پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۱۴۰۳۷
تعداد نظرات: ۱۴ نظر
تاریخ انتشار : ۰۷ آذر ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۹
ساعت 14:30 روز جمعه، مهندس محسن فخری زاده رئیس سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع در منطقه آبسرد دماوند (استان تهران) ترور شد. متاسفانه تلاش‌ها برای احیای وی به نتیجه نرسیده و این دانشمند گران پایه کشور، به شهادت رسیده است. این در حالی است که کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی هسته ای، در اولین موضع گیری رسانه ای، منکر این ترور شده بود. مسلما سوالات ومطالبه گری امنیتی ،سیاسی و حقوقی زیادی ، پشت این رویداد شوم خواهد بود.
شعار سال: در ساعت 14:30 مهندس محسن فخری زاده،رئیس سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع و یکی از دانشمندان رده بالای حوزه هسته‌ای - موشکی کشور در منطقه آبسرد دماوند (استان تهران) ترور شد. در جریان درگیری تیم حفاظت ایشان با تروریست‌ها ، مهندس فخری‌زاده به شدت مجروح شد و بیمارستان منتقل گردید. متاسفانه تلاش‌های صورت پذیرفته برای احیای وی به نتیجه نرسیده و این مدیر علمی کشور در حوزه هسته ای- موشکی، به شهادت رسید.
مهندس محسن فخری‌زاده مهابادی(1336 قم - 7 آذر 1399) از اعضای ارشد سابق سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و کارشناس ارشد مهندسی هسته ای، پیش از ورود به برنامه اتمی ایران، به همراه حسن تهرانی مقدم به کره شمالی سفر کرد و در نتیجه برنامه موشک سازی ایران را با همکاری کره شمالی و لیبی پایه‌گذاری کرد. در دوره احمدی‌نژاد به همراه فریدون عباسی دوانی وارد برنامه اتمی ایران شد. نامبرده ، یکی از پنج شخصیت ایرانی است که در فهرست ۵۰۰ نفره قدرتمندترین افراد جهان که از سوی نشریه آمریکایی فارین پالیسی منتشر شده است. نام وی تحت عنوان «دانشمند ارشد وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح و رئیس پیشین مرکز تحقیقاتی فیزیک (PHRC)» در تاریخ ۲۴ مارس ۲۰۰۷ میلادی طی قطع نامه 1747 شورای امنیت ، در فهرست تحریم شدگان ایران توسط شورای امنیت سازمان ملل قرار گرفته بود.
محسن فخری زاده، در سال 1387 ، تجربه یک ترور ناموفق را داشته است. فریدون عباسی مدعی است که متخصصان کشور در فرانسه، هلند و حتی کشورهای آسیایی مثل سنگاپور در مورد اطلاعات شان در خصوص محسن فخری زاده بازجویی شده‌اند. در لهستان سرویس MI6 انگلستان از متخصصان ما سوال کرده است . 
پایگاه صهیونیستی «واللانیوز» گزارش داده بود نام فخری‌زاده از طریق لیست سازمان ملل در اختیار موساد قرار گرفته است. از نقش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ترور دانشمندان هسته‌ای ایران نیز نباید غافل ماند. تازه‌ترین سرنخ‌ها از تلاش برای ترور فخری‌زاده را باید در توصیه‌های لابی صهیونیستی «FDD» جست. «مارک دابوویتز»، رئیس این لابی در ماه جولای نوشته بود: سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا، اسرائیل و غرب باید تلاش‌های مخفیانه برای متوقف کردن برنامه هسته‌ای غیرقانونی ایران را ادامه دهند.


گزارش جامع از ترور دکتر محسن فخری زاده در دماوند
 

تائید ترور محسن فخری زاده در دماوند
⁩محسن فخری‌زاده دیروز به همراه خانواده و تیم حفاظت پس از صرف ناهار در منزل پدر همسر خویش در رستمکلای بهشهر(برهانی رستمکلایی) ، در مسیر بازگشت به تهران در شهر آبسرد دماوند مورد سوقصد قرار گرفت.مهندس فخری‌زاده در حالی که فرزندان وی نیز در خودرو دیگر در حال حرکت به سمت تهران بوده‌اند، در مقابل دیدگان همسرش شهید شد. 
ماجرا بدین شکل روایت شده است که مهندس فخری زاده ، به همراه سه خودرو محافظ وارد آبسرد می‌شود. یک کیلومتر جلوتر از ورودی شهر آبسرد و نزدیک باغی معروف به باغ سرهنگ، خودروی ضد گلوله شهید فخری زاده با رگبار متوقف می‌شود و سپس یک نیسان که در آن پر از الوارهای چوبی بوده ، منفجر می‌شود. بعد از انفجار، تا شعاع ۵۰۰ متری خیابان پر از تکه‌های خودرو و چوب شده و بر اثر انفجار و آسیب به دکل برق مجاور نیسان، برق شهر آبسرد نیز برای ساعاتی، قطع می‌گردد. با وقوع انفجار، تروریست‌هایی که کمین کرده‌ بودند(در یک سانتافته ، کمین تک تیرانداز و ...) از نقاط نامشخصی شروع به تیراندازی به سمت خودروی شخصیت می‌کنند و یکی از محافظان نیز برای حفاظت از شخصیت، خود را در مسیر رگبار قرار می‌دهد که همان لحظه به فیض شهادت می‌رسد(گویا با اصابت چهار گلوله). با این حال، این اقدامات مانع از اصابت گلوله به شهید فخری‎زاده نشده و ایشان دچار جراحات جدی‌ای می گردند. بعد از فروکش کردن تیراندازی‌ها، تروریست‌ ها متواری می‌شوند که جستجو برای پیدا کردن محل اختفای آنان در دماوند؟؟؟ ادامه پیدا می کند(احتمالا ضعف آمادگی و توانمندی برای اجرای طرح های مهار حفاظت از شخصیت ها در شرایط بحران؟) .
بلافاصله بعد از پایان درگیری، شهید فخری زاده را به داخل درمانگاه شهر آبسرد منتقل می‌کنند و بعد از گذشت ۳۰ دقیقه با بالگرد به بیمارستان بقیه الله تهران انتقال داده می‌شود .
برخی از شایعات هم، ادعای تیزاندازی تروریستی دیگر به سمت دکتر فخری زاده در حین آماده سازی برای انتقال به درمانگاه شهر آبسرد را دارند.درمانگاهی که بدلیل قطعی برق، ادعا شده که دوربین های امنیتی اش هم کار نمی کردند؟  
برخی دیگر از منابع مدعی شده اند که ، تروریست‌ها علاوه بر افراد کمین کرده، چهار موتور سوار بوده اند . یکی از موتورسواران وقتی مطمئن شده که اقای فخری زاده زنده است در مسیر انتقال وی به درمانگاه ابسرد، خودرو حامل وی را به رگبار بسته است. منابع غیر رسمی مدعی هستند که در این عملیات تروریستی ، شش نفر از شهروندان نیز جان باخته اند.
 
گزارش جامع از ترور دکتر محسن فخری زاده در دماوند
 
مهندس فخری زاده تنها دانشمندی بود که نتانیاهو در یک برنامه رسانه‌ای در سال 2018 از او نام برده بود و رسانه‌های اسرائیلی اعلام کرده بودند که نقشه ترور وی در سال‌های گذشته شکست خورده است. بنا بر ادعای رسانه‌های اسرائیلی، نام این دانشمند از طریق لیست‌های سازمان ملل به دست موساد رسیده است.

تعداد بازدید : 27
 وقتی نتانیاهو از نقش شهید فخری زاده در برنامه هسته‌ای ایران می‌گوید

نتانیاهو: "یک بخش کلیدی از این برنامه شامل ایجاد شکل جدیدی از سازمان‌ها می‌شود تا آن‌ها همچنان بتوانند به فعالیت‌های خود ادامه دهند. نام فخری زاده را به یاد داشته باشید. این دستورالعملی است که او ارائه کرده است. اینجا می‌توانید آن را ببینید.
نتانیاهو می‌گوید: "هدف کلی اعلام این موضوع است که طرح آماد باید تعطیل شود. این که در شرایط حاضر، فعالیت‌های خاص تحت عنوان توسعه فن آوری هسته‌ای انجام خواهد شد؛دقیقا همان کاری است که ایران انجام می‌دهد.
شما متعجب نخواهید شد که این نهاد تحت هدایت همان شخصی قرار دارد که هدایت طرح آماد را بر عهده داشت. او همان دکتر محسن فخری زاده است و همچنین باید بگوییم که این تصادفی نیست. شمار زیادی از پرسنل سازمان نوآوری و تحقیقات دفاعی زیر نظر او بر روی طرح آماد کار کرده اند.

تائید ترور محسن فخری زاده در دماوند
اولین تصویر از محل ترور شهید محسن فخری زاده

لازم به توضیح است که کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی در اولین موضع گیری رسمی، اظهار کرده بود که کلیه دانشمندان صنعت هسته‌ای کشور در سلامت کامل به سر می‌برند و برای هیچ کدام آن‌ها حادثه‌ای پیش نیامده است.در خوشبینانه ترین برداشت ها می توان این گونه قضاوت نمود که احتمالا کمالوندی با نگاه سازمانی و نه حوزه ای - موضوعی به مسئله نگاه کرده  و شهید فخری زاده را جزو نیروهای وزارت دفاع دانسته است. 

تعداد بازدید : 45
اولین فیلم از محل ترور محسن فخری‌زاده
تعداد بازدید : 43
فیلم دیگری از محل حادثه ترور شهید محسن فخری زاده


تائید ترور دکتر محسن فخری زاده در دماوند
 
تائید ترور دکتر محسن فخری زاده در دماوند
خودروی مهندس محسن فخری‌زاده دانشمند هسته‌ای پس از ترور

تائید ترور دکتر محسن فخری زاده در دماوند
تصویری از باقیمانده خودروی نیسانی که در عملیات ترور شهید فخری زاده ،بعنوان هدف انفجاری از آن استفاده شده است.
تعداد بازدید : 47
فیلمی از انتقال شهید فخری زاده به بیمارستان
تعداد بازدید : 28
جزئیات شهادت محسن فخری زاده از زبان عبدی، کارشناس مسائل امنیتی

تائید ترور دکتر محسن فخری زاده در دماوند
 
نخستین واکنش فرمانده کل سپاه (سردار سلامی) به ترور دانشمند ایرانی

فریدون عباسی رئیس سابق سازمان انرژی اتمی ،ترور شهید محسن فخری‌زاده از دانشمندان هسته‌ای کشور را تایید کرد و گفت: آقای فخری‌زاده از دانشمندان و مهندسان هسته‌ای برتر کشور بودند. وی گفت: به اعتراف و اظهار دشمنان، آقای فخری‌زاده از دانشمندان سطح یک کشور در حوزه هسته‌ای بودند. نماینده کنونی مجلس و رئیس سابق سازمان انرژی اتمی بیان داشت : دشمنان ملت ایران قطعاً با چنین اقداماتی نمی‌توانند پیشرفت‌های هسته‌ای ملت ایران را متوقف کنند.

تائید ترور دکتر محسن فخری زاده در دماوند

وزیر امور خارجه ایران: تروریست‌ها امروز یک دانشمند برجسته ایرانی را به قتل رساندند. این عمل بزدلانه - با نشانه‌های آشکار از دخالت اسرائیل در آن - جنگ طلبی ناامیدانه‌ی عاملان این امر را نشان می‌دهد. ایران از جامعه بین المللی - و به ویژه اتحادیه اروپا - می خواهد كه به استاندارد دوگانه‌‌ شرم آور خود پایان دهند و این عمل تروریستی دولتی را محكوم كنند.

پیام تسلیت ظریف در پی ترور شهید فخری زاده

دکتر محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با صدرو بیانیه ای اقدام تروریستی و کوردلانه ترور شهید محسن فخری زاده رییس سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع جمهوری اسلامی ایران توسط تروریست ها را به شدت محکوم کرد. همچنین ، وزیر امور خارجه کشورمان شهادت این دانشمند برجسته و مدیر موفق را به فرماندهی معظم کل قوا حضرت آیت خامنه ای مقام معظم رهبری، مردم عزیز کشورمان، همکاران ایشان در وزارت دفاع و خصوصا خانواده گرامی این شهید بزرگوار تبریک و تسلیت گفت.

تائید ترور دکتر محسن فخری زاده در دماوند

واکنش حسین دهقان
مشاور مقام معظم رهبری به ترور شهید فخری‌زاده: همچون صاعقه بر سر قاتلان این شهید مظلوم فرود خواهیم آمد و از کرده خود پشیمان شان می‌کنیم
تائید ترور دکتر محسن فخری زاده در دماوند
امیر حاتمی، وزیر دفاع: دشمن تحمل دانشمندان کشور را ندارد.
 
تائید ترور دکتر محسن فخری زاده در دماوند
توییت دکتر آشنا مشاور رئیس جمهور ، در پی ترور شهید محسن فخری‌زاده


واژه سپند در توئیت آقای دکتر آشنا اشاره به ، نام دیگر سازمان «پژوهش‌های نوین دفاعی» وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح واقع در سرخه حصار تهران دارد که تحت مدیریت مهندس فخری زاده قرار داشته و از سال ۲۰۱۷، عملکرد‌های قابل تحسینی ارایه نموده است.

بیانیه وزارت دفاع در خصوص ترور مهندس محسن فخری زاده 
به گزارش روابط عمومی وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح بعدازظهر امروز جمعه عناصر تروریست مسلح خودرو حامل محسن فخری زاده رییس سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع را مورد حمله قرار دادند. در جریان درگیری تیم حفاظت ایشان با تروریست‌ها آقای محسن فخری زاده به شدت مجروح شد و بیمارستان منتقل گردید.

متاسفانه تلاش تیم پزشکی برای احیاء ایشان موفق نبود و این مدیر خدوم و دانشمند، پس از سال‌ها تلاش و مجاهدت به درجه رفیع شهادت نائل آمد.

وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح اقدام ناجوانمردانه ترور یکی از مدیران متعهد و متخصص خود را به محضر مبارک مقام معظم رهبری و ملت شهید پرور ایران اسلامی تبریک و تسلیت عرض می‌نماید.

پیام سرلشکر پاسدار محمد باقری : سر لشکر پاسدار محمد باقری با ارسال پیامی بیان نموده است که ، 

«بسم الله الرحمن الرحیم

وَ الَّذِینَ قُتِلُوا فِی سَبِیلِ الله فَلَنْ یُضِلَّ أَعْمالَهُمْ* سَیهْدِیهِمْ وَ یصْلِحُ بالَهُمْ* وَ یدْخِلُهُمُ الْجَنَّةَ عَرَّفَها لَهُمْ

و کسانی که در راه خدا کشته شده اند، هرگز کارهایشان ضایع نمی شود. خداوند به زودی آنان را راه می نماید و حالشان را نیکو می گرداند و در بهشتی که برای آنان وصف کرده، ماوا می دهد.

بار دیگر تروریست های کوردل وابسته به استکبار جهانی و رژیم پلید صهیونیستی در اقدامی وحشیانه ، یکی از مدیران و خدمتگزاران عرصه علمی،پژوهشی و دفاعی کشور را به شهادت رساندند.

شهید دکتر محسن فخری زاده؛ رییس سازمان پژوهش و نواوری وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در زمره مدیران ارشد صنعت دفاعی کشور بود که در طول دوران عمر بابرکت خود منشا خدمات فراوانی شده بود و توانسته بود توان دفاعی کشور را به تراز قابل قبولی از بازدارندگی برساند. ترور این مدیر توانا و شایسته گرچه تلخ و ضربه سنگینی به مجموعه دفاعی کشور بود، اما دشمنان کوردل بدانند راهی را که شهید فخری زاده ها آغاز کرده اند، هرگز متوقف نخواهد شد. گروههای تروریستی و آمران و عاملان این اقدام کور هم بدانند که انتقام سختی در انتظار آنها خواهد بود.

اینجانب ضمن تبریک و تسلیت شهادت این دانشمند صنعت دفاعی به فرمانده معظم کل قوا مد ظله العالی، وزیر محترم دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، همکاران ایشان و خانواده گرانقدر آن شهید؛ اطمینان می دهیم تا تعقیب و مجازات عاملان این ترور شهید محسن فخری زاده از پای نخواهیم نشست.»

تائید ترور دکتر محسن فخری زاده در دماوند

پیام تسلیت علی لاریجانی ، مشاور رهبر انقلاب در پی شهادت محسن فخری زاده

بار دیگر دشمن جاهل و شرور ملت ایران در اقدامی کور و ذلت‌بار یکی از دانشمندان هسته‌ای کشور، جناب آقای محسن فخری‌زاده را به شهادت رساند .این نخستین بار نیست که استکبار کوردل دست به این گونه اقدامات بزدلانه می‌زند. آنان می‌دانند با این شیوه‌های خباثت‌آمیز نمی‌توانند خللی در اراده مصمم ملت بزرگ ایران ایجاد کنند
شهید محسن فخری‌زاده از دانشمندان خدوم و پژوهشگران برجسته در صحنه‌های علمی کشور بودند و به شهادت رساندن ایشان توسط دشمنان بیانگر عمق کینه آنان نسبت به فرزندان برومند ملت ایران است . اینجانب ضمن تسلیت این حادثه به مقام معظم رهبری، جامعه علمی کشور و مردم متدین ایران اسلامی و طلب صبر و شکیبایی برای خانواده این شهید عالی‌مقام، از خداوند متعال برای روح بلند ایشان علودرجات را مسالت می‌کنم


ابوالفضل عمویی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس
در صفحه توئیتر خود نوشت: ترور دانشمندان هسته‌ای، برنامه اتمی ایران را به عقب نمی‌برد.، دانش هسته‌ای در ایران بومی شده و در پاسخ به ترورها با اراده ملی، توسعه خواهد یافت. انتقام حق ماست.

تائید ترور دکتر محسن فخری زاده در دماوند

توییت محمدباقر قالیباف ،رئیس مجلس پس از ترور دانشمند ایرانی: و آنان كه ظلم و ستم كردند به زودی خواهند دانست كه به چه كیفرگاهی باز می گردند (سوره شعرا)
قطعاً در آخرت از مجرمان انتقام خواهیم گرفت (سوره سجده)

حسین امیر عبداللهیان، دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین الملل در واکنش به ترور محسن فخری‌زاده دانشمند کشورمان  در صفحه رسمی توییتر خود نوشت:«ترور دانشمند ایرانی دکتر ⁧‫محسن فخری‌زاده‬⁩، که سهم مهمی در توسعه مرزهای دانش کشور داشت، نشانگر تلاش محور آمریکایی - صهیونیستی برای تداوم ضربه زدن به پیشرفت علم و فناوری در جمهوری اسلامی ایران است. دشمنان دست از توطئه بر نمی‌دارند. اعتماد به دشمن، خوش باوری است.‫»‬

پیام تسلیت علی اکبر صالحی:
برادر ارجمند، جناب امیر حاتمی
وزیر محترم دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح
خبر ترور ناجوانمردانه برادر خدوم، شهید دکتر محسن فخری زاده، رییس سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع که سال های طولانی از عمر پربرکت خویش را صرف مجاهدت و ارتقاء توان دفاعی کشور نمود، موجب تأسف و تأثر عمیق گردید.
 اینجانب بدین وسیله این ضایعه دردناک را به مقام معظم رهبری، ملت شریف ایران، مجموعه وزارت دفاع، نیروهای مسلح و خانواده آن شهید بزرگوار تبریک و تسلیت عرض کرده و اطمینان دارم خون آن شهید که از مدیران و دانشمندان نخبه و متعهد صنعت دفاعی کشور بود، موجب برکات و تقویت بیش از پیش ایران اسلامی خواهد شد.
و سَیعلَمُ الّذینَ ظَلَموا أَی مَنقَلَبٍ ینقَلِبونَ.


علی اکبر صالحی
معاون رییس جمهور و رییس سازمان انرژی اتمی

پیام تسلیت همراه با انتظارات سید محمد حسینی وزیر اسبق ارشاد و رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی:
دکتر سید محمد حسینی در صفحه مجازی خود نوشت: ترور شهید دکتر محسن فخری‌زاده دانشمند ارشد هسته‌ای و رئیس سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع که نتانیاهو نامش را اعلام کرده و در صدر لیست ترور بود، بار دیگر عقده گشایی صهیونیست‌ها با حمایت رؤساى جمهور آمریکا را نسبت به پیشرفت‌های جمهوری اسلامی ایران و سرداران عزت آفرین ثابت کرد.
حال دولتمردان به جاى دم زدن از مذاکره‌ی ذلت‌بار از انتقام سخت حمایت کنند و گرنه این جنایات ادامه خواهد داشت و مقصران، شریک جرم خواهند بود!


تائید ترور دکتر محسن فخری زاده در دماوند

شهید فخری زاده از روز بیست و هفتم مهرماه در لیست رفع تحریم‌های تسلیحاتی ایران قرار گرفته بود.

دونالد ترامپ رييس جمهور آمریکا با بازنشر چند توییت از جمله توئیت‌های عبری و انگلیسی از یک خبرنگار صهیونیست به ترور شهید فخری‌زاده دانشمند هسته‌ای ایران واکنش نشان داد.در توییت انگلیسی «یوسی ملمن» خبرنگار صهیونیست آمده است که محسن فخری‌زاده سالها جزو اهداف موساد بوده است!

تعداد بازدید : 12

در پی اعلام خبر ترور محسن فخری زاده ،منابع خبری تایید نشده، خبر  بازداشت شدن یک تن از عوامل ترور شهید فخری زاده را داده اند.

با توجه به اهمیت این موضوع از بعد امنیت ملی، مسلما باید منتظر توضیحات بیشتر سازمان‌های امنیتی کشور، سازمان انرژی اتمی و سایر نهاد‌های حاکمیتی بود. منتقدان سیاسی- نظامی- امنیتی بیان می دارند که کم توجهی به حملات اسرائیل در سوریه ،نشان ندادن ضربه اصلی در شهادت سردار سلیمانی در عراق و مواردی از این جنس ، باعث گستاخی دشمن و به داخل کشیده شدن جریان ترور شده است. منتقدین صحبت های دریادار شمخانی در شورای عالی امنیت ملی را کانون نقد قرار داده و درخواست توضیح و شفاف سازی دارند(هرچند که در تفسیر صحبت های شمخانی، بعضا برداشتن محافظ برای شغل های غیر رده بندی تا سر حد معاون وزیر در وزارتخانه های عمرانی،خدماتی و آموزشی ،مد نظر قرار می دهند). لازم به توضیح است که برخی از کارشناسان امنیتی- سیاسی نیز، هرگونه اظهار نظر تعجیلی در این حوزه را اشتباه دانسته و معتقد به موضع گیری، بعد از بررسی همه جانبه این رویداد هستند.


تعداد بازدید : 14
حمید رسایی در این خصوص نوشت: امروز بعد از ظهر در منطقه آبسرد دماوند، آقای ‏محسن فخری‌زاده، دانشمند برجسته هسته‌ای و موشکی کشورمان ترور شد و به شهادت رسید! یعنی یک روز پس از تبادل جاسوس اسرائیلی و در سالگرد ترور شهید شهریاری که فرداست!

مصطفی تاجزاده فعال سیاسی اصلاح طلب در واکنش به ترور مهندس محسن فخری زاده در توییتر نوشت:
ترور دکتر محسن فخری‌زاده را بی‌هیچ قیدوشرطی محکوم می‌کنم. متهم ردیف اول جنایت، نتانیاهو است و به نظر می‌رسد هدفی جز روشن‌کردن آتش جنگ و نزاع و تداوم تحریم‌ها ندارد. ایران می‌تواند و باید با بسیج افکارعمومی جهانی علیه تروریسم دولتی، رژیم اسرائیل را افشا و منزوی کند.

نیویورک تایمز در گزارش ۲۷ نوامبر ۲۰۲۰ خود راجع به ترور فخری‌زاده از قول سه مقام آمریکایی (یک مقام رسمی و دو افسر اطلاعاتی) نقل کرد: «اسرائیل پشت حمله به (این) دانشمند بوده». هر چند معلوم نیست که آمریکا چقدر در جریان این عملیات بوده‌است، ولی آمریکا و اسرائیل در تبادل اطلاعات راجع به ایران همکاری نزدیک دارند و کاخ سفید و سی‌آی‌ای از ابراز نظر در این مورد خودداری کرده‌اند.
شبکه تلویزیونی اسکای نیوز طی گزارشی ، این ترور را با اهمیت دانست و گفت فخری زاده برای سازمان اطلاعاتی خارجی به خصوص آمریکا و اسرائیل فردی شناخته شده بود و این حادثه را «معادل هسته‌ای» کشته شدن قاسم سلیمانی ، توصیف کرد.
 
اما آنچه قابل درک می باشد ، این است که عمق رویداد ، غیر منتظره بودن آن ، شرایط خاص دولت ، شرایط انتقال قدرت در آمریکا ، شرایط خاص منطقه با تاکید بر مثلث عبری- عربی- آمریکایی( ترامپ) ، ضعف شدید حوزه کارشناسی-مدیریتی کشور در راه اندازی اتاق های فکر و .....، باعث شده که شاهد نوعی سردرگمی و رویداد زدگی باشیم. مسلما تا فردا ، موضع گیری های مقام معظم رهبری و احیانا برخی از جهت دهی های ریاست جمهوری، در کنار کاهش غبارآلودگی فضا، کمک کار مناسبی بر درک بهتر موضوع و فهم اقدامات استراتژیک ، خواهد کرد. 
توئیت بهروز شجاعی(خبرنگار نزدیک به احمد مسجد جامعی) را شاید بتوان نزدیک ترین نظر، به تحلیل بیان شده در سطرهای بالا دانست :

گزارش جامع از ترور مهندس محسن فخری زاده در دماوند - روز اول
 
لازم به توضیح است که در شب وقوع حادثه ترور، تعدادی از دانشجویان دانشگاه‌های تهران، با تجمع در مقابل شورای عالی امنیت ملی خواستار واکنش قاطع و محکم نسبت به ترور شهید فخری زاده شدند. دانشجویان در دست‌نوشته‌هایی که با خود همراه داشتند به بازرسی از مراکز علمی کشور اشاره کرده و این ترور را نتیجه چنین اقداماتی دانستند.


خبر در حال تکمیل است
اختصاصی پایگاه تحلیلی خبری شعار سال، برگرفته از منابع گوناگون
اخبار مرتبط
برچسب ها: دکتر محسن فخری زاده ، ترور دانشمند هسته ای ، ترور محسن فخری زاده ، ترور دانشمند موشکی ، شهادت دکتر محسن فخری زاده ، شهادت دانشمند هسته ای ، منطقه ترور دکتر فخری زاده ، شکست ترور دکتر فخری زاده ، محل ترور دکتر محسن فخری زاده ، ترور دانشمندان هسته ای ایران ، چه کسی محسن فخری زاده را ترور کرد ، عامل ترور دکتر محسن فخری زاده ، تکذیب ترور دکتر محسن فخری زاده ، تامین امنیت دانشمندان هسته ای ، امنیت دانشمندان هسته ای ، اهمیت دانشمندان هسته ای برای اسرائیل ، امنیت ملی ، تایید شهادت دکتر محسن فخری زاده ، دکتر فخری زاده دانشمند هسته ای ، دکتر محسن فخری زاده ترور شد ، دکتر محسن فخری زاده شهید شد ، رئیس سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع ، سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع ، گزارش جامع ترور ، تصاویر ترور شهید موشکی ، گزارش تصویری از ترور شهید فخری زاده ، آخرین گزارش از ترور فخری زاده ، واکنش ها به ترور شهید فخری زاده ، شهادت محسن فخری زاده مهابادی ، محسن فخری زاده در لیست تحریمها ، فخری زاده در لیست تحریم های موساد ، تحریم مهندس محسن فخری زاده ، تلاش اسرائیل برای ترور مهندس فخری زاده مهابادی
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۷
0
4
ممنون از گزارش کامل تون درباره این رویداد بشدت غم انگیز. خداوند این شهید گرانقدر را رحمت کند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۷
0
4
دل مردم ایران از این ترور واقعا به درد اومده و هممون داریم این روزها به اون حرف امام فکر میکنیم که بکشید مارا! ما قوی تر خواهیم شد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۷
0
3
خداوند رحمت شان کند
همکار بازنشسته
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۸
0
3
بنظر من ، باید شورای عالی امنیت ملی نه تنها برای این ترور بلکه تاریخچه حمله اسرائیل به مستشاران نظامی ما در تی فور سوریه( در چند نوبت) ، شهادت سردار سلیمانی در عراق ، ترور شهید فخری زاده ، پاسخگو باشد.
امنیت بچه بازی نیست که برایش مقصر تراشی کنیم. امنیت، امنیت است . با تمام اهمیت کلام گفته شده . لذا بدور از هرگونه گردن اندازی و عجله برای پاسخ ناسنجیده، درخواست بررسی و مقصریابی و شناسایی عاملین، مباشرین و مسببین و امرین این کار را داریم.
درخواست داریم که اقدامات حقوقی ، سیاسی و امنیتی در سطح سازمان های بین المللی دنباله گیری شود.
درخواست داریم که ، پاسخ مناسب ایران به حکومت های احتمالی بانی ترورهای دولتی ( احتمالا امریکا و اسرائیل) ، طراحی و اجرا شود. موثر بودگی ضربه متقابل مورد تاکید می باشد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۸
0
3
از ته قلبم بعد از شنیدن این واقعه متاثر شدم و نمیدونم باید این فریاد و تظلم خواهی رو پیش چه کسی ببرم
مهدی موسوی
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۸
0
0
چرا از چنین مفاخری درست و حسابی حفاظت نمیشه؟؟؟ نهاد های امنیتی چکار میکنند دقیقا ؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۸
0
0
مردم از اقای سلامی انتظار دارن که بتونه این انتقام رو با انتقام باقی مانده از سردار سلیمانی با هم بگیره
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۸
0
0
دلمون داره هرروز بیشتر از دیروز میسوزه و حواسمون هم نیست که دقیقا داریم چی رو از دست میدیم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۸
0
1
تا جواب اسراییل به بدترین شکل ممکن داده نشه مردم ایران لحظه ای آروم نمیشن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۸
0
0
الان این اقای شمخانی برای توضیحات خودش چرا نمیخواد جوابگو باشه؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۰
0
0
ای کاش این اتفاق نمیفتاد و هیچ سایتی در هیچ زمینه ای این خبر رو کار نمیکرد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۱
0
0
از همه بدتر همون صحبت اقاي شمخاني بود كه نقيضش عملا اثبات شد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۱
0
0
جيگرمون اتيش گرفت واقعا براي چي بايد اين همه اتفاق دردناك در مام وطن روي بده
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۱
0
0
شهید فخری زاده رو از دست دادیم و اصلا باورمون نمیشه که جاشون رو قراره چطوری پر کنیم
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین