پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۱۷۸۹۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۹ آذر ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۸
احمدرضا لاهیجان زاده گفت: خلیج گرگان و نگرانی‌ها در حوزه آن ابعاد مختلفی دارد. خشک شدن خلیج گرگان از غرب این محوطه آغاز و امروز نزدیک به ۸۰۰۰ هکتار از آن خشک شده است و فقط اندکی رطوبت بر روی آن قرار دارد.
شعار سال: نماینده مردم کردکوی در مجلس شورای اسلامی طی تذکری شفاهی به وضعیت خلیج گرگان انتقاد کرد و عنوان کرد که خلیج گرگان پنج درصد مساحت کل مازندران را تشکیل می‌دهد و شامل ۱۰ هزار هکتار زمین است که اکنون خشک شده است. خلیج گرگان ارتباط آبی با دریای خزر ندارد و بدل به مخزن فاضلاب شده است با این روند طی سال‌های آتی این بخش بدل به کانون گرد و غبار خواهد شد. خلیج گرگان ۴۰ هزار شغل در خود داشت و همچنین زیستگاه زمستانه‌ای برای حیوانات بود که امروز دیگر چیزی از آن باقی نمانده است.

خشک شدن خلیج گرگان از غرب آغاز شده است

احمدرضا لاهیجان زاده، معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست در این خصوص گفت: خلیج گرگان و نگرانی‌ها در حوزه آن ابعاد مختلفی دارد. خشک شدن خلیج گرگان از غرب این محوطه آغاز شده است و امروز نزدیک به ۸۰۰۰ هکتار از آن خشک شده است و فقط اندکی رطوبت بر روی آن قرار دارد.

او افزود: اگر این حالت ادامه پیدا کند، این رطوبت نیز از بین می‌رود و در آینده به یک کانون گرد و غبار در شمال کشور بدل می‌شود. در همین راستا یک طرح جامع نجات خلیج گرگان و تالاب میانکاله تهیه شد. این طرح در جلسات مختلفی با مشارکت استان‌های مازندران و گلستان تهیه شد و در کارگروه ویژه تالاب‌ها نیز به تصویب رسید.

این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست خاطرنشان کرد: کارگروه ملی نیز به ریاست معاون اول رئیس جمهوری آن را تایید کرد و یک برنامه مدون زمان دار و اعتبارات به دنبال آن مشخص شد و وظایف تمامی دستگاه‌ها نیز در مشخص شده است. دستگاه‌ها ضرورت دارد ظرف مدت ۵ سال به وظایف خود عمل کنند.

معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: طبق این برنامه پس از ۵ سال غالب مشکلات خلیج گرگان باید حل شود. در بودجه سال ۹۹ و ۱۴۰۰ نیز اعتباراتی برای این طرح لحاظ شد و دولت علاوه بر این به صورت مجزا نیز اعتباری برای نجات زیست بوم این منطقه اختصاص داد.

لاهیجان زاده با اشاره به آسیب‌هایی که خلیج گرگان را تهدید می‌کنند، گفت: مجلس در کنار تذکری که داده است امید است یک ردیف اعتباری پایدار برای خلیج گرگان تصویب کند و ضرورت دارد نماینده کردکوی در این راستا تلاش کند تا ردیف اعتباری مصوب شود.  

آب به خلیج گرگان نمی‌رسد

او افزود: امروز تامین حقابه خلیج گرگان بسیار مهم است و گرگان رود مقدار زیادی از آن را تامین می‌کند، اما توسعه کشاورزی، صنایع شیلات و افزایش جمعیت در این منطقه سبب شده است تا این حقابه به خلیج گرگان نرسد. امروز متاسفانه فاضلاب بسیاری از روستا‌ها و شهر‌های استان گلستان به خلیج گرگان سرازیر می‌شود و عملا کیفیت آب این منطقه را پایین آورده است.

معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست در پایان گفت: از سوی دیگر کود‌های شیمیایی زمین‌های کشاورزی نیز از طریق رودخانه به این خلیج ریخته می‌شود و از طرفی دیگر علل طبیعی همچون تغییر اقلیم، افزایش دما و به دنبال آن افزایش تبخیر سبب شده است تا وضعیت خلیج گرگان بحرانی شود.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از برنا، تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۹، کدخبر: ۱۱۰۴۲۷۸، borna.news
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
0
0
خلیج گرگان هم خیلی وقته که شرایط رو به راهی نداره و من حس میکنم با این اوصاف باید به فکر خاک کردنش باشیم
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین