پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۱۴۴۷۶
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۰ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۴
معاون قضایی رئیس کل دادگستری و رئیس شورای حل اختلاف تهران گفت: در ۶ ماه نخست امسال، ۵۶ درصد پرونده‌های وارده در شهر تهران با صلح و سازش مختومه شده و در شهر‌های تابعه استان تهران هم میزان صلح و سازش در پرونده‌ها ۴۷ درصد است.
شعار سال: غلامرضا مهدوی روز دوشنبه درباره پرونده‌هایی که از ابتدای امسال در شعب شورا‌های حل اختلاف تشکیل شده، افزود: از ابتدای امسال تا پایان مهر ماه، تعداد ۳۷۸ هزار فقره پرونده وارده به شورا‌ها داشتیم که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل که تعداد ۳۳۳ هزار فقره پرونده بود، حدود ۴۰ هزار پرونده ورودی به شورا‌ها افزایش یافته است.

وی خاطرنشان کرد: البته هر سال روند افزایشی در پرونده‌ها وجود دارد، اما ممکن است علت این میزان افزایش به دلیل راه‌اندازی شعب ویژه صلح و سازش در جوار دادسرا‌ها باشد، زیرا هر ماه حدود هشت هزار پرونده را دادسرا‌ها به شعب ویژه صلح و سازش شورا‌ها ارجاع داده‌اند.

مهدوی درباره میزان صلح و سازش در پرونده‌ها توضیح داد: ۵۶ درصد صلح و سازش در پرونده‌ها بر این مبنا است که طبق تعریفی که برای شعب صلحی وجود دارد، وارده پرونده در هر شعبه حداکثر باید ۹۰ پرونده در ماه باشد و، چون صلح و سازش در پرونده‌ها زمانبر است، براساس وارده پرونده‌ها ۵۶ درصد منجر به سازش مختومه می‌شود.

معاون قضایی رئیس کل دادگستری استان تهران گفت: خوشبختانه این توفیق حاصل شده، اما باز هم به این میزان قانع نیستیم و در فکر راهکار‌هایی برای افزایش میزان صلح و سازش در پرونده‌ها هستیم؛ بنا داریم میزان صلح و سازش را تا ۷۰ درصد ارتقا دهیم.

مهدوی یادآور شد: ۲۸مرداد سال ۹۸، رئیس قوه قضاییه بخشنامه استقرار شعب ویژه صلح و سازش در دادسرا‌ها و مراکزی مانند زندان‌ها و شهرک‌های صنعتی را ابلاغ کردند و در ماده ۸ و ۱۱ قانون شورا‌ها همچنین منویات رئیس قوه قضاییه بر صلح و سازش تاکید شده واصل فعالیت شورا‌ها «حل اختلافات» نهاده شده است.

فعالیت ۱۰۹ شعبه ویژه صلح و سازش در استان تهران
رئیس شورای حل اختلاف تهران اظهارداشت: بر همین اساس، اکنون ۵۹ شعبه ویژه صلح و سازش در تهران فعالیت دارد که ۲۶ شعبه در ۱۹ دادسرای تهران و ۳۳ شعبه در زندان‌ها، شهرک‌های صنعتی، اتحادیه‌های صنفی و یکی از امامزاده‌های تهران (امامزادگان عینعلی و زینعلی (ع) واقع در محله پونک تهران) مستقر شده است.

وی ادامه داد:‌همچنین۵۰ شعبه ویژه صلح و سازش هم در ۲۴ شهرستان تابعه استان تهران فعالیت دارند.

۱۴ حکم قصاص به گذشت منجر شد

معاون قضایی رئیس کل دادگستری استان تهران در مورد پرونده‌های قتل عمد که منجر به صلح و سازش شده است، گفت: در شش ماهه نخست امسال، هشت فقره قصاص با اقدامات و تلاش‌های شورا‌های حل اختلاف منجر به گذشت شد همچنین ۶ فقره قصاص هم در نیمه دوم سال ۹۸ رضایت گرفته شد.

مهدوی با اشاره به تشکیل هیات‌های صلح یاری افزود: این هیات‌ها با حضور اقشار و صنوف مختلف از جمله هنرمندان، ورزشکاران، بازاریان در تلاش هستند تا برای پرونده‌های زندانیانی که منتظر اجرای حکم قصاص هستند، گام‌های موثرتری بردارند.

صلاحیت رسیدگی شورا‌های حل اختلاف

مهدوی با اشاره به ماده ۹ قانون شورا‌ها درباره پرونده‌هایی که در شورای حل اختلاف رسیدگی می‌شود، خاطرنشان کرد: صلاحیت رسیدگی شورا‌ها به صورت خاص در ماده ۹ قانون شورا‌ها آمده است و بر این اساس، قاضی شورا با مشورت اعضای شورا رسیدگی و مبادرت به صدور رأی می‌کند.

وی اضافه کرد: دعاوی مالی راجع به اموال منقول تا نصاب دویست میلیون ریال، تمامی دعاوی مربوط به تخلیه عین مستاجره به‌جز دعاوی مربوط به سرقفلی و حق کسب و پیشه، دعاوی تعدیل اجاره‌بها به شرطی که در رابطه استیجاری اختلافی وجود نداشته باشد، صدور گواهی حصر وراثت، تحریر ترکه، مهر و موم ترکه و رفع آن، ادعای اعسار از پرداخت محکوم‌به در صورتی که شورا نسبت به اصل دعوی رسیدگی کرده باشد، دعاوی خانواده راجع به جهیزیه، مهریه و نفقه تا نصاب دویست‌میلیون ریال در صورتی که مشمول ماده (۲۹) قانون حمایت خانواده مصوب ۱۳۹۱/۱۲/۱ نباشند، تامین دلیل و جرایم تعزیری که صرفاً مستوجب مجازات جزای نقدی درجه هشت باشد درصلاحیت رسیدگی شورا‌ها قرار دارد.
 
شعار سال با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از ایرنا،تاریخ انتشار:10آذر1399،کدخبر:84125505،www.irna.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۰
0
0
انقد عصاب مردم به هم ریخته ست که نمیدونم برای چی باید این همه بدبختی دوباره سمون هوار بشه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۰
0
0
این گذشت ها چقدر قشنگه کاش یه برنامه در باره این گذشت ها بسازند
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین