پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۱۵۷۰۵
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار : ۱۶ آذر ۱۳۹۹ - ۲۰:۳۴
کاخ مروارید توسط موسسه‌ی «رایت» طراحی و با نظارت مهندس «ویلیام کیس» بین سال‌های ۱۳۴۵ تا ۱۳۴۷ ساخته شد و مورد بهره‌برداری قرار گرفت. این بنا محل سکونت شمس پهلوی و خانواده‌ی او تا سال ۱۳۵۷ بود. این مجموعه پس از پیروزی انقلاب اسلامی، در سال ۱۳۶۳ با رأی دادگاه انقلاب اسلامی در مالکیت بنیاد مستضعفان قرار گرفت و پس از آن، در قراردادی، این مجموعه به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی فروخته و در اختیار «بنیاد تعاون سپاه» گذاشته شد.
شعار سال:مدیر کل میراث فرهنگی استان البرز با تاکید بر این که سپاه با میراث‌فرهنگی نهایت همکاری و تفاهم را در خصوص مجموعه کاخ مروارید دارد و هر دو طرف منتظر زمین معوض هستیم، توضیح می‌دهد: در حال حاضر وزیر میراث فرهنگی طی مکاتباتی با وزیر راه و شهرسازی خواستار تعیین این زمین معوض جهت واگذاری به سپاه شده است و اکنون در استان هم ما پیگیر این موضوع هستیم.

اوایل اردیبهشت سال ۹۳ ، بر اساس رای دادگاه ۳۰ درصد از مجموعه‌ کاخ مروارید «شمس»  به اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان البرز واگذار شد تا با مرمت و سامان‌دهی فضای کاخ، امکان بازدید مردم از آن فراهم شود.

حال۱۲ آذر ۹۹ فریدون محمدی مدیرکل میراث فرهنگی استان البرز در گفت و گو با میراث‌باشی توضیح می‌دهد: کاخ مروارید یکی از آثار شاخص معماری مدرن است. این کاخ متعلق به بنیاد مستضعفان بوده که بخشی از آن طی قراردادی به سپاه فروخته شده است. سپاه درگذشته برنامه داشته که در این محدوده مجموعه مسکونی ایجاد کند. اما با توجه به جلسات شورای عالی معماری و شهرسازی آن پروژه کلا منتفی می‌شود.

محمدی با اشاره به این که قبلا فقط محدوده خود کاخ در اختیار میراث فرهنگی قرار گرفته بود، تشریح می‌کند:در حال حاضر میراث‌فرهنگی و وزیر جلسات خوبی با سپاه داشته‌اند که آنها توافق کرده‌اند در ازای دریافت زمین معوض، کل ۱۰۰ هکتار زمین مجموعه کاخ را در اختیار میراث‌فرهنگی بگذارند.

او با اشاره به پیگیری‌ها و مکاتبات وزیر میراث فرهنگی با وزیر راه و شهرسازی در خصوص تخصیص این زمین معوض ادامه می‌دهد: پس از این اقدام، برنامه ما این است که آنجا را به یک شرکت سرمایه‌گذاری گردشگری بزرگ  واگذار کنیم.

او با اشاره به این که خطری کاخ مروارید را تهدید نمی‌کند، می‌افزاید: خبر خوش این که امسال کاخ مروارید به پایگاه ملی تبدیل شده است. ما در استان البرز برای نخستین پایگاه ملی مجوز گرفتیم که این پایگاه همان کاخ مروارید است. بودجه آن هم به ما ابلاغ شده و این کاخ تبدیل به یک پایگاه پژوهشی شده است.

۷ بهمن ۹۸ بود که حجت‌الاسلام فخرالدین صابری مدیروقت میراث‌فرهنگی استان البرز خبر داد:اخیرا استاندار البرز دستور داد نامه‌ای به منظور تخصیص زمین معوض برای مجموعه فرهنگی تاریخی مروارید، از طریق اداره کل میراث‌فرهنگی استان و به امضای او تهیه شود، تا بدین ترتیب مشکلات پیش رو در راستای اعطای سند مالکیت مجموعه به نام دولت مرتفع و با تخصیص اعتبارات لازم در چارچوب قانون، مقدمات احیای این مجموعه ارزشمند فراهم شود.

اردیبهشت ۹۹ هم علیرضا دهقان مهرجردی معاون میراث فرهنگی وقت استان  گفت:دستگاه‌های استانی از جمله شهرداری، فرمانداری و ... باید برای واگذاری زمین معوض در ازای این کاخ پیگیری لازم را داشته باشند ولی متاسفانه این مساله تا کنون به طور جدی دنبال نشده است.

راه و شهرسازی یکی از دستگاه‌هایی است که الزام قانونی دارد که اندازه وسعت کاخ مروارید زمین معوضی در اختیار بنیاد تعاون سپاه قرار داد ولی این کار را تا کنون انجام نداده است.

چند روز پیش(۸ آذر ۹۹ )هم عباس نوری معاون میراث فرهنگی استان از تخصیص بودجه‌ای به این کاخ خبرداد و گفت:طبق پیگیری‌های انجام شده، بودجه‌ای حدود ۹ میلیارد ریال از محل اعتبارات اداره کل امور پایگاه‌های پژوهشی وزارت میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی برای تعمیر  کاخ تاریخی مروارید اختصاص یافته است.

طبق گزارشات رسیده ،کاخ مروارید توسط موسسه‌ی «رایت» طراحی و با نظارت مهندس «ویلیام کیس» بین سال‌های ۱۳۴۵ تا ۱۳۴۷ ساخته شد و مورد بهره‌برداری قرار گرفت. این بنا محل سکونت شمس پهلوی و خانواده‌ی او تا سال ۱۳۵۷ بود. این مجموعه پس از پیروزی انقلاب اسلامی، در سال ۱۳۶۳ با رأی دادگاه انقلاب اسلامی در مالکیت بنیاد مستضعفان قرار گرفت و پس از آن، در قراردادی، این مجموعه به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی فروخته و در اختیار «بنیاد تعاون سپاه» گذاشته شد.

پایگاه تحلیلی- خبری شعار سال ،برگرفته از کانال تلگرامی میراث باشی
اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۶
0
0
ملی شدن هارو باید زودتر از این ها پی میگرفتیم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۶
0
0
باید این زمینه هارو طوری درست کنیم که مشکلی در گردشگری ها نداشته باشیم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۶
0
0
اینکه کاخی رو با این همه قدمت به پایگاه ملی تبدیل ککنیم خیلی هم خوبه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۷
0
0
دم بچه هاي سپاه گرم كه اين خواسته مردم رو بالاخره عملي كردن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۷
0
0
كاخ مرواريدي كه خيلي صحبت در موردش بود و الان كسي جرات نميكنه با ملي شدنش چيزي بگه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین