پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۱۴۹۰۰
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۱۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۷
سرمربی استقلال که فحاشی خودش را معلولی از شانتاژ‌های فولادی‌ها می‌دانست، با حکم ساده‌انگارانه کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال به پرداخت ۱۰ میلیون تومان جریمه قابل تجدیدنظر و یک بازی محرومیت از حضور روی نیمکت استقلال محکوم شد تا آب هم از آب تکان نخورد.

شعار سال: تقابل دو تیم فولاد و استقلال طی دومین هفته از رقابت‌های لیگ بیستم در استادیوم فولاد آره‌نا هرچه از ابعاد فنی و تاکتیکی تُهی دیده شد، مملو از حواشی بزرگی بود که هنوز هم تبعات آن ادامه دارد. آبی‌ها در گام دوم لیگ برتر مقابل شاگردان جواد نکونام یک دیدار حیاتی را با شکست به پایان رساندند، اما پررنگ‌ترین وجهه این تقابل سنتی و خانوادگی به مسائل غیرفوتبالی برمی‌گشت.

سوای اشتباهات تاکتیکی محمود فکری که باعث شد آبی‌ها بازی برده را با یک شکست تلخ عوض کنند، سرمربی تیم استقلال اعتقادی به پذیرش ایرادات پیرامون تفکراتش نداشت و پس از اتمام بازی با فولاد در صحبت با شاگرد سابقش محمد قاسمی‌نژاد، نسبت به جواد نکونام و کادرفنی تیم فولاد از الفاظی استفاده کرد که حواشی این دیدار را به اوج خود رساند.

سرمربی طلب‌کار!

در شرایطی که تصور می‌شد سرمربی استقلال پس از پیروزی تیمش مقابل ماشین‌سازی در هفته سوم لیگ برتر اقدام به عذرخواهی از صحبت‌هایش داشته باشد، وی در کنفرانس خبری اظهار داشت: فوتبال یک ورزش جوانمردانه است و این‌که یکدیگر را تحریک یا به هم توهین کنیم اصلا کار جوانمردانه‌ای نیست. کسانی که باعث شدند من الفاظی را به کار ببرم تا آبرویم برود را نمی‌بخشم!

محمود فکری که در نهایت از هواداران تیم استقلال بابت حواشی عجیب استادیوم فولادآره‌نا معذرت‌خواهی کرد اما به فکرش هم نمی‌رسید که با یک محرومیت ساده همه‌چیز تمام شود. سرمربی استقلال که فحاشی خودش را معلولی از شانتاژهای فولادی‌ها می‌دانست، با حکم ساده‌انگارانه کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال به پرداخت 10 میلیون تومان جریمه قابل تجدیدنظر و یک بازی محرومیت از حضور روی نیمکت استقلال محکوم شد تا آب هم از آب تکان نخورد و سناریوی اکشن و دارای محدودیت سنی بازی با فولاد به راحتی تمام شود.

در شرایطی که محرومیت نقدی سرمربی تیم استقلال پس از آن الفاظ رکیک با محرومیت یحیی گل‌محمدی که در جریان دیدار پرسپولیس مقابل نفت مسجدسلیمان اقدام به اعتراض علیه داور مسابقه کرده بود یکی‌ست، تنها تفاوت بین حکم این دو سرمربی به محرومیت فکری از حضور روی نیمکت استقلال در تقابل با پیکان منتهی می‌شود. تصمیمی عجیب توسط کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال که گویی تمایل داشته تا حداقل مجازات ممکن را برای حداکثر اهانت‌ها درنظر بگیرد.

وقتی فدراسیون فوتبال به مماشات میل دارد

کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال طی سال‌های اخیر همواره تصمیماتی نامتوازن و سینوسی را از خود برجای گذاشته که صحت و سقم قانون‌گرایی این نهاد را زیرسوال می‌برند. کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال با استناد به مواد 53 و 54 آئین‌نامه‌اش (تخلفات شدید - بدرفتاری در قبال حریف و یا اشخاصی به‌غیر از مقامات رسمی مسابقه) اقدام به صدور حداقل مجازات ممکن برای محمود فکری کرده که این تصمیم در مقایسه با احکام پیشین کمیته مغایرت دارد.

همچنین در مقررات انضباطی کمیته و در ماده 71 این آئین‌نامه (توهین، افترا و نشراکاذیب) آمده است: هرکس که خارج از زمین مسابقه به هر روشی مطالبی را به دیگران نسبت دهد که قانوناً مصداق توهین، هتک حرمت، افترا و نشراکاذیب باشد؛ صرف نظر از مجازات قانونی که در صلاحیت محاکم دادگستری است، به جریمه نقدی به میزان حداقل پنج میلیون تومان به‌علاوه حداقل یک مسابقه محرومیت محکوم خواهد شد. با این تفاسیر مشخص است که کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال تمایل زیادی داشته تا حداقل محکومیت‌های ممکن را برای چنین رفتار زننده‌ای اتخاذ کند.

با نیم‌نگاهی به سابقه محرومیت بازیکنان فوتبال در موارد مشابه توسط کمیته‌های اخلاق و انضباطی فدراسیون فوتبال این شکاف بیش‌تر مشخص می‌شود. سوشا مکانی، محمدرضا خانزاده و پیام صادقیان از افرادی بوده‌اند که تیغ تیز محرومیت قاطعانه روی عملکرد آن‌ها فرو آمده و حتی فوتبال‌شان هم به ورطه نابودی کشیده شده‌است.

خانزاده؛ از باشگاه رانده و از فدراسیون مانده!

محمدرضا خانزاده که زمانی در تیم پرسپولیس بازی می‌کرد، پس از توهین و هتک حرمت به هواداران باشگاه پرسپولیس پس از تقابل با تیم لخویا قطر با محرومیتی 9 ماهه توسط کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال مواجه شد که مجازاتی هم توسط خود باشگاه به این بازیکن خاطی تحمیل گشت. گرچه فدراسیون فوتبال پس از مدتی و با مشاهده رفتارهای مناسب از سوی این مدافع محرومیت وی را به حالت تعلیق درآورد، اما اقدام قاطع کمیته‌های اخلاق و انضباطی باعث شد تا چنین اتفاقی دیگر رخ ندهد.

شلوار زرد سوشا و محرومیت عجیب!

سوشا مکانی که در ماجرای درگیری خانزاده با هواداران باشگاه پرسپولیس هم نقش داشت و با محرومیت 3 جلسه‌ای تعلیقی در آن زمان هم مواجه شده بود، پس از پوشیدن شلوار زرد و تی‌شرت نامتعارف با 6 ماه محرومیت از حضور در فوتبال داخلی مواجه شد که شاید عجیب‌ترین حکم کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال در قیاس با حکم محرومیت تک جلسه‌ای فکری باشد. مکانی به‌دلیل ملی‌پوش بودن و نقض موازین پوشش یک بازیکن ملی به محرومیتی دچار شد که اگر بخواهیم مفاد آن‌را با محرومیت سرمربی استقلال برابرسازی کنیم، فکری حداقل تا نیم‌فصل نمی‌توانست روی نیمکت تیم استقلال بنشیند.

استعدادی که در بی‌اخلاقی سوخت

پیام صادقیان هم از بازیکنانی‌ست که صابون محرومیت‌های فدراسیون فوتبال بارها به تن‌اش خورده و پرونده محکومیت‌هایش بیشترین حجم را دارد. وی که در جریان دیدار تیم پرسپولیس و فولاد در سال 1393 نسبت به داور مسابقه و بازیکنان حریف بی‌احترامی کرده بود، با 3 ماه محرومیت از حضور در 12 بازی تیم و هم‌چنین جریمه نقدی مواجه شد تا راه سقوط زندگی حرفه‌ای وی از همان‌جا کلید بخورد.

با استناد به قوانین فدراسیون فوتبال و با شواهد فوق، به‌نظر می‌رسد که کمیته انضباطی فدراسیون قصد سخت‌گیری مقابل این قانون‌شکنی‌ها و این رفتارهای توهین‌آمیز را نداشته و در برابر اسامی بزرگ، الکن است.
اظهارات سرمربی تیم استقلال و عدم ندامت وی از فحاشی‌های رکیک آن‌هم در یک مسابقه رسمی نشان می‌دهد که اگرچه همه برابر قانون برابرند اما برخی ها برابرترند و خبری از عدالت مبنی بر رعایت آداب نیست.
البته که باید به دعاوی مدیران باشگاه استقلال مبنی بر هتک حرمت‌های پی‌درپی کادرفنی تیم فولاد هم پرداخته شود، اما چیزی که فعلاً عیان شده همان ویدئوی جنجالی است و فدراسیونی که در عمل به رعایت آداب در فوتبال پای‌بند نیست.

 

 

 

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری دانا، تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۹، کد خبر: -، dana.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۲
0
0
همه مردم ایران دیدن! اینا میخوان بشن اسطوره های مردم؟ خوبی فضای مجازی یکیش همینه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۲
0
0
آقای فکری انقدر عصبی و پرخاشگر هستند بهتره استعفا بدن خونه بشینن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۲
0
0
قطعا دیده و داره سکوت میکنه البته بهتر هم هست دلش برای استقلال میسوزه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین