پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۱۳۶۳۴
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار : ۰۴ آذر ۱۳۹۹ - ۲۲:۴۹
براساس این بخشنامه، مقرر شده تا واحد‌های اجرای احکام مدنی (اعم از محاکم و مراکز حل اختلاف) در جریان اجرای احکام پرونده­‌های مهریه، صرفاً از طریق شناسایی اموال محکوم علیه (مکاتبه با مراجع ثبتی، راهور، بانک‌ها و...) اقدام کنند و ترتیبی اتخاذ شود که منتهی به جلب و بازداشت محکوم علیه نشود.
شعار سال:محمد باقر الفت معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه به دادگستری های سراسر کشور درباره مهریه بخشنامه ای ابلاغ کرده است است.
 
براساس این بخشنامه، مقرر شده تا واحدهای اجرای احکام مدنی (اعم از محاکم و مراکز حل اختلاف) در جریان اجرای احکام پرونده­ های مهریه، صرفاً از طریق شناسایی اموال محکوم علیه (مکاتبه با مراجع ثبتی، راهور، بانک ها و...) اقدام کنند و ترتیبی اتخاذ شود که منتهی به جلب و بازداشت محکوم علیه نشود.
 
رئیس قوه قضاییه نیز  ۱۴ آبان ماه در بازدید سرزده از مجتمع قضایی خانواده شماره یک استان تهران به مسئله مهریه اشاره کرد و افزود: از مهریه در متون دینی به عنوان صداق یاد شده که صداق به معنای نشانه صداقت طرفین است. برهمین اساس مهریه نباید به سلاحی بین دو طرف برای کشمکش آن‌ها تبدیل شود. گاهی زوج به واسطه مهریه بر زوجه ظلم می‌کند و گاهی این ابزار توسط زوجه علیه زوج استفاده می‌شود.
 
حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی با بیان اینکه مهریه حقی بر جانب زوجه است که حتما باید پرداخت شود، گفت: مهریه برعهده زوج است و اگر زوج توانایی پرداخت آن را نداشته باشد، باید مهریه را تقسیط کرد، ولی این موضوع به معنای ساقط شدن دِین از او نیست. از سوی دیگر هم اگر افرادی برای فرار از پرداخت دِین اموال خود را به نام کس دیگری کنند، این خود مجددا یک جرم دیگری است که نباید با آن مماشات کرد.
 
وی با بیان اینکه مهریه دِینی است که باید پرداخت شود و کسی نگفته این دِین نباید پرداخته شود، تاکید کرد: ما گفته‌ایم اگر احراز شود که زوج توانایی پرداخت مهریه را ندارد، راهکار پرداخت مهریه توسط او «زندان رفتن نیست».
 
در همین راستا بیستم آبان ماه غلامحسین اسماعیلی سخنگوی قوه قضاییه در نشست خبری درباره بخشنامه اخیر مهریه گفت: مهریه را حقوق مسلم زوجه و دین مسلم زوج می دانیم و حتماً مهریه باید پرداخت شود. 
 
وی ادامه داد: مواردی که برخی آقایان تمکن مالی دارند اما مهریه نمی دهند باید با آنها برخورد شود و مواردی که زوج معاملاتی برای فرار از مهریه دارند، جرم است. مواردی که برخی آقایان تمکن مالی دارند و پرداخت نمی‌کنند، باید پرداخت دین صورت بگیرد و (در صورت پرداخت نشدن دین) این افراد باید بازداشت شوند.
 
اسماعیلی خاطرنشان کرد: آنچه در مورد عدم بازداشت مطرح شده ناشی از مواردی است که زوج تمکن مالی برای پرداخت مهریه را ندارد و کسی که تمکن ندارد زندان رفتن او ثمری برای زوجه ندارد. اگر برای دادگاه محرز شود که فردی تمکن پرداخت یکجا یا اقساطی مهریه را ندارد، فرد بازداشت نمی‌شود.
 
سید محمد هاشمی مقدم معاون سازمان ثبت اسناد و املاک کشور هم امروز سه شنبه گفت: در مراجع قضایی هم به همین ترتیب است و اگر زوجه دادخواست به دادگاه بدهد، محکومیت صادر می شود و اگر اموال زوج شناسایی نشود، طبق قانون اجرای محکومیت های مالی زوجه می تواند تقاضای بازداشت داشته باشد و زوج هم می تواند درخواست اعسار و اعلام عدم توانایی برای پرداخت داشته باشد.
 
معاون سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: اگر دادگاه پس از بررسی های قانونی به عدم توانایی زوج پی ببرد، این فرد زندانی نمی شود اما طلب زوجه همچنان باقی است و زوج بدهکار محسوب می شود.
 

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازپایگاه خبری تحلیلی پرسش  ، تاریخ انتشار:   4 آذر  1399  ، کدخبر:33401 ، www.porcesh.ir
اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۵
0
0
دمشون گرم كه بعد از مدت ها يه بخشنامه در مورد مرد ها هم صادر شد تو اين كشور اين مهريه بايد از اولم همينطوري ميشد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۵
0
0
اميدوارم از دل اين بخشنامه ها چيزي هم براي حق زن در بياد الان تو ايران تنها چيزي كه ميتونست حق زن رو احيا كنه همين مهريه بود
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۵
0
0
مردی که زن رو به طلاق تهدید می‌کنه مهریه هم باید به عنوان سلاح زن باشد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۵
0
0
الان واقعا زن ها بايد چيكار كنن براي گرفتن حقشون از چنگال مرد هاي بي مسئوليت؟
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین