پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۲۱۹۰۳
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۲۲ دی ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۰
حسین آخانی در یادداشتی انتقادی به عملکرد سورنا ستاری برای نوشت: طنز تلخ آن است در حالیکه سازنده واکسن فایزر پاداش گرانبهایی (جایزه مصطفی (ص) از جمهوری اسلامی دریافت کرده است، خرید این واکسن ممنوع شده است. متاسفانه شما دشمن علوم پایه اید. شما نمی‌دانید که دولت آلمان که شرکت‌های شبیه جناب اوگور شاهین در ان رشد کرده است نمی‌تواند از حمایت‌های دولتی برخوردار شود. چون صنعت در آن کشور از پژوهش‌های کاربردی حمایت می‌کند. حالا که هموطنانتان اجازه ندارند از واکسن شرکتی که شما به او جایزه نیم میلیون دلاری داده اید استفاده کنند، بهتر است استعفا دهید.

شعار سال: در آبان ماه هیئت داوران جایزه مصطفی (ص) اوگور شاهین یکی از مدیران شرکت بیون تک آلمان که مشترکا با شرکت فایزر آمریکایی واکسن کرونا را ساخته است برنده گرانترین جایزه علمی خاورمیانه شد. جایزه ای که پنج سال است در ایران بنیانگذاری شده است و در حالیکه محققان ایرانی با مشکلات سنگین تحریم و نبود امکانات دسته و پنجه نرم می کنند به منتخبان مسلمانی داده می شود که اتفاقا در کشورهای غربی کار می کنند. مبلغ این‌جایزه نیم میلیون دلار یعنی معادل دوازده و نیم میلیارد تومان است.‌ طنز تلخ آن است در حالیکه سازنده واکسن فایزر پاداش گرانبهایی از جمهوری اسلامی دریافت کرده است، خرید این واکسن ممنوع شده است. من نمی خواهم به این مسئله ورود کنم، چون نه رشته تخصصی من است و نه سرم درد می کند. من یک محقق گیاهشناسی ام که چند سال پیش به عنوان سرآمد علمی توسط همان معاونتی شناخته شدم که این جایزه گران قیمت را به کسی داده است که شاید در حال حاضر ثروتمندترین شرکت جهان شده باشد. اما همین معاونت پنجاه میلیون تومان گرانتی که به ما تعهد داده بود نداد و خدا می داند که چه مشکلاتی برای من پیش آمد. من قصد داشتم از معاونت علمی ریاست جمهوری شکایت کنم که متاسفانه وقت برای این کار نداشتم.

جناب آقای سورنا ستاری، چگونه به خودتان اجازه می دهید که چنین جایزه گرانی را به محققانی بدهید که در کشورهای غربی کار می کنند ولی محققان داخلی سخت در تنگناهای مالی و تحریمی هستند؟ شوربختانه شما شناخت درستی از علم و فلسفه دادن جایزه های علمی ندارید. در این چند سال که این جایزه را راه انداخته اید، تمامی برندگان شما کسانی بودند که کارهایشان صرفا جنبه کاربردی علم داشته است و کسانی هستند که به دلیل ماهیت کاریشان به گرانت های بسیار بالا دسترسی دارند. شما هنوز نمی دانید که دولتها و نهادهای خیریه نباید بودجه های خود را صرف پژوهشهایی کنند که دستاورد آنها به تولید محصول منجر می شود. این پژوهشگران به راحتی به منابع مالی حمایتی از صنعت دسترسی دارند. پژوهشهای کاربردی تنها در سایه علوم پایه قوی رشد می کنند.‌ متاسفانه شما دشمن علوم‌ پایه اید. شما نمی دانید که دولت آلمان که شرکت های شبیه جناب اوگور شاهین در ان رشد کرده است نمی تواند از حمایت های دولتی برخوردار شود. چون صنعت در آن کشور از پژوهش های کاربردی حمایت می کند. حالا که هموطنانتان اجازه ندارند از واکسن شرکتی که شما به او جایزه نیم میلیون دلاری داده اید  استفاده کنند، بهتر است استعفا دهید.


پایگاه تحلیلی -خبری شعار سال، برگرفته از مردم سالاری آنلاین

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Netherlands
۲۰:۲۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۲
0
0
مونده هنوز مسئولی ایرانی در ثورت خواست مردم استعفا بدن این ها جونشون بسته به این صندلی هاست
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۵۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
0
0
ايران هنوز در خيلي از جاها راه رو از بي راهه تشخيص نميده و همينه كه به روان و باور و اعتماد مردم ضربه ميزنه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۰۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
0
0
نيم ميليون دلار جايزه داديم به شركت فايزر؟ اين همه يك بام و دو هوا براي چي داره تو ايران شكل ميگيره؟
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین