پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۲۴۰۰۲
تاریخ انتشار : ۰۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۰:۳۹
پیگیری‌های پنجمین دوره شورای اسلامی شهر تهران درباره بررسی قرارداد‌های شهرداری با شرکت رسا تجارت و قرارداد موسوم به سه شهید، بالاخره پس از دو سال از اولین گام رسمی شورای شهر، به تشکیل هیئت رسیدگی به حساب‌های فی‌مابین شهرداری تهران و سپاه منجر شد.

شعار سال: به نقل از همشهری آنلاین، محسن هاشمی رئیس شورای اسلامی شهر تهران در ۱۰ بهمن ماه ۱۳۹۷ موضوع تحقیق و تفحص پیرامون مبانی حقوقی و گزارش عملکرد قرارداد شماره ۲۱۹-۱۰۰/۹۳/م مورخ ۰۳/۰۳/۱۳۹۳ با شرکت رسا تجارت را برای بررسی به کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران به عنوان کمیسیون اصلی این موضوع ارجاع داد.
 
کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران نیز در بازه زمانی بهمن ماه ۹۷ تا تیر ماه ۹۸ نسبت به برگزاری چهار جلسه با مسئولین ذی‌ربط شهرداری تهران در ارتباط با موضوع قرارداد با شرکت رسا تجارت اقدام کرد و در نهایت مرتضی الویری رئیس این کمیسیون طی مکاتبه با پیروز حناچی شهردار تهران خواستار ارائه گزارش مکتوب توسط شهرداری تهران شد.
 
الویری در هفتم آذر ماه ۱۳۹۸ در مکاتبه با رئیس شورای اسلامی شهر تهران عنوان کرد که پاسخ‌های شفاهی ارائه شده در جلسه مشترک شهردار تهران با اعضای کمیسیون برنامه و بودجه شورا کافی نبوده و تا کنون پاسخ مکتوبی نیز از سوی شهرداری درباره قرارداد سال ۹۳ با شرکت رسا تجارت دریافت نشده است.
 
از این رو، الویری در آذر ماه ۹۸، درخواست کمیسیون مربوطه برای قرارگیری طرح «تحقیق و تفحص پیرامون مبانی حقوقی و گزارش عملکرد قرارداد شماره ۲۱۹-۱۰۰/۹۳/م مورخ ۰۳/۰۳/۱۳۹۳ با شرکت رسا تجارت در دستور کار جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران را به محسن هاشمی ارائه کرد.
 

در نهایت، طرح تحقیق و تفحص از قرارداد شرکت رسا تجارت و قرارداد موسوم به سه شهید در روز یکشنبه ١٥ دی ١٣٩٨ در دستور کار یکصد و هشتاد و هفتمین جلسه علنی شورای شهر تهران قرار گرفت و اعضای شورا رسما به تحقیق و تفحص در این قرارداد ورود کردند.
 
بهاره آروین، عضو شورای اسلامی شهر تهران در این جلسه علنی شورای شهر، گفت: این طرح مربوط به اسفند ماه ۹۷ است و کمیسیون برنامه و بودجه طی این مدت همه تلاش خود را کرد که گزارش‌های شهرداری را در قالبی غیر از تحقیق و تفحص دریافت کند. کمیسیون ۴ جلسه با مسئولین شهرداری برگزار کرد اما نبود گزارش‌های مکتوب در این زمینه به شدت احساس می‌شد؛ تا جایی که از شهرداری درخواست شد مذاکرات جلسه را پیاده‌سازی و ارسال کند تا اندکی از خلاء موجود کاسته شود.
 
آروین افزود: علی‌رغم تلاش شهرداری تهران برای حل ابهامات مالی این قرارداد، احراز تخلفات انجام‌شده و احقاق حقوق شهرداری تهران که هدف اصلی طرح بود، اجرا نشده است. به همین دلیل اعضای کمیسیون تصمیم گرفتند از شورا درخواست کنند تا راسا به موضوع قرارداد رسا تجارت ورود کند.
 
وی با اشاره به اینکه تعارض منافع در این قرارداد یکی از تخلفاتی است که محرز شده است، گفت: امیدواریم با ورود اعضای شورای شهر تهران به تحقیق و تفحص در زمینه قرارداد با شرکت رسا تجارت، هم تخلفات به طور کامل احراز شوند و هم حقوق شهروندان تهرانی احقاق شود.
 
آروین همچنین درخواست کرد تحقیق و تفحص از قرارداد سه شهید نیز به طرح تحقیق و تفحص اضافه شود. در نهایت درخواست کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران مبنی بر تحقیق و تفحص پیرامون مبانی حقوقی و گزارش عملکرد قرارداد با شرکت رسا تجارت و قرارداد موسوم به سه شهید، با ۱۵ رأی موافق از ۱۵ نفر از حاضرین به تصویب رسید.
 
در پی این مصوبه، محسن هاشمی ‎رئیس شورای اسلامی شهر تهران در حکمی پنج عضو شورا شامل بهاره آروین، شهربانو امانی، زهرا نژادبهرام، سید محمود میرلوحی و افشین حبیب‌زاده را به عنوان اعضای هیأت تحقیق و تفحص از شهرداری تهران پیرامون مبانی حقوقی و گزارش عملکرد قراردادهای منعقده با شرکت رسا تجارت و واگذاری املاک موسوم به طرح سه شهید منصوب کرد.
 
علی اعطا، سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران در تشریح جزئیات مصوبه تحقیق و تفحص شورای شهر از قرارداد شهرداری با رسا تجارت و واگذاری املاک موسوم به طرح سه شهید، می‌گوید:‎ در قالب این مصوبه تحقیق و تفحص، توافقنامه‌ها و قراردادهای شهرداری تهران با طرف‌های دیگر که سقف ریالی آنها بیش از ۵۰۰۰ میلیارد بوده و طی سال‌های ۹۰ به بعد منعقد شده است، مورد بررسی قرار می‌گیرد.
 
‎سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه همچنین میزان انطباق این قراردادها با برنامه دوم شهرداری تهران و بودجه‌های مصوب سالانه شهرداری تهران و اختیارات قانونی و وظایف شهردار و شهرداری تهران در عقد قراردادها و تفاهم‌نامه‌ها و قراردادهای منعقده فیمابین شهرداری و شرکت رسا تجارت و میزان انطباق این تفاهم‌نامه‌ها و قراردادها با اختیارات قانونی شهردار وقت و مدیران طرف قراردادها در این تحقیق و تفحص مورد بررسی قرار خواهد گرفت، گفت: ‎از محورهای این طرح تحقیق و تفحص می‌توان به تطبیق عملکرد این قراردادها با منع مداخله کارکنان دولت و تعارض منافع، بررسی مبانی حقوقی همکاری و گزارش عملکرد شرکت رسا تجارت و میزان هولوگرام صادره و برآورد خسارت ناشی از این قرارداد به شهرداری از حیث انحراف در اجرای مفاد قراردادها و آثار اقتصادی و مالی مترتب بر آن اشاره کرد.
 
اعطا می‌گوید: از طرفی، بررسی عملکرد کمیته راستی‌آزمایی در موضوع هولوگرام‌ها و میزان هولوگرام‌های تایید شده و ابطال شده توسط این کمیته در طول دو سال گذشته، از دیگر محورهای تحقیق و تفحص پیرامون مبانی حقوقی و گزارش عملکرد قراردادهای منعقده با شرکت رسا تجارت و واگذاری املاک موسوم به طرح سه شهید است.
 
پس از مصوبه شورای شهر تهران برای تحقیق و تفحص از این قراردادها و تعیین هیئت تحقیق و تفحص، همچنان اعضای شورای شهر نسبت به مطالبه‌گری درباره قراردادها با رسا تجارت ادامه دادند تا اینکه حدود یکسال بعد، سید محمود میرلوحی عضو هیات تحقیق و تفحص از قرارداد شهرداری با رسا تجارت، در دویست و پنجاه و هشتمین جلسه شورا و در تذکری به شهرداری تهران، گفت: متاسفانه شهرداری تهران در پیگیری پرونده رسا تجارت تعلل به خرج داده است که جای تاسف دارد. درباره پرونده رسا تجارت قرار شد شکایتی روی پرونده گذاشته شود. از دی ماه ۹۸ قرار بود این شکایت مطرح شود اما نتیجه ای را مشاهده نمی‌کنیم.
 
چند روز پس از این تذکر، شهرداری تهران در نیمه دی ماه امسال دست به کار شد و برای رسیدگی به حساب‌های فی‌مابین شهرداری تهران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با نگاه ویژه به موضوعات مربوط به بنیاد تعاون سپاه (رسا تجارت)، طرح سه شهید و بسیج، یک هیئت رسیدگی تشکیل داد.
 
همچنین با موافقت شهردار تهران، حسن مقیمی اسفندآبادی مدیرعامل شرکت خدمات مالی شهر طی حکمی از سوی نادر محمدزاده مدیرعامل سازمان املاک و مستغلات شهرداری تهران، به عنوان رئیس این هیئت منصوب شد.
 

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری تحلیلی  اسکان  ، تاریخ انتشار:  4 بهمن 1399  ، کدخبر: 33328،www.eskannews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین