که منجر به موفقیت امروز ما شده دنبال می­شود. به حمدالله تولید چندین برنامه فاخر از جمله تله فیلم، مستند و انیمیشن که جزء طرح­های پرهزینه محسوب می­شود با استفاده از فضای همدلی موجود در استان آغاز شده است. استفاده از تفکر جهادی و ظرفیت­های چند پیشه­گی هنرمندان خلاق مرکز باعث شده که هزینه­های مادی و معنوی تولید این برنامه­ها نسبت به سایر استان­ها بهینه باشد و بتوان بر حجم این تولیدات اضافه کرد. بی­شک پخش این تولیدات از آنتن شبکه استانی استان هم افزایش رضایت مردم فهیم استان را در پی دارد و از طرفی بازپخش آن از شبکه­های ملی موجب معرفی ظرفیت­ها، فرهنگ و آداب و رسوم مردم غیور استان در عرصه ملی است. از طرفی تولیدات فاخر این مرکز می­تواند استعداد‌های جوان استان را شناسایی و معرفی کند. در این میان لازم است که متولیان فرهنگی استان هم ما را یاری کنند تا با مشارکت در ساخت تولیدات فاخر زمینه معرفی بیشتر و بهتر ظرفیت­های استان فراهم شود که به طور قطع با افزایش جذب سرمایه­ گذاری، توسعه و بهبود وضع اقتصادی استان هم موجب می­شود.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از صبح زاگرس، تاریخ انتشار: ۴ آذر ۱۳۹۹، کد خبر: ۱۶۶۴۴۵، sobhezagros.ir
اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
حسینی
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۴
0
0
صدا و سیما به دلیل مواضع نادرست مدیرانش محکوم به شکست است.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۴
0
0
بعید میدونم مردم بتونن با این حرکت های تکراری به تلویزیون و صدا و سیما برگردن
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۴
0
0
این شبکه های استانی اصلا اون قدری که این ها فکر میکنن مخاطب ندارن
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین