پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۱۴۰۰۰
تعداد نظرات: ۶ نظر
تاریخ انتشار : ۰۷ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۲
سخنگوی کانون دانشگاهیان ایران اسلامی در یادداشتی نوشت: مارادونا در حالی در جبهه مخالف با سیاست‌های ترامپ بود که از فلسطین و فلسطینیان حمایت می‌کرد.
شعار سال: قاسم جعفری، سخنگوی کانون دانشگاهیان ایران اسلامی و عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور، در یادداشتی به مناسبت درگذشت «دیه گو مارادونا» به بررسی شخصیت این اسطوره فوتبال از منظر سیاست، ضدیت با آمریکا و حمایت از فلسطین پرداخته است که متن آن به شرح ذیل است:
اسطوره فوتبال بود، یعنی همان اندازه که ما حاج قاسم، شهید قدس، را ارج می‌نهیم، فوتبالی‌ها و بلکه ورزش دوستان او را تکریم می‌کنند (از قدیم گفته اند در مثل مناقشه نیست، و الا حاج قاسم کجا و دیگران). شهرت افسانه ایش تا حدی بود که انگار خیلی‌ها باورشان نمی‌شد او در جمع آدم‌های ساکن زمین دیده شود. طنز جالبی است؛ می‌گویند وقتی به دلیل عوارض افسردگی پس از ترک اعتیاد در یک مرکز روان درمانی بستری بود به هنگام خروج گفت اینجا اگر اگر کسی ادعا کند «چه گوارا» یا «گاندی» است باور می‌کنند؛ وقتی من صادقانه می‌گفتم «مارادونا» هستم همین دیوانه‌ها مسخره ام می‌کردند! انگار او آنجا فهمیده بود که با گرفتاری در دام دیو اعتیاد چه بلایی بر سر خود آورده است و چه امید‌هایی را ناامید کرده است.

خیلی‌ها از دریبل هایش، دویدن هایش، زیبا گل زدن هایش و به ویژه دو گل به یادماندنی که در جام جهانی ۱۹۸۶ به انگلیس زد یاد می‌کنند. انگار یکی از آن گل‌ها را با دست زده بود و از آن به بعد انگلیسی‌ها نامش را دست شیطان گذاردند و آرژانتینی‌ها دست خدایش خواندند؛ چون تو گویی علاوه بر بازی فوتبال انتقام اشغال جزایر فالکلند را از دولت تاچر گرفته بود.

این حرف‌ها از من که هیچ تخصصی در فوتبال ندارم در واقع حجی کردن تفسیر و تحلیل‌های صاحب نظران است، اما برایم جالب بود که او در عین حال از عالم سیاست دور نبوده است. در سال ۲۰۰۵ در اعتراض به حضور بوش پسر در کنفرانس مشترک کشور‌های دو بخش شمال و جنوب قاره آمریکا با پیراهنی ظاهر شد که شعار «بس کن بوش» بر رویش نقش بسته بود و او را قاتل و خونریز توصیف کرده بود. سال ۲۰۰۷ در مصاحبه تلویزیونی با صراحت اعلام کرد با هر چیزی که نشان آمریکایی دارد میانه خوبی ندارد. دونالد ترامپ را به دلیل سیاست کینه توزانه اش علیه کشور‌های آمریکای لاتین عروسک خیمه شب بازی خواند و پیروزی تیمش را در یکی از مسابقات تقدیم نیکلاس مادورو، رئیس جمهور ونزوئلا، کرد که زیر شدیدترین فشار‌های آمریکایی‌ها بود. او گفت آمریکایی‌ها به دلیل داشتن بمب اتم فکر می‌کنند ژاندارم عالمند و می‌توانند همه را تحت سلطه بگیرند، اما خواب این گردن کشان هرگز تعبیر نمی‌شود و قادر نیستند ما را خریداری کنند. دولت آمریکا به دلیل همین مواضع سال‌ها بود که وی را ممنوع الورود کرده بود. رابطه بسیار نزدیکی با فیدل کاسترو داشت؛ در روز مرگش گریست و از او با عنوان «پدر معنوی» یاد کرد و جالب است که او هم در سالروز مرگ رهبر کوبا جان داد. او کلا از نماد‌های مبارزه با ایالات متحده در آمریکای لاتین؛ چه گوارا، کاسترو، هوگو چاوز، مادورو و غیره، حمایت می‌کرد و حتی در انتخابات سال ۲۰۱۷ با صراحت اعلام کرد من و خانواده ام سربازان مادورو و در کنار او هستیم.

سیاست ورزی مارادونا در مسئله فلسطین بعد جذاب تری دارد؛ در ۲۰۱۱ پس از تمرین با تیم اماراتی در حال ترک استادیوم بود که جوانانی فلسطینی به تشویقش پرداختند و یکی از آنان عبای بومی فلسطینی را به او هدیه داد، از ته دل خندید جوان را در آغوش گرفت و فریاد زد: «زنده باد فلسطین». یک سال بعد اعلام کرد؛ «مفتخرم که به سرزمین فلسطین دعوت شده ام. من همواره در صف اول حمایت از قضیه عادلانه ملت بزرگ فلسطین خواهم ماند. همه باید در کنار آنان بایستیم. مردم فلسطین را مثل نوه هایم دوست دارم و با کمال میل به میان آنان می‌روم و مهم نیست که کسانی عصبانی می‌شوند.» به قول عوام کاش بلای او به جان حکام خود فروخته و خائن عرب می‌خورد که این روز‌ها برای عادی سازی روابط با صهیونیست‌ها هروله می‌کنند. مارادونا در حاشیه جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه اعلام کرد: «من فلسطینی ام. قلب من فلسطینی است.»

محمود درویش، شاعر معروف فلسطینی، که بیش از سی دفتر شعر دارد و در اعتراض به پیمان خیانت بار اسلو در سال ۱۹۹۳ از سازمان تحت امر یاسر عرفات کناره گرفت، سال‌ها قبل به هنگام بازگشت مارادونا از سفر یک ماهه به فلسطین در بدرقه اش چنین سرود: «پس از رفتنش چه باید کرد؟ حال که به او عادت کرده ایم و با پا‌های معجزه آفرینش قلبمان می‌تپد و آرام می‌گیرد. بعد از او با چه کسی شب نشینی کنیم؟ یک ماه تمام همدمش بودیم و از تماشاگری ساده به عشاقش مبدل شدیم؛ دیگر با کی انس بگیریم؟ او قهرمانی بود که لیاقت مدح و ثنا را داشت. نمی‌دانم با رفتنش به نفع چه کسی فریاد بکشیم و اشک شوق نثارش کنیم؟ او خواسته درونمان را شعله ور کرد. به ما فهماند که نیاز به یک قهرمان داریم تا همراهی اش کنیم، با دستانمان تشویقش کنیم و برای پیروزی اش به دعا بایستیم، جهت سلامتی اش حرز بر گردن آویزیم و از شکست او و آرزو‌های مان نگران باشیم.»
اینک او رفت و ما چه می‌دانیم در عالم ماندگار پرونده اش چیست و سر و کارش با کدام سرنوشت است، اما بابت ایستادن در کنار مردم مظلوم فلسطین و سپر کردن سینه اش در برابر رفتار طاغوتی شیطان بزرگ برای همیشه ممنونش خواهیم بود. بله، دفاع از مظلوم و خصم ظالم بودن یک قاعده انسانی است و محدود به دین و سرزمین و زمان خاصی نمی‌شود. آنان که آزادگی را می‌فهمند و از فطرت الهی بالکل فاصله نگرفته اند بالاخره در بزنگاه‌های اساسی زندگی در صف سپاه خیر می‌ایستند و در حد وسع با شرور گلاویز می‌شوند.
افسوس و دو صد حسرت! بسیاری از سلبریتی‌های دیار ما کجا سیر می‌کنند و بسیاری از نام و نشان داران دنیا کجا؟!
یا حق!

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از ایکنا، تاریخ انتشار: ۷ آذر ۱۳۹۹، کد خبر: ۳۹۳۷۶۰۷، iqna.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۷
0
0
به نظرم نباید مرگ و زندگی هیچ ورزشکاری رو برد زیر ذره بین سیاست
حسینی
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۷
0
1
چنین اسطوره ای دیگر در تاریخ معاصر در بین اسطوره ها نخواهیم دید. واقعا حیف بود.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۷
0
1
اتفاقا باید شخصیت های بزرگ رو از هر نظری مورد بررسی قرار داد تازه اگر موافق نظر و رای ما هم باشخ
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۷
0
1
فکر نمیکردم یک بازیکن این همه بتونه حق را و حق طلب باشع
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۷
0
0
ماردادونا همیشه در نظر و تصمیم گیری اخلاقیات خاصی داشته برای چی باید این موجود این همه عجیب بوده باشه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۹
0
1
مارادونا در تشخیص حق از باطل واقعا بین بازیکن های فوتبال پیشرو بود
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین