پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۲۴۱۹۶
تاریخ انتشار : ۰۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۹:۱۴
صبح امروز لایحه بودجه ١٤٠٠شهرداری تهران تقدیم هیئت رییسه شورای شهر تهران شد.
شعار سال: پیروز حناچی با اشاره به شرایط تهران در سالی که گذشت گفت: از دوم اسفندماه سال گذشته به طور رسمی در شرایط کرونایی قرار گرفتیم و از اولین دستگاه‌هایی بودیم که بعد از وزرات بهداشت درگیر مسائل کرونایی بودیم و از معدود دستگاه‌هایی بودیم که بیشترین آسیب را دیدیم.

او ادامه داد: بسیاری از درامد‌های عمومی شهرداری تهران در دوران کرونا دچار اختلال شد، در حال حاضر حمل و نقل عمومی با ۳۰ درصد ظرفیت اسمی در حال خدمات رسانی است. بسیاری از مجموعه سازمان‌های ورزش براساس پروتکل‌های اعلامی تعطیل هستند و مجموعه‌های بزرگی که وظایف گردشگری را بر عهده داشتند به دلیل رعایت شرایط کرونایی در حالت تعطیل و یا نیمه تعطیل به سر می‌برند.

حناچی افزود: در این شرایط تاکنون ریالی از کمک‌های دولت هم استفاده نشده است و امیدواریم در جلسه فردا که در حوزه اقتصادی تشکیل می‌شود، همانطور که به دستگاه‌های دولتی کمک می‌شود، به شهرداری تهران نیز کمک شود. البته نه در غالب وام چرا که مشکل ما را حل نخواهد کرد، بلکه در غالب کمک‌های بلاعوض به شهرداری تهران نیز کمک شود.

شهردار تهران در ادامه با اشاره به اینکه اولین بودجه قرن بعدی امروز ارائه شده است گفت: امیدواریم با تحولاتی که در این بودجه دیده شده بتوانیم سرفصل جدیدی را در شهرداری تهران به وجود آوریم.

حناچی با بیان اینکه در این دوره تلاش کردیم تا نگاهمان را بیشتر از نگاه فیزیکی بر نگاه‌های اجتماعی استوار کنیم افزود: چرا که اعتقاد داریم بسیاری از مسائل و مشکلات شهر تهران با نگاه اجتماعی و همراهی مردم قابل حل است.

شهردار تهران با اشاره به رویکرد اصلی بودجه سال آینده گفت: رویکرد اصلی بودجه به مسائل شهر رویکرد اجتماعی است و در شرایطی که شهروندان تهران به دلیل تاثیرات ناشی از کرونا شرایط سختی را گذراندند، پیش بینی می‌شود که بخشی از این اثرات مخرب در سال ۱۴۰۰ نیز ادامه داشته باشد و شهرداری نیز نسبت به این موضوع احساس مسئولیت بیشتری را نسبت به مردم خواهد داشت.

حناچی ادامه داد: باید تلاش کنیم که بیشتر در کنار مردم باشیم و توجه بیشتری به مشکلات شهروندان به ویژه اقشار آسیب پذیر داشته باشیم. با این رویکرد در بودجه ۱۴۰۰، توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی، توجه به اقشار آسیب پذیر، دستفروشان، بودجه خاص برای محلات نیازمند توجه ویژه مانند محله هرندی، دولاب، باغ آذری، خلازیر، منطقه فرح زاد، اسلام آباد، ده ونک، شمیران نو و خاک سفید است.

او افزود: توجه به پروژه‌های توسعه محله‌ای که از سال گذشته آغاز شده بود ادامه خواهد یافت و توجه به سلام شهروندان، ورزش شهری، نشاط شهری و حمایت از هنر‌های موجود در شهر از دیگر برنامه‌های بودجه ۱۴۰۰ است.

شهردار تهران با اشاره به تحولات بودجه ۱۴۰۰ گفت: تلاش کردیم که بار مالی تبصره‌ها در ردیف‌های بودجه لحاظ شود و از تبصره پرهیز کنیم. در اجرای مقررات بالادستی از جمله دستور العمل شهرداری‌ها و مصوبات شورای شهر تهران اضافه کردن رقم ۱۱ هزار و ۳۵۴ میلیارد تومان به ردیف‌های بودجه، کمک به شفافیت مالی برای مثال درامد عوارض ایمنی ساختمان‌ها که در گذشته در تبصره‌ها بود به ردیف‌های اصلی منتقل شد و صرفا در خرید تجهیزات آتش نشانی هزینه خواهد شد.

حناچی با بیان اینکه بودجه سال آینده دو سطحی دیده شده است گفت: بودجه اصلی برابر با ۴۷ هزار و ۶۸۷ میلیارد تومان دیده شده است و بودجه تکمیلی برابر با ۲ هزار و ۲۷۴ میلیارد تومان خواهد بود. بودجه تکمیلی از افزایش درآمد‌های شهرسازی محقق خواهد شد و بخش مهمی از هزینه‌های توسعه شهری را کسانی که منافع بیشتری از املاک می‌برند باید بپردازند. بودجه تکمیلی صرفا به ۳۲ پروژه خاص مرتبط با توسعه زیرساخت‌های شهری اختصاص خواهد داشت و برخی از پروژه‌ها شامل تکمیل خطوط ۶ و ۷ مترو، خطوط آنتن مترو، احداث باغ راه حضرت فاطمه در محور قطار تهران-تبریز، احداث گل باغ آیت الله هاشمی بر روی نیایش و ۲۷ پروژه توسعه‌ای دیگر از جمله مواردی است که اگر سطح دوم تصویب شود به آن‌ها اختصاص پیدا خواهد کرد.

او ادامه داد: در حوزه منابع و مصارف اختصاصی، برخی منابع و درامدها، برخی مصارف متناظر خود اختصاص داده شده را دارند، برای مثال درآمد کسب پارکینگ مرتبط با ساخت پارکینگ‌های محله‌ای خواهد بود. تدوین بودجه مشارکت و سرمایه گذاری و تکمیل پروژه‌های نیمه تمام مبلغ ۱۹ هزار و ۳۸۰ میلیارد تومان بودجه مشارکت و سرمایه گذاری در نظر گرفته شده است که منابع آن کاملا از طریق بخش خصوصی، تامین خواهد شد.

حناچی گفت: درخصوص اصلاح بهبود سهم مصارف مختلف در بودجه ۱۴۰۰ سهم مصارف هزینه‌ای و جاری از ۳۸ درصد به ۳۳ درصد کاهش یافته است. بیشترین سهم به مصارف سرمایه‌ای و توسعه‌ای اختصاص دارد که مشابه سال قبل حدود ۴۶ درصد است. سهم مصارف مالی که به پرداخت بدهی‌ها به پرداخت پیمانکاران و بانک‌ها اختصاص دارد از ۱۵ درصد به ۲۱ درصد افزایش پیدا کرده، با این هدف که شهرداری تهران در پایان این دوره مدیریتی بدهکارتر از قبل نباشد.

شهردار تهران گفت: یکی از بیشترین رشد‌ها در بودجه سرمایه‌ای به مناطق ۲۲ گانه اختصاص پیدا کرده است که حدود ۱۵ درصد است. از جمله دستاورد‌های مهم بودجه، ارتقا قانون مداری، شفافیت و پاسخگویی در جهت تحقق حکمرانی شهری و همچنین پیش بینی اتخاذ سیاست‌های اجتماعی و تعریف پروژه‌های توسعه محله‌ای گامی رو به جلو در جهت جلب مشارکت شهروندان در اداره امور شهر تهران و تحقق آرمان تهران شهری برای همه به شمار می‌رود.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری اقتصادآنلاین، تاریخ انتشار: 5 بهمن 1399، کد خبر: 500385،  www.eghtesadonline.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین